Koncepce rozvoje opavského divadla – Divadelní noviny
Divadelní noviny Aktuální vydání 4/2025

Kulturní měsíčník pro divadlo a jiné umělecké obory

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

4/2025

ročník 34
29. 4. 2025
Můj profil

Divadelní noviny > Kontext Zprávy

Koncepce rozvoje opavského divadla

Koncepce rozvoje divadla dle ředitele Aleše Kománka

Fungování Slezského divadla v Opavě je ve stávající podobě nastavení neefektivního hospodaření a nakládání s rozpočtem, majetkem a jinými zdroji pro vedení města dlouhodobě neudržitelné. Procesní, personální a ekonomická analýza z dubna 2021, kterou si vedení města Opavy nechalo vypracovat odborníky, navrhuje jako jedno z možných nejúspornějších řešení zachovat pouze jeden ze souborů divadla a tím regulovat rozpočet.

Aleš Kománek. Foto: archiv

Nové vedení po třech měsících analýzy vnitřních procesů a personálních kapacit v divadle i přesto navrhlo vedení města pokusit se jít cestou řízené změny hospodaření, nové struktury obchodního oddělení a marketingu a nové koncepce produkce (nová skladba premiér a koncertní činnosti) při zachování OBOU souborů divadla (opery a činohry). Pokud by byla změna koncepce veřejností akceptována a realizována ve stanoveném časovém horizontu, existuje reálná šance na zachování OBOU souborů.

 

Cíle nové koncepce

Divadlo v Opavě jako reprezentativní, klíčový komunikační uzel/prostředek města (kulturní, vzdělávací, společenský)

 

Jaké cesty k tomuto cíli vedou:

-Divadlo jako pevná součást urbanistické strategie rozvoje města Opavy

-Hluboké vkořenění do tradic města/kraje a jeho institucí

-Zabezpečení nastavení vnitřních procesů pro maximálně efektivní a transparentní hospodaření s rozpočtem a majetkem divadla

-Zajištění kompetentních a kreativních personálních kapacit na vedoucích pozicích divadla pro zabezpečení co nejvyšší umělecké úrovně při maximálně efektivním hospodaření celé instituce

 

Podaří-li se výše uvedené cíle naplnit, stane se Slezské divadlo  NEPOSTRADATELNOU součástí města Opavy a jeho dalšího rozvoje.

 

Nástin změn, vedoucí k efektivnímu fungování pilířů a produkce:

 

Dramaturgie premiér a koncertní činnosti

-úprava struktury premiér za sezónu (činohra 4+1, opera 3+1+1)

-využití Klubu ART v Obecním domě pro alternativní žánr (činohra)

-koncepce koncertní činnosti (symfonická, komorní, sborová, melodramatická) v divadle a jiných vhodných koncertních lokalitách (Obecní dům, kostel Sv. Václava)

-restart Dětského operního studia a Baletní školičky

 

Personální a organizační struktura

-nová struktura vedení divadla (ředitel obchodu a marketingu)

-ustavení umělecké rady divadla a aktualizace kolektivní smlouvy a organizačního řádu divadla

 

Ekonomika a hospodaření

-cíle: efektivita, přehlednost, transparentnost

-snížení a zastropování nákladu na premiéry, funkční systém schvalování objednávek a jejich kontroly

-transparentní a motivační nadefinování pohyblivé složky platu zaměstnanců

-interní registr smluv

 

Obchod a marketing

-nová struktura oddělení: personální rozložení + prostor (Divadelní INFOcentrum-předprodej s možností posezení u kávy)

-nové předplatné (slučování skupin, tzv. otevřený lístek)

-možná úprava termínu premiér a herních časů ve vztahu k požadavkům obecenstva (průzkum veřejného mínění)

-akcent na zájezdovost jednotlivých operních a činoherních inscenací

-soukromý sektor (proaktivní, zacílený marketing) a proklientský přístup

 

Správa majetku a budov

-digitalizace evidence majetku

-postupná modernizace inventáře a techniky

 

///

Více na i-DN:

Ředitelem Slezského divadla bude Kománek

Slezské divadlo zůstane dvousouborové

  • Autor:
  • Publikováno: 1. května 2022

Komentáře k článku: Koncepce rozvoje opavského divadla

  1. Vladimír Hulec

    Vladimír Hulec

    Obecnost
    této koncepce je zarážející. Tak by ji sepsal snad kdokoli se základním vzděláním, aniž by o divadle něco víc věděl. Stejně jako je varovné vydírání divadelníků i veřejnosti závěrečnou větou úvodního odstavce: „Pokud by byla změna koncepce veřejností akceptována a realizována ve stanoveném časovém horizontu, existuje reálná šance na zachování OBOU souborů.“ Plyne z ní reálné nebezpeči pravého opaku.
    Jako pozitivum lze snad vnímat vznik komorní scény – viz: „využití Klubu ART v Obecním domě pro alternativní žánr (činohra)“. Ta však ekonomiku divadla nezachrání. Na té se musí podílet město, kraj, stát. Případně soukromé subjekty. Právě ekonomika a konkrétní kroky, jak zajistit chod divadla, by měly být hlavním předmětem analýzy a výhledu do nejbližší – i vzdálenější – doby. Nebo tak máme vnímat vetu: „snížení a zastropování nákladu na premiéry, funkční systém schvalování objednávek a jejich kontroly“?! Co konkrétně to znamená?
    O funkčnost využití nákladů se snažil, snaží a bude snad kdokoli, kdo v divadle pracoval či pracuje. Těžko může nové vedení nalézt v chodu vícesouborového divadla výrazné úspory. Je třeba – pokud chce město dvousouborové divadlo – hledat větší finanční zdroje. Bez účasti města, kraje a státu to jen těžko půjde.

    01.05.2022 (13.04), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*



Obsah,