Divadelní noviny Aktuální vydání 22/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

22/2024

ročník 33
24. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    Komedie aneb Zpět do vlídné náruče příspěvkovky

    Rada hlavního města Prahy rozhodla, aby bylo Divadlo Komedie přičleněno k příspěvkové organizaci Městská divadla pražská a od sezony 2018/2019 fungovalo jako stagiona pro více souborů s důrazem na divadlo pro mládež (věková kategorie 12+).

    Rada souhlasila s návrhem komise, jejímiž členy byli: dramaturg Dan Přibyl, kulturní manažer a předseda Asociace nezávislých divadel Štěpán Kubišta, herec Ondřej Vetchý, herec a prezident Herecké asociace Jiří Hromada, filmový režisér Jan Hřebejk, politici Lukáš Kaucký (ČSSD), Jan Wolf (KDU-ČSL), Eliška Kaplicky (ANO) a také ředitel odboru kultury na pražském magistrátu František Cipro nebo ředitelka Institutu umění – Divadelního ústavu Pavla Petrová.

    Dan Přibyl a Jiří Hromada zdůvodnili pro DN doporučení komise naprosto logicky. Smlouva o pronájmu Divadla Komedie od ministerstva financí, kterému patří celá budova, skončí magistrátu za třináct let. Do velké rekonstrukce s odhadovanými náklady kolem 50 milionů se proto Praha nehrne – ministerstvo dává najevo záměr dům i s divadlem prodat. Neslavné působení Divadla Company.cz, které skončilo loni v dubnu, ale i konec slavného Pařízkova Pražského komorního divadla ukázaly, že pro nezávislé soubory je za stávajících pravidel obtížné, ne-li nemožné, získat granty kolem 15 milionů korun, které by pokryly náklady repertoárové scény s vlastním souborem. Komise tak prý hledala pro další provozování prostoru nějaké „zastřešení“, které by znamenalo finanční jistotu. Navíc v divadle chybí technika, jejíž pořízení by pro nezávislý soubor bylo nedostupné. Náklady odhadl další člen komise Štěpán Kubišta minimálně na pět, spíš sedm milionů korun.

    Zvažován byl i repertoár, který by Komedii slušel. Nabízelo se pokračování v nezávislé, „hledačské“, divadelní produkci, která tu má tradici ve jménech režisérů Dočekala, Nebeského, Pařízka nebo Jařaba. Odkud se vzal nápad nabídnout v Komedii divadlo pro teenagery, není jasné. V tomto bodě komise jednotná nebyla. Podle Přibyla a Hromady tento typ inscenací v Praze chybí, podle Kubišty ho má na programu Divadlo v Dlouhé.

    Radou přijaté doporučení komise znamená, že se Divadlo Komedie po patnácti samostatných letech znovu stane součástí příspěvkové organizace Městská divadla pražská (MDP), od které se odtrhlo v roce 2002, ale přitom má být paradoxně provozováno jako stagiona. Dopoledne má hrát inscenace pro teenagery a večer se otevřít produkci nezávislých souborů.

    S tím ale nesouhlasí Štěpán Kubišta. Považuje plánované soužití divadla pro mládež s produkcemi nezávislých souborů za provozně nemožné. Chtěl bych, aby Komedie zůstala otevřená nezávislým neziskovým divadelním subjektům, aby měly možnost hrát nejen v opuštěných vilách, skladištích a podobně, ale v regulérních divadelních prostorech.

    Pointou všech úvah bude výběrové řízení na ředitele MDP, které magistrát slíbil vypsat v tomto roce. Rada města Prahy se usnesla zapracovat do podmínek výběrového řízení na ředitele požadavek na směrování Divadla Komedie jako stagiony pro více souborů s důrazem na divadlo pro mládež (věková kategorie 12+). Trochu zvláštní je, že zmínka o nezávislých „alternativních“ divadlech v usnesení chybí.

    Komise pro Komedii po sedmadvaceti letech od konce socialismu v Čechách uviděla perspektivu nezávislých souborů v rámci příspěvkové organizace. Prý se ta symbióza, podle Přibyla, osvědčila na Palmovce (Divadlo F. X. Kalby), ve Švandově divadle (Buchty a loutky) i na Zábradlí (Masopust).


    Komentáře k článku: Komedie aneb Zpět do vlídné náruče příspěvkovky

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,