Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kontext Zprávy

    Klaunka Jitka Molavcová

    Režisérka Olga Sommerová natočila dokument Klaunka o zpěvačce, saxofonistce a herečce Jitce Molavcové, více než 50 let člence divadla Semafor. Sommerová ve svém sedmdesátiminutovém filmu vycházela z informací od mnoha osobností, například Miloše Formana nebo Jiřího Suchého. Dokument o dvojnásobné držitelce výroční ceny Herecké asociace a majitelky ceny Thálie za celoživotní mistrovství uvede Česká televize 22. dubna.

    Foto: Česká televize

    O Molavcové, která v Semaforu excelovala v roli Žofie Melicharové, hovoří režisérka Sommerová jako o skromné až přeskromné ženě. Nejspíš to na mě přenesli moji rodiče. Moje maminka i táta byli skromní, hodní a slušní lidé. Měli třeba rádi tvorbu Osvobozeného divadla a milovali humor. Tu lásku na mě přenášeli a přenesli na mě i ty svoje povahy, uvedla Molavcová.

    Pro diváky je Molavcová nejen Žofií Melicharovou, ale i herečkou z Malého televizního kabaretu nebo hlasem animovaných pohádkových hrdinů Káti a Škubánka.

    Když se řekne klaun, vidím třeba Jana Wericha, Charlieho Chaplina, Bustera Keatona, bratry Marxe, Vlastu Buriana, Jiřího Šlitra, Bolka Polívku. Obdivuji Haškova Švejka. Pro mě je klaun něco posvátného. Už jako malá holka jsem vnímala humor jako jeden z největších pokladů na světě a záhy jsem pochopila, že je to prostředek, jak překonávat různá životní úskalí. Ale přitom mě taky přitahovaly dramatické příběhy plné vášně a temných barev, řekla Molavcová.

    Barevné črty Jitky Molavcové

    Režisérka Sommerová ve svém filmu divákům Molavcovou představí tak, jak ji dosud nepoznali. Navazuje tak na své předchozí dokumenty o výrazných osobnostech české kultury Soně Červené, Jiřím Suchém a Michaelovi Kocábovi.

    Když jsem Jitku viděla v roli Melicharové poprvé, nechápala jsem, proč Jiří Suchý udělal šmudlu z tak krásné ženy. Proč musela nosit staré okopané boty, tlusté punčochy a nevzhlednou zástěru. Pochopila jsem to, až když jsem se od Jiřího dozvěděla, že ve Finsku po představení Vetešníka přirovnali Jitku v novinách ke slavné Giuliettě Masině z Felliniho filmu Silnice. A tak jsem ve filmu vytvořila scénu o Jitce a Giuliettě, uvedla.

    Třiasedmdesátiletá Molavcová ovládá hru na více než desítku hudebních nástrojů. Výrazné postavy v Semaforu sehrála v inscenacích Kytice, Zuzana v lázni, Elektrická puma či Smutek bláznivých panen. Od roku 1996 v Hudebním divadle Karlín sedm let hrála hlavní roli Dolly Leviové v muzikálu Hello, Dolly!, za kterou v roce 1997 získala cenu Thálie. V Národním divadle jí Miloš Forman svěřil part tety z Liverpoolu v jazzové opeře Dobře placená procházka, na filmovém plátně se zase objevila v muzikálu Hvězda padá vzhůru či ve filmech Lidé z metra, Žena pro tři muže nebo Magda, její ztráty a nálezy. Kritiky vychvalovaly účast Molavcové v pásmech středověké poezie Oráč a smrt a Gotické variace. Ve Zlíně na filmovém festivalu pro děti a mládež jí v roce 2013 udělili Uznání za tvůrčí přínos ve filmové tvorbě pro děti a mládež.

    • Autor:
    • Publikováno: 17. dubna 2023

    Komentáře k článku: Klaunka Jitka Molavcová

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,