Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy Kritika

    Kritické teze Josefa Hermana: Poprask v opeře Gaetana Donizettiho

    Mnozí diváci jásali, mnozí zkoprněle sledovali, co se může dít v prvním operním souboru v zemi – patřil jsem k druhé skupině, první skupinu podpořili někteří z vedení Národního divadla. Podle mého úsudku inscenace v této kvalitě nepatří na profesionální jeviště, natož Stavovského divadla.

    Roman Hoza (Agáta)
    FOTO PATRIK BORECKÝ

    Komická opera Gaetana Donizettiho si dělá velkou legraci z operního světa. Režisér Radim Vizváry operu a její zvyklosti rovnou brutálně zesměšňuje. Spánembohem, jenže proč tak infantilně? Poprask se hraje, vlastně musí hrát, v nejrůznějších podobách, včetně předehry či árií z jiných oper, to nebylo vybrané marně. Jenže k čemu to, když se skoro všechno rozpadlo s jediným cílem vyrábět srandu pitvořením se, přehráváním, komickými převleky a parukami? Že dojde i na kopání do zadnice, drbání se v rozkroku a jiné podle mne trapné sexuální narážky, už je v logice věci. Situační nebo kontextovou komiku (ano, wagnerovská labuť) nahradila prvoplánová řachanda, mám holt smůlu, že se neumím smát zmaškařené besídce.

    Halka Třešňáková (Uklízečka), Roman Hoza (Agáta), Michaela Kapustová (Luigia)
    FOTO PATRIK BORECKÝ

    Zpívá se v italském originále, takové provedení ale chtělo současnou češtinu a tedy nový překlad – titulky z pěkného překladu Marie Kronbergerové byly samozřejmě vůči jevišti archaické. Stejně je všem jedno, co se v tom šaškování zpívá.

    Jiří Brückler (Skladatel a dirigent), Martin Šrejma (Guglielmo)
    FOTO PATRIK BORECKÝ

    Zřejmě legrační mělo být i falešné zpívání, třeba Romana Janála, asi ne třeba Zdeňka Plecha. A dalších, not, co spadly pod pult, tedy pod hlasivky, by se člověk nedopočítal. A také se zpívalo “legračně” modulovanými hlasy, což mělo logiku jedině u Romana Hozy v roli Agáty, nakonec dobře stvořená postava.

    Michaela Kapustová (Luigia)
    FOTO PATRIK BORECKÝ

    Nevím, jestli měly být také k smíchu tempově přepálené ansámbly, v nichž se aktéři sešli jen na první a poslední době. Dirigent Enrico Dovico (také zapojený do komických scének) měl tu skrumáž odklepat a zkusit znovu. Jestli by to pomohlo – mám dojem, že nastudování je prostě chatrné. O stylovém hudebním provedení nemůže být řeči.

    FOTO PATRIK BORECKÝ

    Přitom si nemyslím, že inscenace je odfláknutá. Dramaturgická příprava byla poctivá, úmysl stvořit operní grotesku je legitimní a odvážný, Radim Vizváry, Enrico Dovico a vlastně všichni jsou nesporní kumštýři. Jen se to vymklo z kloubů a inscenace šílí. Je šance, že se v reprízách pročistí? Kéž by, moc tomu nevěřím. Polopatismů se tím rozhodně nezbaví.

    FOTO PATRIK BORECKÝ

    Národní divadlo, Praha – Gaetano Donizetti: Poprask v opeře. Komická opera o dvou jednáních, libreto Domenico Gilardoni. Hudební nastudování a dirigent Enrico Dovico, režie Radim Vizváry, choreografie Miřenka Čechová, scéna Lucie Škandíková, kostýmy Petra Vlachynská, světelný design Karel Šimek, sbormistr Martin Buchta, dramaturgie Beno Blachut ml. Premiéra ve Stavovském divadle 9. února 2017.

    ///

    Více na i-DN:

    Poprask v opeře – otevřené dopisy

    Čelákovické glosy (No. 7)

    Třeskutá taškařice ve Stavovském


    Komentáře k článku: Kritické teze Josefa Hermana: Poprask v opeře Gaetana Donizettiho

    1. Lenka Šmídová ml.

      Avatar

      Pokud však píšete kritiku
      ať už s jakýmkoliv hodnocením, chtělo by si nejprve zjistit, jak se píše jméno režiséra dané inscenace.

