Divadelní noviny > Kontext Zprávy
Koncepce rozvoje opavského divadla
Koncepce rozvoje divadla dle ředitele Aleše Kománka
Fungování Slezského divadla v Opavě je ve stávající podobě nastavení neefektivního hospodaření a nakládání s rozpočtem, majetkem a jinými zdroji pro vedení města dlouhodobě neudržitelné. Procesní, personální a ekonomická analýza z dubna 2021, kterou si vedení města Opavy nechalo vypracovat odborníky, navrhuje jako jedno z možných nejúspornějších řešení zachovat pouze jeden ze souborů divadla a tím regulovat rozpočet.
Nové vedení po třech měsících analýzy vnitřních procesů a personálních kapacit v divadle i přesto navrhlo vedení města pokusit se jít cestou řízené změny hospodaření, nové struktury obchodního oddělení a marketingu a nové koncepce produkce (nová skladba premiér a koncertní činnosti) při zachování OBOU souborů divadla (opery a činohry). Pokud by byla změna koncepce veřejností akceptována a realizována ve stanoveném časovém horizontu, existuje reálná šance na zachování OBOU souborů.
Cíle nové koncepce
Divadlo v Opavě jako reprezentativní, klíčový komunikační uzel/prostředek města (kulturní, vzdělávací, společenský)
Jaké cesty k tomuto cíli vedou:
-Divadlo jako pevná součást urbanistické strategie rozvoje města Opavy
-Hluboké vkořenění do tradic města/kraje a jeho institucí
-Zabezpečení nastavení vnitřních procesů pro maximálně efektivní a transparentní hospodaření s rozpočtem a majetkem divadla
-Zajištění kompetentních a kreativních personálních kapacit na vedoucích pozicích divadla pro zabezpečení co nejvyšší umělecké úrovně při maximálně efektivním hospodaření celé instituce
Podaří-li se výše uvedené cíle naplnit, stane se Slezské divadlo NEPOSTRADATELNOU součástí města Opavy a jeho dalšího rozvoje.
…
Nástin změn, vedoucí k efektivnímu fungování pilířů a produkce:
Dramaturgie premiér a koncertní činnosti
-úprava struktury premiér za sezónu (činohra 4+1, opera 3+1+1)
-využití Klubu ART v Obecním domě pro alternativní žánr (činohra)
-koncepce koncertní činnosti (symfonická, komorní, sborová, melodramatická) v divadle a jiných vhodných koncertních lokalitách (Obecní dům, kostel Sv. Václava)
-restart Dětského operního studia a Baletní školičky
Personální a organizační struktura
-nová struktura vedení divadla (ředitel obchodu a marketingu)
-ustavení umělecké rady divadla a aktualizace kolektivní smlouvy a organizačního řádu divadla
Ekonomika a hospodaření
-cíle: efektivita, přehlednost, transparentnost
-snížení a zastropování nákladu na premiéry, funkční systém schvalování objednávek a jejich kontroly
-transparentní a motivační nadefinování pohyblivé složky platu zaměstnanců
-interní registr smluv
Obchod a marketing
-nová struktura oddělení: personální rozložení + prostor (Divadelní INFOcentrum-předprodej s možností posezení u kávy)
-nové předplatné (slučování skupin, tzv. otevřený lístek)
-možná úprava termínu premiér a herních časů ve vztahu k požadavkům obecenstva (průzkum veřejného mínění)
-akcent na zájezdovost jednotlivých operních a činoherních inscenací
-soukromý sektor (proaktivní, zacílený marketing) a proklientský přístup
Správa majetku a budov
-digitalizace evidence majetku
-postupná modernizace inventáře a techniky
///
Více na i-DN:
Ředitelem Slezského divadla bude Kománek
Slezské divadlo zůstane dvousouborové
…
Komentáře k článku: Koncepce rozvoje opavského divadla
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Vladimír Hulec
Obecnost
této koncepce je zarážející. Tak by ji sepsal snad kdokoli se základním vzděláním, aniž by o divadle něco víc věděl. Stejně jako je varovné vydírání divadelníků i veřejnosti závěrečnou větou úvodního odstavce: „Pokud by byla změna koncepce veřejností akceptována a realizována ve stanoveném časovém horizontu, existuje reálná šance na zachování OBOU souborů.“ Plyne z ní reálné nebezpeči pravého opaku.
Jako pozitivum lze snad vnímat vznik komorní scény – viz: „využití Klubu ART v Obecním domě pro alternativní žánr (činohra)“. Ta však ekonomiku divadla nezachrání. Na té se musí podílet město, kraj, stát. Případně soukromé subjekty. Právě ekonomika a konkrétní kroky, jak zajistit chod divadla, by měly být hlavním předmětem analýzy a výhledu do nejbližší – i vzdálenější – doby. Nebo tak máme vnímat vetu: „snížení a zastropování nákladu na premiéry, funkční systém schvalování objednávek a jejich kontroly“?! Co konkrétně to znamená?
O funkčnost využití nákladů se snažil, snaží a bude snad kdokoli, kdo v divadle pracoval či pracuje. Těžko může nové vedení nalézt v chodu vícesouborového divadla výrazné úspory. Je třeba – pokud chce město dvousouborové divadlo – hledat větší finanční zdroje. Bez účasti města, kraje a státu to jen těžko půjde.
01.05.2022 (13.04), Trvalý odkaz komentáře,
,