Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kontext Zprávy

    Koncepce rozvoje opavského divadla

    Koncepce rozvoje divadla dle ředitele Aleše Kománka

    Fungování Slezského divadla v Opavě je ve stávající podobě nastavení neefektivního hospodaření a nakládání s rozpočtem, majetkem a jinými zdroji pro vedení města dlouhodobě neudržitelné. Procesní, personální a ekonomická analýza z dubna 2021, kterou si vedení města Opavy nechalo vypracovat odborníky, navrhuje jako jedno z možných nejúspornějších řešení zachovat pouze jeden ze souborů divadla a tím regulovat rozpočet.

    Aleš Kománek. Foto: archiv

    Nové vedení po třech měsících analýzy vnitřních procesů a personálních kapacit v divadle i přesto navrhlo vedení města pokusit se jít cestou řízené změny hospodaření, nové struktury obchodního oddělení a marketingu a nové koncepce produkce (nová skladba premiér a koncertní činnosti) při zachování OBOU souborů divadla (opery a činohry). Pokud by byla změna koncepce veřejností akceptována a realizována ve stanoveném časovém horizontu, existuje reálná šance na zachování OBOU souborů.

     

    Cíle nové koncepce

    Divadlo v Opavě jako reprezentativní, klíčový komunikační uzel/prostředek města (kulturní, vzdělávací, společenský)

     

    Jaké cesty k tomuto cíli vedou:

    -Divadlo jako pevná součást urbanistické strategie rozvoje města Opavy

    -Hluboké vkořenění do tradic města/kraje a jeho institucí

    -Zabezpečení nastavení vnitřních procesů pro maximálně efektivní a transparentní hospodaření s rozpočtem a majetkem divadla

    -Zajištění kompetentních a kreativních personálních kapacit na vedoucích pozicích divadla pro zabezpečení co nejvyšší umělecké úrovně při maximálně efektivním hospodaření celé instituce

     

    Podaří-li se výše uvedené cíle naplnit, stane se Slezské divadlo  NEPOSTRADATELNOU součástí města Opavy a jeho dalšího rozvoje.

     

    Nástin změn, vedoucí k efektivnímu fungování pilířů a produkce:

     

    Dramaturgie premiér a koncertní činnosti

    -úprava struktury premiér za sezónu (činohra 4+1, opera 3+1+1)

    -využití Klubu ART v Obecním domě pro alternativní žánr (činohra)

    -koncepce koncertní činnosti (symfonická, komorní, sborová, melodramatická) v divadle a jiných vhodných koncertních lokalitách (Obecní dům, kostel Sv. Václava)

    -restart Dětského operního studia a Baletní školičky

     

    Personální a organizační struktura

    -nová struktura vedení divadla (ředitel obchodu a marketingu)

    -ustavení umělecké rady divadla a aktualizace kolektivní smlouvy a organizačního řádu divadla

     

    Ekonomika a hospodaření

    -cíle: efektivita, přehlednost, transparentnost

    -snížení a zastropování nákladu na premiéry, funkční systém schvalování objednávek a jejich kontroly

    -transparentní a motivační nadefinování pohyblivé složky platu zaměstnanců

    -interní registr smluv

     

    Obchod a marketing

    -nová struktura oddělení: personální rozložení + prostor (Divadelní INFOcentrum-předprodej s možností posezení u kávy)

    -nové předplatné (slučování skupin, tzv. otevřený lístek)

    -možná úprava termínu premiér a herních časů ve vztahu k požadavkům obecenstva (průzkum veřejného mínění)

    -akcent na zájezdovost jednotlivých operních a činoherních inscenací

    -soukromý sektor (proaktivní, zacílený marketing) a proklientský přístup

     

    Správa majetku a budov

    -digitalizace evidence majetku

    -postupná modernizace inventáře a techniky

     

    ///

    Více na i-DN:

    Ředitelem Slezského divadla bude Kománek

    Slezské divadlo zůstane dvousouborové

    • Autor:
    • Publikováno: 1. května 2022

    Komentáře k článku: Koncepce rozvoje opavského divadla

    1. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Obecnost
      této koncepce je zarážející. Tak by ji sepsal snad kdokoli se základním vzděláním, aniž by o divadle něco víc věděl. Stejně jako je varovné vydírání divadelníků i veřejnosti závěrečnou větou úvodního odstavce: „Pokud by byla změna koncepce veřejností akceptována a realizována ve stanoveném časovém horizontu, existuje reálná šance na zachování OBOU souborů.“ Plyne z ní reálné nebezpeči pravého opaku.
      Jako pozitivum lze snad vnímat vznik komorní scény – viz: „využití Klubu ART v Obecním domě pro alternativní žánr (činohra)“. Ta však ekonomiku divadla nezachrání. Na té se musí podílet město, kraj, stát. Případně soukromé subjekty. Právě ekonomika a konkrétní kroky, jak zajistit chod divadla, by měly být hlavním předmětem analýzy a výhledu do nejbližší – i vzdálenější – doby. Nebo tak máme vnímat vetu: „snížení a zastropování nákladu na premiéry, funkční systém schvalování objednávek a jejich kontroly“?! Co konkrétně to znamená?
      O funkčnost využití nákladů se snažil, snaží a bude snad kdokoli, kdo v divadle pracoval či pracuje. Těžko může nové vedení nalézt v chodu vícesouborového divadla výrazné úspory. Je třeba – pokud chce město dvousouborové divadlo – hledat větší finanční zdroje. Bez účasti města, kraje a státu to jen těžko půjde.

      01.05.2022 (13.04), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,