Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zahraničí

    Kolotoč britských divadelních cen se roztáčí

    Cena kritiků: Evening Standard Awards

    Prvním, kdo udělil ceny inscenacím roku 2014 v Británii, byl již koncem minulého roku deník Evening Standard. Jeho ceny jsou vždy předskokanem smrště různě významných a různě pojatých divadelních cen, které jsou v Británii tradičně udíleny. V jistém slova smyslu by se pro nás mohly stát inspirací a přispět do diskuse o divadelních cenách, jež se zanedlouho i u nás chystají.

    Richard II.

    Boj o korunu vzplál. W. Shakespeare: Richard II. (režie Gregory Doran, premiéra 2. 12. 2013, RSC v Barbican Theatre) FOTO ELLIOT FRANKS

    Evening Standard Awards určuje panel kritiků, kteří s listem spolupracují. Funguje to tak už od roku 1955. Kategorie neustále procházejí proměnami či jsou přejmenovávány podle potřeby (některé nesou jména někdejších šéfredaktorů, jiné připomínají konkrétní zemřelé osobnosti) a jejich počet nikdy není stálý. Jsou roky, kdy prostě nějaká cena není udělena. Takovým extrémem byla cena za nejkontroverznější hru, udělená pouze jednou v prvním roce existence (získalo ji tehdy Beckettovo Čekání na Godota).

    Dnes je tato anketa kritiků spojena především s velkou show. Můžeme se jen domnívat, zda se kalkuluje s me­diál­ní popularitou vítězů (je pravděpodobné, že ano – neboť bez nádhery rób předváděných na červeném koberci by to nebyla „ta pravá paráda“). Těžko tedy soudit, zda filmové hvězdy hostující na londýnských scénách předvádějí skutečně to nejlepší herectví sezony výkony. Ostatně, některé z oceněných měli možnost vidět i čeští diváci prostřednictvím přenosů NT Live. Konkrétně Coriolana s Tomem Hiddlestonem a Tramvaj do stanice Touha s Gillian Andersonovou.

    Mimochodem, Blanche DuBois z Williamsovy Tramvaje do stanice Touha je rolí, která neboduje v této anketě poprvé. Připomeňme, že za ni získala cenu v roce 1974 Claire Bloomová a v roce 2009 Rachel Weiszová. Andersonová se dala při blyštivém ceremoniálu v londýnském Palladiu slyšet: Ó bože, to je úžasné! Toužila jsem hrát Blanche třicet let a posledních deset let jsem se usilovně snažila, aby inscenace Tramvaje vznikla. A když jsem se dozvěděla, že Benedict Andrews kývl na to, že ji bude v Young Vic režírovat, rozplakala jsem se nadšením. A po skvělé zkušenosti se zkoušením této inscenace v Young Vic si nedovedu představit, že bych mohla pracovat v jiném divadle! Expresivní projev byl doplňkem jejího silně emotivního (chvílemi značně přehrávaného) projevu v roli Blanche. Nicméně, divadlo Young Vic získává kritické „body“ i bez slavných jmen. V posledních letech se stalo doslova módním fenoménem, místem, kde to „žije“. Ředitel divadla má čich na mladé šikovné režiséry a herce, takže se většina inscenací přesunuje po pre­mié­rové sérii představení v Young Vic do West Endu (připomeňme velký úspěch loňské Nory). Jedním z kouzel tohoto divadla je i to, že fantazii tvůrců zde produkce neklade žádné překážky a je schopna pro každou novou inscenaci kompletně přestavět celý sál.

    Dalším úspěchem Young Vic se stala Cena Neda Sherrina za nejlepší muzikálovou inscenaci za The Scotts­boro Boys (John Kander – Fred Ebb), scénickou verzi skutečného příběhu o nespravedlivě potrestaných černoších v Alabamě třicátých let minulého století. Po ročním úspěšném uvádění v Young Vic byla inscenace v říjnu loňského roku přenesena do divadla Garrick ve West Endu, kde se hraje dosud.

    Druhou hereckou hvězdou, na niž byla při předávání upřena největší pozornost, byl Tom Hiddleston (známý jako Loki ve filmu Thor), který získal cenu za nejlepší herecký výkon v titulní roli Coriolana v Donmar Warehouse. Zvítězil tak nad Benem Milesem (Thomas Cromwell v inscenaci divadla Wolf Hall a Předveďte mrtvé v Royal Shakespeare Company) a Markem Strongem (Pohled z mostu v Young Vic). V projevu připomněl, že jako student herectví oba sledoval „z bidýlka“ a že je pro něj ctí dýchat s nimi stejný vzduch…

    Cenu za nejlepší novou hru získala trilogie skotské autorky Rony Mun­roové James Plays o skotských králích Jakubovi I., II. a III., která byla nejprve k vidění v Edinburghu a poté v londýnském Národním divadle.

