Koncepce rozvoje Slezského divadla Opava
V návaznosti na rozhovor, který vyšel v DN 18/2023 (zde) přetiskujeme neredigovanou koncepci rozvoje Slezského divadla Opava Petra Kazíka.
Autor: Ing. Petr Kazík Ph.D.
Motto:
Nestačí dělat věci správně, je důležité dělat správné věci.
Peter F. Drucker
V roli ředitele bych se zaměřil prioritně na tyto oblasti.
Vize – hodnoty:
Předpoklady
Centrum a zdroj pozitivního kulturního života
Zachovat a rozvíjet pozitivní přístup, mezilidské vztahy, smysluplnost, využití osobních dispozic zaměstnanců a dosahování prokazatelných výsledků.
Směřování
Pro designe koncepce řízení divadla současnosti vidím v knize „Úplně nové myšlení 4.0“ (D. Pink, 2008), který definoval nutnou změnu myšlení a vzdělávání managementu pro 21. století.
Potřeba této změny se týká a bude týkat všech odvětví a divadlo k tomu může poskytnout velkou podporu a tím zažít renesanci
Vedle FUNKČNOSTI i DESIGNÉRSTVÍ (estetika) – vést k tomu, že je v budoucnosti nezbytné a osobně prospěšné vytvářet něco, co je zároveň krásné i přitažlivé. Zprostředkovat klientům častý kontakt s živou kulturou. Zapojit klienty do vlastní seberealizace v oblasti umění.
Příklad: otevřít divadlo k pořádání představení a akcí pro konkrétní, specifické cílové skupiny
Vedle argumentace i VYPRAVĚČSTVÍ (prezentace) – naše životy přetékají informacemi a daty. Musíme je umět poutavě interpretovat. Schopnost a přesvědčivě vyprávět je podstatou komunikativnosti. Pomocí kritického myšlení, ale hlavně v diskuzích, si umět utvořit a obhájit názor. Divadlo roli vypravěče mělo vždy a lidé, přesyceni mediálními poselstvími, mohu najít v živé kultuře (staro)nové podněty.
Příklad: přiblížit divadlo lidem a bavit se o něm s nimi
Nejen detaily i SYMFONIE (propojování) – tlak na specializaci snižuje vidět a rozumět věcem v kontextu. Budoucnost není v analýze, ale syntéze – vidět celkový obraz věcí. Realizovat kulturu napříč obory a vést klienty k pochopení složitosti a komplexnosti dnešního světa.
Příklad: posílit spolupráci a koordinaci kulturního života v městě i regionu, propojovat žánry a prostředí
Nejen logika i EMPATIE (citlivost) – převládající sebestřednost a egoismus snižuje vzájemnou ohleduplnost. V budoucnosti se lépe uplatní jedinci, kteří budou schopni vcítit se do toho, jak přemýšlí a co cítí ostatní. Na tomto postavit budování vztahů. Zavést systém vzájemného učení a pomáhání a solidarity. A to nejen osobně, ale i pomocí technologií, což současná doba ukazuje, jako nutnost
Příklad: obousměrné propojení s uměleckými školami
Nejen vážnost i HRAVOST – hra nabývá v současnosti velký význam. Divadlo může pomoci rozvíjet kreativitu, která bude proti pólem algoritmického řešení problémů. Aplikovat divadlo, jako integrální součást společenské zábavy.
Příklad: kromě posílení diváckého zájmu, vtáhnout lidi do procesu tvorby
Nejen materiální orientace i HLEDÁNÍ SMYSLU – zdá se, že současný svět ztratil schopnost nabízet hodnoty, které by společnost přijímala. Kultura může pomoci individuálnímu hledání hodnot a smysluplnosti pro každého jedince.
