Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Reportáž

    Křehkosti, je Tvé jméno Nitra? (No. 4)

    Letošní Nitranské úterý mne nejprve přivítalo vskutku nevlídným počasím, jež mne alespoň donutilo k horečnaté práci. Do hlubin právě vznikajících textů jsem se ponořil natolik, že čas postupně ztratil své ostré kontury a nenechal mě vyrazit na Zlodějku knih v podání Nového divadla v Nitre, která ovládla doprovodný program. Doufám, že uzříme se příště!

    Otec, Matka, Chľast. Divadlo Thália Színház z Košic, Róbert Lucskaya. Foto: Robert Nemeti

    Inscenace Otec, Matka, Chľast, se kterou na hlavní scénu DAB prostřednictvím Róberta Lucskaya vtrhlo Divadlo Thália Színház z Košic, je multižánrovým stand-upem, jímž se jeho jediný představitel po letech strávených v zahraničí vrací na slovenskou divadelní scénu. Své schopnosti všestranného baviče zjevně po cestách nepoztrácel, jeho ohledávání rodinné anamnézy, jež je pregnantně shrnuta v titulu, ale dojíždí na svou totálně přepálenou stopáž a mnohanásobné finále. Rutinní režie Józsefa Czajlika z klobouku zkušeně tahá takřka kompletní snůšku monodramatických klišé, sálem se rozvoní připravovaný pokrm, herec se zjevně nezříká osobních investic. Ani bezprostřední komunikace s diváctvem však proti přebujelému, dramaturgicky navíc nepříliš pozorně ošetřenému textu nezmůže nic; a jeviště brzy začíná ovládat ubíjející nuda. Škoda obří, neb téma je palčivé, nadčasové a široce rezonující. Odcházím zklamán i unaven. Na drink.

    Mezinárodní scénický projekt Soft Spot. Foto: archiv festivalu

    Ze smutku mne naštěstí vytrhl, a moje čekání na zážitek konečně rázně utnul mezinárodní scénický projekt Soft Spot, který předposlední festivalový den uzavřel na studiové scéně DAB. Pohybová performance, kterou se slovenskými tanečnicemi Martinou Hajdyla a Sonou Ferienčíkovou připravila renomovaná maďarská choreografka Adrienn Hód, je spirituálním zážitkem na pomezí kolektivní meditace a rituálu. Mimika vzhledem k maskám absentuje, důraz je kladen na pohyb a atmosféru, čemuž skvostně napomáhají náznakové kostýmy Lucie Škandíkové a nenápadně vtahující ambientní hudba Ábryse Grilla. Skvostná pointa úterní noci, jež vyvolala euforické ovace nadšeného publika a podnítila řadu interpretačních diskusí v baru Uranie, které se protáhly až do brzce ranních hodin. Radost až na kost, a loučení na obzoru

    Dokončení příště!


    Komentáře k článku: Křehkosti, je Tvé jméno Nitra? (No. 4)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,