Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Klusák 90

    Tento slogan mi evokuje „zlatá šedesátá“, kdy režim slábl a uvolňoval se jeho tlak: najednou se mohlo leccos, taky trochu cestovat na Západ, rozvinula se česká filmová nová vlna, dost bouřlivě se vyvíjela literatura i divadlo.

    Jan Klusák ve své pracovně FOTO ADÉLA VOSIČKOVÁ

    Významnou událostí v hudbě bylo založení souboru Komorní harmonie v roce 1958, který dirigoval Libor Pešek; nové skladby pro ně psal – kromě jiných autorů – Jan Klusák. Tehdy vznikla Čtyři malá hlasová cvičení na texty Franze Kafky, kompozice, kterou proslavila sekyrářská kritika Václava Felixe otištěná v Rudém právu, kde se obvykle o hudbě moc nepsalo: Je smutné, že mladý a nadaný skladatel tu v honbě za originalitou propaguje reakční sebevražednou filozofii. Uvědomíme-li si, že by někdo z mladých lidí naplňujících sál divadla mohl brát tuto morbidní hříčku vážně, nelze věc přejít jen mávnutím ruky – vždyť se tu působí uměleckými prostředky ke křivení mladých charakterů!… (Václav Felix, Rudé právo, 9. listopadu 1960)

    Osobní vzpomínka: Jako začínající konzervatorista jsem v Ostravě v šedesátých letech navštívil koncert Komorní harmonie konaný v divadelním sále nově postaveného Domu kultury. Překvapil a zaujal mě zvuk souboru dechových nástrojů a také specifické Peškovo gesto – dirigoval bez taktovky. Z Klusákova díla se tehdy v Ostravě hrály nejspíš Obrazy.

    Letošní skladatelovo jubileum připomněla nejprve Umělecká beseda na jednom ze svých úterků. Zazněly tam smyčcové kvartety č. 2, 3, 5, 7 a 8, soustředěné opusy komponované v letech 1961–2015, reprezentující proměny Klusákovy tvorby. Výtečně je přednesl mladý FAMA Quartet.

    Konferenci o jubilantově tvorbě nazvanou Jan Klusák 90 uspořádaly 25. dubna Společnost pro estetiku a Ústav dějin umění AV ČR v Akademickém konferenčním centru v Husově ulici. Většina z deseti referátů, pokud nešlo o osobní vzpomínky (Lukáš Matoušek), byla popisová, enumerativní. Výjimkami byla vystoupení Miloše Haase o použití gregoriánského chorálu v Klusákově díle, s analytickým pohledem na moteto O sacrum convivium, a Věry Morgan z USA (po internetu), která rozebírala filmovou hudbu v jejím vztahu k obrazové složce (bohužel ukázky byly technicky nekvalitní).

    Vlastně významnější než referáty byla prezentace jubilantovy knihy Místo pamětí, poutavého sledu epizod, velmi trefných charakteristik doby a dějů, a samozřejmě i jeho názorů a postojů, tehdejších i současných. Pro leckterého čtenáře jsou objevem citace z dobových kritik Klusákových skladeb (nejen Felixova článku v Rudém právu).

    V programu konference mi ovšem chyběl pohled na dobu vzniku většiny Klusákových podstatných děl a kontext, ve kterém vznikala, tedy na celek šedesátých let, a zařazení autora jako osobnosti do tehdejšího dění. Možná je na to příliš brzy…

    Na konferenci navazoval večerní koncert z Klusákova díla v Clam-Gallasově paláci: přinesl průřez od prací z dob studia (smyčcový kvartet), vyhlášených titulů (hlasová cvičení) i Klusákových instrumentací pro potřeby Komorní harmonie. Interprety byli členové Prague Philharmonie, dirigoval jeden z členů souboru Kryštof Koska. Hlasová cvičení recitovala Eva Salzmannová, bohužel místy potlačovaná příliš masivním zvukem žesťů. Jinak ale mladí interpreti provedli Klusákovy skladby ukázkově.

    Klusákovo jubileum bylo připomenuto a oslaveno patřičně. Konference i koncert prokázaly, že Jan Klusák je veškerým svým dílem, nejen hudebním, ale i svou osobností a dalšími aktivitami, zásadní postavou české soudobé hudby.

    • Autor:
    • Publikováno: 14. května 2024

    Komentáře k článku: Klusák 90

    1. Naďa Sraková

      Avatar

      Dobrý den,
      dovolila bych si upozornit, že Pražská komorní filharmonie se nejmenujeme už od roku 2013. Bylo by prosím možné opravit v článku na náš současný název Prague Philharmonia?
      Moc děkuji.
      S pozdravem,
      Naďa Straková
      https://www.prgphil.cz/

      15.05.2024 (11.29), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. DN

      Avatar

      Zde, na iDN,
      opraveno/změněno. Text ovšem vyšel i v tištěných Divadelních novinách 10/2024, kde do něj již vstupovat nelze.
      Za nepřesnost se omlouváme.

      15.05.2024 (11.39), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,