Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Konference celosvětové herecké asociace (FIA)

    Edinburgh, 13.–15. 4. 2013

    Předsedkyně skotské větve britské Equity – Camille Richard zahájila svůj uvítací projev citací z výroční zprávy Herecké asociace o akci Pomozte svému divadlu. V cizině se o nás tedy zajímají.

    Jednací agenda obsahovala řadu bodů, o nichž mají povědomí především právníci FIA a jež souvisejí s mezinárodními problémy placení penzijního, zdravotního a sociálního pojištění při práci v jiné zemi než domácí, zdokonalování „tanečního pasu“ pro tanečníky pracující v jiné zemi a dále bodů týkajících se mezinárodních dohod o duševních právech (ty za nás spravuje INTERGRAM): dvojí zdaňování, odvody pro umělce ze soukromého kopírování, direktiva EU o kolektivní správě tantiém, dohoda o volném trhu mezi EU a USA či odměny za distribuci audiovizuálních děl na internetu.

    Na pořadu jednání byla shodou okolností i témata, která hýbou ČR: dabing, práva výkonných umělců (otázka dodržování povinnosti televizních stanic uvádět závěrečné titulky v plném rozsahu). Výzkum potvrdil, že většina dotázaných diváků si přeje vidět jména účinkujících.

    Pokud jde o dabingové honoráře, krize se podepisuje i na nich. Ve Španělsku (kde herci v dabingu pracují na zaměstnanecké smlouvy) – se snížily honoráře, zatímco v Norsku a Švédsku (kde existuje podobný systém) – dabéři po třídenním bojkotu studií proti malému zvýšení platů zvítězili a získali 7% zvýšení.

    „Nové formy zaměstnání“ se týkají snad nejpodstatnějšího problému současné doby: statutu svobodného povolání. Stále větší počet poskytovatelů práce dnes nutí výkonné umělce podepisovat jednorázové smlouvy, aby se nemuseli podílet na zdravotním, sociálním a penzijním pojištění umělců. Naším cílem proto musí být snaha, aby umělci ve svobodném povolání získali podobná práva jako umělci v zaměstnaneckém poměru. Je to komplikovaný problém, protože zaměstnavatelé se jednání vyhýbají. Pro umělce by to zase znamenalo ztrátu vlastního rozhodování v řadě otázek, především v placení daní.

    Jak ukazuje současná téměř neřešitelná situace v oblasti dabingu, problém OSVČ je právě problémem nedostatečné právní úpravy. OSVČ se nesmějí pracovně sdružovat ani být členy odborů, netýká se jich ani zákoník práce a de facto nemají žádnou možnost společně ovlivňovat a dožadovat se svých práv (vystavují se nebezpečí postihu za vytváření kartelu). Proto by měla být u nás zahájena dosud opomíjená debata, jak dosáhnout podobných práv, jež mají umělci v zaměstnaneckém poměru. Čili, běh na dlouhou trať.

    Prezidium Herecké asociace


    Komentáře k článku: Konference celosvětové herecké asociace (FIA)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,