    Jeremy Herrin si odnesl Cenu Miltona Shulmana za nejlepší režii, a to za scénickou adaptaci románů Hilary Mantelové Wolf Hall a Předveďte mrtvé.

    Hereckou hvězdou, na niž byla upřena největší pozornost, byl Tom Hiddleston  FOTO DAVID M. BENETT

    Hereckou hvězdou, na niž byla upřena největší pozornost, byl Tom Hiddleston FOTO DAVID M. BENETT

    A ti další (I.)

    Během ceremoniálu byly vyhlášeny i čtyři zvláštní ceny. Sir Tom Stoppard získal Lebeděvovu cenu jako „největší žijící dramatik“, zpěvačka Kate Bush obdržela Cenu editora za svůj krátký návrat na koncertní pódium v Hammersmith Apollo, konkrétně za „zvládnutí nových výšin hudební produkce“. Za muzikál Here Lies Love Davida Byrnea a Fatboye Slima, zpracovávající osud Imeldy Marcos, získalo Beyond Theatre cenu „za posunutí hranic muzikálu“. Čtvrté zvláštní ocenění připadlo nejúspěšnějšímu revivalu staršího textu, a to hře Davida Harea Skylight v režii Stephena Daldryho.

    Ještě je třeba zmínit cenu za talent roku, kterou získala Laura Jane Matthewson za svůj výkon v inscenaci Dog­fight, adaptaci filmu z roku 1991 o námořnících v době války ve Vietnamu.

    Cenu za nejlepší scénografii si odnesl Es Devlin za American Psycho v divadle Almeida. Nejslibnější dramatičkou roku, tedy držitelkou Ceny Charlese Wintoura, byla prohlášena Beth Steel za drama z hornického prostředí Wonderland, které mělo premiéru v Hampstead Theatre.

    Ceny Evening Standard sice nemají takovou razanci jako Olivier Awards, které budou vyhlášeny v dubnu, nicméně mají takovou prestiž, že se jejich udílení účastní spousta hvězd nejen z divadelního prostředí. V tomto ročníku to byli například David a Victoria Beckhamovi, Benedict Cumberbatch, Anne-Marie Duffová a James McAvoy, Idris Elba a Tom Ford ad.

    Cena diváků: WhatOnStage Awards

    Ceny časopisu a webu WhatOnStage letos vstoupily do patnáctého roku své existence. Pyšní se tím, že se jedná o jedinou anketu, kde vítěze určují sami diváci. Anketa zahrnuje tituly, jež měly premiéru od 1. prosince 2013 do 30. listopadu 2014 v Londýně i regio­nech. Do konce ledna probíhá na základě nominací veřejné hlasování a v polovině února je dvacítka cen vyhlášena.

    Letošním cenám dominoval revival muzikálu Camerona Mackintoshe Miss Saigon. Jedná se o sladkobolný příběh lásky mezi americkým mariňákem a osiřelou saigonskou prostitutkou inspirovaný operou Madam Butterfly a zasazený do období vietnamské války. Světová premiéra díla se konala před dvaceti pěti lety a od té doby slaví celosvětové úspěchy. Mackintosh se pyšní tím, že pro aktuální produkci dal dohromady tvůrčí tým z osmnácti různých zemí – od USA, přes Filipíny po Jižní Koreu. Hlavní roli Kim ztvárnila Eva Noblezada, osmnáctiletá zpěvačka, již objevil Mackintosh ve střední škole v Severní Karolíně, která stejně jako filipínská zpěvačka Rochelle Ann Go získala v anketě cenu za nejlepší herecký a pěvecký výkon v muzikálu. Podobně se muzikálu dařilo i v mužských kategoriích. Jon Jon Briones, herec pocházející z Manily, si zahrál už v původní westendové produkci z roku 1989 a nyní v roli inženýra získal cenu za nejlepšího herce v muzikálu. Jeho korejský kolega Kwang-Ho Hong v Miss Saigon debutoval jako snoubenec hlavní hrdinky Thuy tak přesvědčivě, že získal cenu za nejlepšího herce ve vedlejší roli. Připomeňme, že původní produkce Miss Saigon v režii Nicholase Hytnera vydržela na scéně West Endu celé desetiletí a měla více než 4000 repríz. Při slavnostním večeru Mackintosh připomněl, že právě návrat této muzikálové show patřil mezi diváky k nejžádanějším. Zdůraznil, že za svůj největší přínos považuje, že se mu podařilo dát dohromady skvělý multikulturní tým, v němž dominují asijští herci. Mohlo by se zdát, že Mackintosh zariskoval, když do této show investoval 4‚5 milionu liber. Návratnost ale byla ohromující. Během 24 hodin byly vyprodány lístky za 4‚4 milionu liber. K tomu jistě přispělo nadšení „cílového“ publika, 21 % obecenstva tvoří diváci z Asie (a to údajně nejsou počítáni britští starousedlí původem z Asie).

