Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    Křídla Afriky nad Českem 2019 (No. 5)

    Ve středu zněla na malé scéně pražského Divadla Archa slova významného malijského myslitele Amadou Hampâté Bâ (1900/01 Bandiagara, Mali – 1901 Abidjan, Pobřeží slonoviny). Diváci se mohli s legendárním africkým spisovatelem seznámit prostřednictvím dokumentárního dramatu Skvělý osud Amadou Hampâté Bâ, jehož předlohu napsal Bernard Magnier (1951), francouzský publicista a odborník na africké literatury, který byl představení přítomen.

    Tom Diakité a Habib Dembélé před fotografií Amadou Hampâté Bâ. Foto archiv

    Dokumentární drama (původní název zní Le Fabuleux destin d’Amadou Hampâté Bâ) se vydává po stopách života jedné z nejvýznamnějších osobností Mali i celého afrického kontinentu. Stejně jako v životních postojích a moudrech malijského autora se i v této hře propojuje vážnost s humorem. V Divadle Archa bylo toto hudebně-divadelní představení uvedeno ve francouzštině s překladem (českými titulky) Alžběty Malkovské.

    Režisérem je Hassan Kassi Kouyaté z Burkiny Faso. Foto Irena Vodáková

    Režisérem inscenace je Hassan Kassi Kouyaté (1964) z Burkiny Faso, který působil v divadelních společnostech v Africe i ve Francii. Účinkuje v ní duo malijských umělců – herec Habib Dembélé (1962) a hudebník Tom Diakité. Herec Habib Dembélé vede vlastní soubor Guimba National a spolupracuje s nadací Mandeka Théâtre. Na divadelních prknech Archy se ocitl již podruhé. Poprvé to bylo v roce 2006 v představení Petera Brooka Sizwe Banzi je mrtev. Hudebník Tom Diakité se věnuje zpěvu, hře na drnkací nástroje, jako jsou ngoni, kora, sanza, a na perkuse. Je řazen mezi nejlepší současné africké hudebníky tzv. world music, spolupracoval s mnoha africkými interprety.

    Kostru inscenace tvoří monolog Habiba Dembélého. Foto Irena Vodáková

    Dembelého doprovází zpěv, kytara a další nástroje Toma Diakitého. Foto Irena Vodáková

    Diakité občas odstoupí od svých nástrojů a zapojí se do hraní. Foto Irena Vodáková

    Oběma performerům se daří vnášet do představení prvky nadhledu a humoru. Foto Irena Vodáková

    Životopisná hra o malijském mysliteli Amadou Hampâté Bâ je kompilací jeho aforismů, přednášek a úryvků z jeho knih zkompilovaných autorem předlohy a doplněných řadou jeho společenských, politických a literárních komentářů a historických souvislostí. Divák se tak dozvídá nejen životní příběh této významné kulturní osobnosti Afriky a poznává jeho tvorbu, ale seznamuje se i s africkou lidovou slovesností, kterou spisovatel zaznamenával, a s dobovými kontexty.

    Kostru inscenace tvoří monolog Habiba Dembélé, který slova pronáší s poměrně rychlou kadencí v doprovodu zpěvu, kytary a dalších nástrojů Toma Diakitého. Ten občas odstoupí od svých nástrojů a zapojí se do hraní. Součástí produkce jsou i audionahrávky, fotografie a videa promítaná na zadní horizont scény, který slouží jako filmové plátno. Zachycují malijského spisovatele, jeho promluvy, dále mapy a různé africké reálie. Oběma performerům se daří vnášet do představení prvky nadhledu a humoru, čímž plně respektují spisovatelovu životní filozofii a postoje.

    Amadou Hampâté Bâ. Foto Wiki

    Spisovatel, etnolog a mystik Amadou Hampâté Bâ se narodil roku 1900 nebo 1901 v Bandigaře v Mali. Je považován za jednu z nejdůležitějších osobností kultury Fulbů i africké kultury dvacátého století. Významně se zasloužil o archivaci africké slovesnosti. Působil ve Výkonné radě UNESCO (1962 – 1970) a ve Francouzském institutu Černé Afriky v Dakaru. Ke konci života byl velvyslancem Mali v Pobřeží slonoviny, kde (v Abidjanu) roku 1990 zemřel. Mnohé z jeho výroků vešly do obecného povědomí. Tím nejznámějším je přísloví Když v Africe zemře stařec, je to, jako když vyhoří knihovna. U diváků měla však jednoznačně největší ohlas moudrost, podle níž by se člověk měl učit od chameleonů, a legenda o při dvou bezvýznamných ještěrek, je způsobí tragédii všem přítomným tvůrům, kteří do ní odmítli aktivně vstoupit. Autor do ní skryl – jak zazní z jedné jeho nahrávky – poučení, že není malých sporů.

    Autor scénáře Bernard Magnier po představení diskutoval s diváky. Foto Irena Vodáková

    Autor scénáře Bernard Magnier se festivalu Tvůrčí Afrika zúčastnil podruhé. Tento francouzský publicista je odborníkem na africké frankofonní literatury a spolupracuje s různými periodiky i rozhlasem. V debatě s ředitelkou festivalu Lucií Němečkovou, která následovala po představení, uvedl, že se nepovažuje za dramatika, ale že jeho přáním je odhalit evropské veřejnosti velké autory afrických literatur a přivést ji ke čtení jejich děl. Hra Le Fabuleux destin d’Amadou Hampâté Bâ je součástí divadelního cyklu, ve kterém tento svůj cíl realizuje. V jeho rámci vzniklo i jiné doku-drama Sony Congo ou la chouette petite vie bien osée de Sony Labou Tansi věnované konžskému dramatikovi Sony Lab´ou Tansimu (1947 – 1995), s nímž se Magnier osobně znal. Bylo první z tohoto cyklu. Brzy přibydou hry o alžírském a martinickém spisovateli. Magnier říká, že bude spokojen teprve, až se lidem při zmínce o Africe vybaví nejen sportovci, hudebníci nebo politici, ale také spisovatelé.

    Tom Diakité je řazen mezi nejlepší současné africké hudebníky tzv. world music. Foto Irena Vodáková

    ///

    Více o festivalu na i-DN:

    Tvůrčí Afrika


    Komentáře k článku: Křídla Afriky nad Českem 2019 (No. 5)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,