Příklad: divadlo vždy dokázalo pojmenovat paradigmata doby, a hlavně jejich přesah. V dnešní složité době může být divadlo prostředníkem aplikace osvědčených principů minulosti do současnosti s přesahem do budoucnosti
Výsledky
Systematicky a měřitelně zvyšovat úroveň kriteriálních výsledků a to nejen klíčových ekonomických výsledků organizace, ale také vnímaní a hodnocení výsledků z pohledu zaměstnanců organizace, společnosti a klientů.
Strategie řízení organizace pomocí Koncepcí Excelence
Vytváření hodnot pro klienty
Zaměřit se na zjišťování, ovlivňování a uspokojování potřeb všech zainteresovaných stran, na které zařízení směřuje. Sladit pohledy zainteresovaných stran. Musí se nastavit systém komunikace a evaluace.
Vytváření trvale udržitelné budoucnosti
Dosahování excelence pozitivním ovlivňováním v oblasti enviromentálních a sociálních podmínek.
Rozvíjení schopností organizace
Využít obrovský potenciál, který byl v posledních letech v organizaci vytvořen. Sdílet a inspirovat oceňované kvality s dalšími kulturními organizacemi na území města Opavy.
Vyžívání kreativity a inovací
Vytvořit maximální prostor pro kreativitu všech zainteresovaných stran. Inovace individualit však efektivně sdílet a maximálně využít.
Trvalé dosahování vynikajících výsledků
Výsledky neustále podrobovat evaluaci a benchmarkingu, tak aby byly přijatelné pro všechny zainteresované strany.
Agilní řízení
Efektivně a účinně identifikovat příležitosti a hrozby vnějšího prostředí a reagovat na ně.
Dosahování úspěchů díky schopnostem spolupracovníků
Zaměřit se na udržení dosažených individuálních úspěchů a zajistit jejich další rozvoj. Dbát na komplexní rozšíření na všechny zaměstnance pomocí vzájemného sdílení dobré praxe.
Vedení na základě vize, inspirace a integrity
Nejprve dobře poznat, zachovat a kontinuálně rozvíjet výsledky již dosažené mými předchůdci. V utváření budoucnosti organizace být vzorem a skutečným lídrem.
VNĚJŠÍ VLIVY |
|||||||||
Příležitosti |
Hrozby |
||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | ||
Silné stránky |
Výročí města – divadlo je historie | Výjimečnost dvou scén | Mladí studenti | Centrum kultury regionu | Dostupnost konkurence | Pokles zájmu o žánr | Kvalita jiných zařízení OKO | Veřejné rozpočty |
CELKEM |
Tradice – příznivci |
+ | + | + | + | + | 0 | + | – | 5+ |
Umělecká stránka | + | + | + | + | + | 0 | + | 0 | 6+ |
Prostředí | + | + | + | + | – | 0 | 0 | – | 2+ |
Personál | 0 | + | + | + | + | 0 | – | – | 2+ |
Slabé stránky |
|||||||||
Pokles návštěvnosti | + | – | + | + | – | – | – | 0 | -1 |
Systém řízení | 0 | 0 | 0 | – | – | – | 0 | 0 | -3 |
Nestabilita – PR | 0 | 0 | + | – | 0 | – | – | – | -3 |
Další finanční zdroje | 0 | 0 | 0 | – | – | 0 | – | – | -4 |
CELKEM |
4+ | 3+ | 6+ | 2+ | -1 | -3 | -2 | -5 | 4+ |
Závěr:
Z konfrontační matice SWOT vyplývá, že konkurenční výhodou divadla je hlavně umělecká stránka a její věrné publikum. Slabinou se jeví hlavně nízké využití dalších donátorských finančních zdrojů. Mluvit se nesmí o řediteli a org. problémech, ale o kvalitách, které divadlo má. Veřejnost si musí uvědomit excelenci divadla a jeho obrovskou hodnotu. Pak i nutné finance budou všichni vnímat jako potřebné a nezbytné.
Komentáře k článku: Koncepce rozvoje Slezského divadla Opava
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)