      11.02.2017 (13.48), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Josef Herman

        Josef Herman

        Paní Šmídová,
        děkuji za jistě upřímnou radu. Jméno pana režiséra se v textu vyskytlo dvakrát, jednou bylo uvedeno špatně, z čehož je zřejmé, že šlo o překlep. Kromě toho jsem o panu režisérovi už psal, takže opravdu už jsem si zjistil, jak se jeho jméno píše. Takové překlepy mrzí, to víte, byly tam dokonce tři, dvou jsem si všiml a opravil je také až dodatečně, tohle jsem přehlédl.
        Z tónu vašeho upozornění mám ale dojem, že především s mým hodnocením nesouhlasíte a máte na inscenaci jiný názor. Prosím, sdělte ho. To je přece podstatné.

        11.02.2017 (14.01), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. bohumil nekolný

      Avatar

      Nemám názor,
      jen si myslím, že naše operní kritika definitivně zešílela.

      11.02.2017 (16.23), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Josef Herman

        Josef Herman

        Pozoruhodné tvrzení.

        11.02.2017 (16.31), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Tomáš Šimerda

        Avatar

        Operní kritika nezešílela,
        naopak, konečně vidí věci takové, jaké jsou, a nazývá je pravými jmény: pitvoření, přehrávání, trapné sexuální narážky. Tato inscenace opravdu nepatří na profesionální jeviště.

        11.02.2017 (17.21), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    3. Jan Nekola

      Avatar

      To,
      že nemáte smysl pro humor, se o Vás vědělo vždycky, není tedy divu, že se Vám inscenace nelíbila. Mnohem horší je, že píšete negativní kritiku proto, abyste připoutal pozornost na vlastní osobu, nikoli na předmět hodnocení.

      11.02.2017 (16.24), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Josef Herman

        Josef Herman

        Poslyšte,
        nebylo by lepší, kdybyste vymyslel vlastní argumenty ve prospěch inscenace? Tady nejsme na Novinkách…

        11.02.2017 (16.46), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    4. kajetán dvořák

      Avatar

      dílo dokonáno:
      poprask v opeře způsobil poprask v kritice 🙂

      11.02.2017 (16.42), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    5. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Na tyto Kritické teze
      reaguje dnes na webových stránkách Národního divadla otevřeným dopisem umělecký ředitel Opery Národního divadla a Státní opery Petr Kofroň: http://www.narodni-divadlo.cz/cs/opera
      Diskusi nad tímto dopisem najdete na facebookových stránkách Opery ND: https://www.facebook.com/ndopera/posts/10155018454424287

      Vladimír Hulec, editor i-DN

      11.02.2017 (18.15), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    6. DN

      Avatar

      Na našich stránkách
      jsme právě uvěřejnili Otevřený dopis Petra Kofroně a reakci na něj – také ve formě otevřeného dopisu – Josefa Hermana: http://www.divadelni-noviny.cz/poprask-v-opere-otevrene-dopisy

      Vybízíme případně diskutéry a komentátory přesunout své diskuse (vzhledem k výraznému vstupu Petra Kofroně i Hermanově reakci na něj) nad tímto tématem – pro přehlednost – tam. Jelikož však nechceme zavírat možnost přispívat i na tuto stránku, záleží na Vás, kam a proč svůj komentář umístíte. Budeme rádi za věcné a argumentované příspěvky..

      Vladimír Hulec, editor i-DN

      11.02.2017 (20.24), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    7. Jaroslav Hlavatý

      Avatar

      Veškerý aktivismus
      vidím v poslední době jako vyčpělý modernismus snažící se za každou cenu vést lidstvo k „lepším zítřkům“. Západní politika tuto tendenci v posledních desetiletích glorifikovala jako jedinou korektní. Nicméně současnost naplno a v „nekorektní“ kritice odhaluje tuto faleš.
      Tento případ sem dle mne také patří.

      11.02.2017 (21.19), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    8. Robert Mikulka

      Avatar

      Pane Hermane,
      omlouvám se, že vás vůbec neznám. Zajímalo by mě, kolik operních rolí jste odzpíval, kolik oper jste dirigoval a kolik oper jste režíroval. Děkuji za odpověď.

      13.02.2017 (8.13), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Rudo Leška

        Rudo Leška

        Pane Mikulko,
        omlouvam se, ze vas vubec neznam. Zajimalo by me, kolik jste precetl a napsal knih, kritik, vedeckych clanku, kolik znate skladatelu a reziseru, kolik jste slysel oper, kolik jste videl inscenaci. Dekuji za odpoved.