    A ti další (II.)

    Mezi dalšími oceněnými se objevili Billie Piper za hlavní roli editorky v inscenaci hry Great Britain či David Tennant za titulní úlohu Richarda II. v produkci Royal Shakespeare Company. Tři ocenění získala inscenace Shakespearova Coriolana v divadle Donmar Warehouse. Získala ceny za nejlepší činoherní revival a nejlepšího herce ve vedlejší roli Marka Gatisse. Nejlepší původní hrou byla vyhlášena romantická komedie Shakespeare in Love, adaptace úspěšného oscarového filmu z roku 1998 z pera Leea Halla. Připomeňme, že diváci sledují i změny v obsazení u dlouhodobě hraných muzikálů a pro nové alternanty je určena cena „za nejlepší převzetí role“, v tomto roce ji získala Kerry Ellis za hlavní roli v muzikálu Wicked.

    Podle zahraničních materiálů zpracovala Jana Soprová

     

    ///

    THE LONDON EVENING STANDARD THEATRE AWARD 2014 WINNERS

    Best Actor

    Tom Hiddleston (Coriolanus, Donmar Warehouse)

    Natasha Richardson Award for Best Actress

    Gillian Anderson (A Streetcar Named Desire, Young Vic)

    NOOK Award for Best Play

    The James Plays (Rona Munro, Edinburgh Festival Theatre & National Theatre’s Olivier)

    Ned Sherrin Award for Best Musical

    The Scottsboro Boys (Young Vic & Garrick)

    Milton Shulman Award for Best Director

    Jeremy Herrin (Wolf Hall & Bring Up the Bodies, RSC Swan & Aldwych)

    Emerging Talent Award in Partnership with Burberry

    Laura Jane Matthewson (Dogfight, Southwark Playhouse)

    Best Design in Partnership with Heal’s

    Es Devlin (American Psycho, Almeida)

    Charles Wintour Award for Most Promising Playwright

    Beth Steel (Wonderland, Hampstead)

    Four special awards

    Lebedev Award: Tom Stoppard (The greatest living playwright)

    Editor’s Award: Kate Bush for Before the Dawn (A new high in music performance)

    Beyond Theatre: Here Lies Love (For pushing the boundaries of the musical)

    Revival of the Year: Skylight

    ///

    WhatOnStage Awards

    Full list of winners

    Best actor in a play: David Tennant, Richard II

    Best actress in a play: Billie Piper, Great Britain

    Best actor in a musical: Jon Jon Briones, Miss Saigon

    Best actress in a musical: Eva Noblezada, Miss Saigon

    Best supporting actor in a musical: Kwang-Ho Hong, Miss Saigon

    Best supporting actress in a musical: Rachelle Ann Go, Miss Saigon

    Best musical revival: Miss Saigon

    Best direction: Laurence Connor, Miss Saigon

    Best choreography: Bob Avian & Geoffrey Garratt, Miss Saigon

    Best set design: Totie Driver & Matt Kinley, Miss Saigon

    Best supporting actor in a play: Mark Gatiss, Coriolanus

    Best play revival: Coriolanus

    Best lighting design: Mark Henderson, Coriolanus

    Best supporting actress in a play: Vanessa Kirby, A Streetcar Named Desire

    Best new play: Shakespeare in Love

    Best new musical: Memphis the Musical

    Best off-West End production: Sweeney Todd, Twickenham Theatre

    Best regional production: Oliver!, Sheffield Crucible

    Best takeover in a role: Kerry Ellis, Wicked

    Best West End Show: Miss Saigon


    Komentáře k článku: Kolotoč britských divadelních cen se roztáčí

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,