Kritické teze Josefa Hermana (No. 5/2019): Julietta
Surrealistickou operu Juliette uvedli v Ostravě věcně, s humorem, bez sentimentu. Bez mlhavých snových přeludů, bez lyrické stínohry, jak ji bývá u nás zvykem uvádět.
Jevištní dění předurčuje scéna Martina Chocholouška, k horizontu ostře zkosený prázdný prostor s rozštípnutým kmenem stromu, ve variantě nádražní hala, ve spojení obou pak neurčitý prostor kanceláře snů. Hodně dobře vymyšlené! Prostor konkrétních předmětů a lidí, kteří se ovšem setkávají mimo běžnou logiku.
Kukučka s Trpišovským, tedy režisérská dvojice SKUTR, se na dění opery dívají současnýma očima, přirovnávají si ho ke svému světu třeba televizních pohádek (Tom a Jerry?). Hledají v něm humor a gagy. Příběh nepsychologizují a nehledají ono cosi za jeho horizontem. Prostě věcně až stroze či hřmotně odehrají přiznané jevištní akce, sestavené z velmi konkrétního jednání postav, z toho “běžného” postavy střihem přejdou v něco vychýleného. Důsledná stylizace všeho, nic popisného.
Odhaduji, že Kukučka s Trpišovským nechápou dění opery jako tradiční sen, ale spíš jako zvláštní fantasmagorii. I když některé postavy kostýmní výtvarnice Simona Rybáková oblékla pod kabátem do pyžama. S podivem to nejpodstatnější o prchavosti a náhodnosti žití nakonec inscenace vysloví hodně naléhavě. Jako obvykle ve svých operních režiích režiséři vůbec nectí inscenační tradici, myslím, že je ani nezajímá a sotva ji mohou znát, ale zcela po svém čtou v operní partituře a nabízejí, k čemu došli. Podstatný příspěvek k dnešním nesmyslným tahanicím o tom, kdo že je autorem operní inscenace a jak se smí s operou nakládat.
Otázkou je, nakolik záměrně koresponduje s jevištěm zvukově razantní a hlučné hudební nastudování. Slyším martinůovskou hudbu jinak, ale logiku tento přístup k opeře, zejména v této konkrétní inscenaci, jistě má. I škrty v partituře.
Premiéře vévodil Luciano Mastro coby knihkupec Michel: roli zpíval plným zvučným hlasem, moc nedbal na lyriku, a stvořil pozoruhodně rozehranou konkrétní postavu nikoli snílka, ale spíše mladého muže ztraceného v prostoru, v souvislostech, ztraceného ve vlastním já. Kateřina Kněžíková ve žlutém (její symbolická barva) také nebyla Juliettou coby snovým přeludem, ale velmi konkrétní bezstarostnou holkou, co má ráda život. Z filozofických symbolů sestoupili mezi běžné smrtelníky. Oba zvládli náročné pohybové i taneční pasáže. A byli, spolu se všemi na jevišti, v této stylizaci naprosto přirození, samozřejmí, hraví. V inscenaci je prostě na co se dívat a co poslouchat, přemýšlet se o tom může až poté. V menších rolích se minimem přesně zacílených prostředků, především v kostýmní charakterizaci, výtečně uplatnili všichni: Ondřej Koplík, Jakub Kettner, Jan Šťáva, Markéta Cukrová, Denisa Bílá, Alžběta Vomáčková, Jiří Rajniš, Václav Morys, Jitka Svobodová a Ivana Ambrúsová. Pokud sníme o ansámblovém herectví, tady bylo jedno k vidění.
Národní divadlo moravskoslezské, Ostrava – Bohuslav Martinů: Julietta aneb Snář. Libreto skladatel podle hry Georgese Neveuxe. Hudební nastudování a dirigent: Jakub Klecker, režie: SKUTR, scéna: Martin Chocholoušek, kostýmy: Simona Rybáková, sbormistr: Jurij Galatenko, dramaturgie: Eva Mikulášková. Premiéra 11. 4. 2019 v Divadle A. Dvořáka.
Komentáře k článku: Kritické teze Josefa Hermana (No. 5/2019): Julietta
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)