        13.02.2017 (18.32), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

        • Robert Mikulka

          Avatar

          Pane Leško,
          knih jsem přečetl několik, žádnou knihu jsem nenapsal. Proto bych si taky nikdy nedovolil kritizovat spisovatele. Skladatelů znám opravdu hodně, nejen, že jsem oper slyšel, či viděl poměrně dost, ale také jsem v několika operách účinkoval. Protože vím, jak těžké je roli nastudovat a zazpívat, považuji kritiku pěvců od někoho, o kom pochybuji, že zná noty, za zcela nemístnou. A je mi uplně jedno, kolik titulů má. Ať mi přijde zazpívat jednu jedinou árii a já mu to vysvětlím.

          13.02.2017 (22.57), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

          • Josef Herman

            Josef Herman

            Pane Mikulko,
            asi vás matně znám jako sboristu Státní opery a také sboristu Jihočeského divadla. Nebo se mýlím? Tak jestli chcete něco vysvětlovat ke zpěvu, proč jste to sám nedotáhl dál?
            Nic ve zlém, ale posuzování umění je už drahně let, to jest tak dlouho, co umění uměním jest, tedy přes dva tisíce let, specifickou disciplínou. Netvrdíte nic nového, tahle stavovská povýšenost, kterou demonstrujete, je také stará jako umění samo.
            Mimochodem, kdyby platilo, co říkáte, nemáte právo diskutovat o kritice, protože ji nepíšete. Jenže nediskutuje se o někom, ale o něčem. K věci.
            Jestli chcete a máte co říct k meritu věci, máte tu prostor, můžeme diskutovat, ale na invektivy a provokativní otázky už odpověď nečekejte.

            13.02.2017 (23.34), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

            • Robert Mikulka

              Avatar

              Pane Hermane,
              děkuji za váš příspěvek, z kterého jsem se stejně nedozvěděl, odpovědi na otázky, které jsem vám položil. Ale nevadí.
              Víte, kritizovat veřejně něco nebo někoho je mnohem jednodušší, než jít a vytvořit něco lepšího a hodnotnějšího. Myslím, že mnohem účinnější, než kritika díla (ač oprávněná) by bylo jít na příslušná místa a ptát se, proč je podporováno něco, co po páté repríze zhasne a nemá žádný přínos.
              Oceňuji, že jste si dal práci a vyhledal informace o mně 🙂 Vzhledem k tomu, že jsem trochu jinde než vy, rád na vaši otázku odpovím:… „Nevím, asi málo talentu, málo píle nebo chybělo štěstíčko“. Kdo ví. Každopádně jsem to alespoň zkusil.
              Luciano Pavarotti byl světová operní hvězda, který by mohl kdykoliv veřejně zkritizovat kohokoliv co se týká zpěvu. Přesto to nikdy neudělal. Zkuste pochopit, proč.
              Přeji vše dobré.
              Robert Mikulka

              14.02.2017 (8.56), , Trvalý odkaz komentáře,

    9. Petra Jílková

      Avatar

      Vážení,
      já ze srdce děkuji za toto představení a jsem velmi potěšena , že jsem jej mohla vidět. Jsem zdaleka a přijet do Prahy do divadla ?, je uskutečnitelné opravdu 1x za půl roku. Věřím, že právě ono provedení v režii R. Vizváry do divadla přivábí nové lidi a jsem potěšena , že provedení silně ctí bezesporu současný evropský trend inovace. Vážím si mladého realizačního týmu, který odvedl neuvěřitelně hezkou práci. Byla jsem nadšena z výkonu všech herců, nechtěla jsem , aby mi jediný na pódiu unikl! Sledovala jsem proto neustále celou stage, abych o něco nepřišla. Co kdyby náhodou byl někdo na wc? Byla jsem nadšena z kostýmů. choreografie, hudby, zpěvu a k tomu všemu jsem seděla ve Stavovském divadle. Krásnější pocit mne dlouho nezaplavil. Divák se pobaví a já jako totální amatér na operu dokážu konečně ocenit profesionální pěvecké výkony zpěváků a občas mě i zamrazí. Divadlo by nemělo být uzavřené jen určité skupině lidí a myslím, že o tom je Poprask v opeře. Veškeré špatné kritiky,které jsem četla jen potvrzují fakt, že jde opravdu o unikátní věc. Děkuji Národnímu divadlu , že otevřelo svá vrata!

      19.02.2017 (22.55), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,