Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy Kritika

    Kritické teze Josefa Hermana (No. 10/2018): Časoplet, Opera Studio Praha

    Lukáš Sommer je kytarista a skladatel, který komponuje přehlednou tonální melodickou hudbu, neexperimentuje s formou a zvukem, prostě pokračuje po svém v rozvíjení klasicko-romantické hudby. Je výtečný melodik, ovládá instrumentaci a používá, nikoli opisuje, podle potřeby prostředky z širokého stylového okruhu. Včetně řekněme populáru a muzikálu.

    Foto Václav Jirovský, repro z programu k inscenaci

    Je mi to blízké a sympatické. Ryzím muzikanstvím se už prosadil v zahraničí a skladbu od něj objednalo Pražské jaro. Výtečný hobojový koncert s orchestrem mu letos na jaře zahrál Vilém Veverka a Jihočeská filharmonie řízená Janem Talichem – krásné a chytré poslouchání.

    Operní komiks z historie národa Časoplet uvedla ke 100. výročí republiky Opera Studio Praha. Devět obrázků zahrnuje dějiny od Velké Moravy po zrod republiky a T. G. Masaryka. Libretista neuveden, textům v dozvuku kostela sv. Anny prakticky nebylo rozumět – nemyslím, že prostor byl pro provedení akusticky, ale nakonec i vizuálně vhodný. Party pěti dobře sezpívaných příjemných ženských hlasů působily melodikou i zapojením do celkové stavby promyšleného, vtipně instrumentovaného, muzikantsky opět chytrého díla. Stručného, trvá slabou hodinku. Otázku, jestli jde vůbec o operu, neřešme, není podstatná.

    Foto Václav Jirovský, repro z programu k inscenaci

    Nesrozumitelné texty nahrazuje pantomimické provedení a živě při představení pořizované kresby, díky tomu jsou obrazy výmluvné a co hlavního, překypují nápady a jemnou i drsnější legrací. Inu komiks. Poradkyní a odhaduji, že i autorkou libreta, či alespoň scénosledu, údaje bohužel chybějí, je Helena Chalupová. Její text v programu na můj vkus překypuje patetickými proklamacemi a je přeplněný slovy národ a národní, inscenace tomu naštěstí neodpovídá.

    Foto Václav Jirovský, repro z programu k inscenaci

    Komorní orchestr dobře vedl Sébastien Bagnoud, pěti ženským hlasům vévodila Anita Jirovská, zároveň duše celého projektu a vůbec činnosti souboru. Projekt získal dotace a zaštítění, ale evidentně vznikal na koleně. Tvůrci to využili k hravému “nízkorozpočtovému” tvaru inscenace, peníze nahradili nápaditostí a imaginací. Dobrá varianta. Dodejme, že mladí umělci už za sebou mají různé úspěchy a zahraniční zkušenosti, a je znát, že právem.

    Foto Václav Jirovský, repro z programu k inscenaci

    Představení se opakuje 15. listopadu.

    Opera Studio PrahaLukáš Sommer: Časoplet, operní komiks z historie národa. Režie Vojtěch Svoboda, dirigent Sébastien Bagnoud, kostýmy Zita Miklošová, světla Šimon Kočí, technika Viktor Svačinka. Zpěv Tereza Hořejšová, Anita Jirovská, Pavla Mlčáková, Lucie Prokopová, Eliška Sedláčková. Mimové Jonatán Vnouček, Šimon Pliska. Výtvarníci Kristýna Bratránková, Josef Dvořák. První provedení 14. listopadu 2018 v kostele sv. Anny na Pražské křižovatce.


    Komentáře k článku: Kritické teze Josefa Hermana (No. 10/2018): Časoplet, Opera Studio Praha

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,