Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy Kritika

    Kritické teze: Miloš Orson Štědroň: DNArt, Studio Hrdinů Praha

    Očekávaný sympatický a z listopadu odložený projekt libretisty a skladatele Miloše Orsona Štědroně nedopadl dobře. A to zejména pro text, pokud mu ovšem bylo ve špatně nazvučeném prostoru sálu vůbec rozumět – chybělo téma, úběžník, zdůvodnění, proč hrát a zpívat právě o zakladateli genetiky Johannovi Gregorovi Mendelovi. Za štědroňovský portrét tento pozapomenutý vědec rozhodně stojí, svým osudem i příběhem jeho nedoceněného famózního objevu.

    DNArt-poster

    Ve vstupní trochu cimrmanovské přednášce (utkvělý prostředek českého divadla!) doprovázené diapozitivními obrazy nebylo zřejmé, co jsou nechtěné chyby a co hrané renoncy. Gabriela Míčová v nich dobře artikulovala, v představení jediná, ale neměla co říct.

    FOTO Facebook Studia Hrdinů

    Na široké scéně osazené lampami a lampičkami se postavy většinou ztrácely ve tmě. FOTO Facebook Studia Hrdinů

    Na široké scéně osazené lampami a lampičkami se postavy většinou ztrácely ve tmě, ze dvou další aktérů udělala režisérka a choreografka Veronika Riedlbauchová „křoví“ vzadu. V pomalém obřadném tempu se v rozlehlém prostoru ztrácely nekontaktní akce, mrmlalo se „pod vousy“, symbolicky blikaly lampy, herci se stavěli, sedali či lehali si do symbolických pozic a seskupení – umělé rébusy jsem odmítal dešifrovat. Inscenace postrádá bezprostřední kontakt předchozích kabaretů nejen pro scénický tvar, ale hlavně proto, že nemá o čem se s diváky bavit.

    O ambicích projektu a jeho estetice nejspíš vypovídala originální hudba jen pro klavír (Štědroň) a kytaru (David Holý), napsaná v podstatně širší stylové škále než předchozí Štědroňovy kabarety. Hudba inspirativní a imaginativní.

    Na projektu by se myslím mělo ještě pracovat, premiéru považuji za polotovar.

    Studio Hrdinů ve Veletržním paláci v Praze – Miloš Orson Štědroň: DNArt, hudebně-taneční divadlo o objeviteli principů dědičnosti J. G. Mendelovi. Libreto a hudba Miloš Orson Štědroň, režie a pohybová koncepce Veronika Riedlbauchová, scéna Lucie Škandiková, light design Ondřej Kyncl, produkce Eva Velická a Tomáš Kadlec. Původní premiéra ve Veletržním paláci 20. ledna 2014.


    Komentáře k článku: Kritické teze: Miloš Orson Štědroň: DNArt, Studio Hrdinů Praha

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,