Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Odvrácená strana konzumu

    Klicperovo divadlo v Hradci Králové zpravidla nehrává „bulvární tutovky“, přesto se s jednou takovou uvedl jako režisér zdejší herec Jan Sklenář. Pánskou komedii (na jevišti jsou pouze čtyři muži) islandsko-německého autora Kristofa Magnussona už má na repertoáru parta pražských herců jako zájezdovku – jmenuje se Kutloch, Hradečtí ji představili pod výstižnějším názvem Bez bab!.

    Bez bab!

    Ženáči se zašili do kutlochu, aby mohli sledovat fotbal FOTO OTMAR PETYNIAK

    Základní situace nepůsobí z diváckého hlediska příliš přitažlivě, tři ženáči doprovázejí své drahé polovice na dlouhotrvajícím nákupu v megastoru, trhnou se a tráví už poněkolikáté čas v jakémsi kamrlíku pro ostrahu, sledují tam v televizi fotbal, popíjejí pivo a pojídají pizzu. Vedou pochopitelně „řeči“ a přistihne je tam zaměstnanec instituce, hasič Mario (Vojtěch Dvořák). Brzy se stane jedním z podařené partičky, situace se zauzlí, autor zápletku, v níž útočí především na „první signální“, buduje vcelku důmyslně.

    Inscenace stojí za zmínku nejenom proto, že Jan Sklenář jako režisér obstál (inscenace má tempo i gradaci, je vyšperkována řadou vydařených gagů), ale také že zkušenosti z dlouhodobého ukotvení v náročnějším repertoáru katapultují protagonisty k vytvoření komplikovaněji načrtnutých figur, nad strukturu „přímočaré řachandy“. Vojtěch Dvořák vykresluje poněkud primitivního zaměstnance v dojemně hromotlucké kreaci, František Staněk ztvárňuje pilota Helmutha jako rozpačitě vůdcovského, protože nejstaršího „machistického“ aktivistu, Filip Richtermoc – manažer Lars – rozesmává postavou ne úplně jistého nadsamce, který si po telefonu domlouvá zálety, a konečně Josef Čepelka přesvědčivě funguje coby zdánlivě nejměkčí z kvarteta: jeho programátor Eroll reprezentuje „tichou vodu, která břehy mele“, slušňáka, který umí tnout.

    Inscenace má především v několika scénografických nápadech i lehce fantaskní ráz (na řezu stěnou občas magicky světélkují dráty elektrického vedení), německé ukotvení kusu včetně jmen hrdinů je občas obohaceno českými reáliemi – to ovšem za příliš šťastné nepovažuji. Hradecké Bez bab! může být diváckým hitem, neklade velké nároky na přemýšlení a je hráno s očividným gustem.

    Klicperovo divadlo Hradec Králové – Kristof Magnusson: Bez bab!. Překlad Iva Michňová. Režie Jan Sklenář, výprava Marek Zákostelecký, hudba David Smečka, dramaturgie Jana Slouková. Premiéra 10. října 2014.

    • Autor:
    • Publikováno: 10. listopadu 2014

    Komentáře k článku: Odvrácená strana konzumu

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,