Bezprizorní Amor a Psyché
Inscenace Krása střídá nádheru je dalším z řady titulů, kterým soubor Geisslers Hofcomoedianten českému publiku přibližuje neznámá či málo známá díla barokní kultury. Tato záslužná snaha nicméně stojí před stejnými otázkami jako při uvádění kteréhokoli jiného titulu: Čím je zrovna toto dílo pro nás zajímavé? Jak konkrétně se nás dotýká?
Krása střídá nádheru je adaptací tragikomedie – baletu Psyché, jejímiž autory jsou Molière, Pierre Corneille, Phillip Quinault (písňové texty) a Jean-Baptiste Lully (hudba). Geisslers Hofcomoedianten ji uvádějí v české premiéře – překlad a úprava, provedené Helenou Kebrtovou a Petrem Haškem, vznikly právě pro potřeby souboru.
Příběh se drží antické mytologické báje o Amorovi a Psyché: Venuše žárlí na krásnou Psyché a nutí svého syna Amora, aby jí dopomohl zamilovat se do nějaké odpudivé bytosti, jenže Amor se do Psyché zamiluje, odnese ji do svého paláce a nakonec, přes nejrůznější protivenství matky, dosáhne – též zásluhou nejvyššího boha Jupitera – toho, že Psyché může pojmout za manželku.
Inscenace Geisslers Hofcomoedianten, stejně jako předloha, je syntetickým útvarem. Spojuje činoherní, hudební i pohybové divadlo, což na účinkující klade vysoké nároky. Určujícím scénografickým prvkem je průhledná stavba, připomínající skleník. V něm, jako na nějakém Olympu, se postavy na začátku hry „rodí“, toto místo pak také představuje ústřední dějiště hry – Amorův palác, ve kterém Psyché pobývá. Michaela Váňová, hrající Psyché, je oděna v bílém, má na sobě vlastně jen košili – představuje „skleníkově čistou“ krásu, eroticky přitažlivý objekt, který ostatní, střídající bílé a černé oděvy, z těch či oněch důvodů atakují, snaží se ho, tak či onak, dobýt.
Do „paláce“, ležícího na vyvýšeném místě scény, se vstupuje různě. Mimo jiné i otvory v podlaze, což režiséru Petrovi Haškovi poskytuje příležitost přicházet s četnými gagy. Jejich hlavním strůjcem je Jupiter (Martin Bohadlo), demiurg dění, který prostřednictvím rozmanitých akcí ovlivňuje dění v paláci – tu Psyché nabízí lákavé dary, tu ji svými dlouhými vlasy eroticky obluzuje… Haškova režie je vynalézavá, nabízí množství vtipů a vtípků. Díky nim se divák po celou dobu představení nenudí. Snaha hovořit převážně obrazivými prostředky má ale svá úskalí: ne vždy se plně podaří vyjádřit to, o čem báj vypráví, a divák se pak v ději ztrácí. Někdy si režisér na závěr takové akce dopomůže dovysvětlujícím slovem – což působí dosti toporně.
Další problém skrývá rovina čistě interpretační, o jejíž náročnosti již byla řeč. Limity účinkujících (pěvecké, hudebně interpretační i činoherní) jsou patrné a přesvědčivost se tak poněkud snižuje. Michaela Váňová například zdařile zvládá pohybové party (které u její postavy dominují), potíže jí ale činí činoherní pasáže – konkrétně mluvní projev, který je mdlý, nevýrazný.
Největší potíž inscenace ale tkví ve výkladu textu. Mytologický příběh je podáván v příliš obecné rovině, režisér se jej nesnaží konkretizovat, vztáhnout k současnosti. Inscenace postrádá nějaký „spár“, který by diváka skutečně zasáhl. Míst, která opravdu zaujmou, je pomálu: tělesné souboje Amora a Psyché, náznak tématu psychických muk matky (Venuše), která „ztrácí“ svého syna, zamilovavšího se do jiné ženy.
Inscenace ve výsledku působí jaksi bezprizorně. Trpí především „ne-výkladem“.
Geisslers Hofcomoedianten Praha – Molière, Kebrtová, Lully, Hanzlík, Geisslers: Krása střídá nádheru. Překlad, dramaturgie Helena Kebrtová. Úprava Helena Kebrtová a Petr Hašek, režie Petr Hašek, hudba, hudební nastudování Tomáš Hanzlík podle Jeana-Baptista Lullyho, scéna a kostýmy Jitka Nejedlá a Ján Tereba, choreografie a pohybová spolupráce Kamila Mottlová. Premiéra 17. března 2018 ve VILE Štvanice.
Komentáře k článku: Bezprizorní Amor a Psyché
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)