Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy Kritika

    Kritické teze – Richard Wagner: Tannhäuser, ND Praha – Státní opera, 2. premiéra

    Vystoupilo kompletní druhé obsazení, které inscenaci dále problematizuje:

    Obsazením titulní role letitým, byť významným wagnerovským pěvcem Johnem Treleavenem pokračuje dávná praxe SOP zvát pěvce na konci kariéry, daleko za zenitem, případně už nesplňující základní výkonnostní kritéria – důvody nechápu, leč je jasné, že za obsazení rolí je někdo konkrétně zodpovědný a bylo by dobré poměry v SOP v tomto smyslu provětrat. Odhaduji za tím mentalitu operní fabriky, estetiku vnějškové okázalosti na úkor kvality a vynalézavosti. Treleaven na několika místech poodhalil někdejší sílu svého hlasu a projevu, zejména na samém konci opery, kde již nemusel šetřit silami. Naopak na samém začátku se zdálo, že nedozpívá ani první jednání, a pro míru vibrata bylo těžko odhadnout, jaké tóny vlastně zpívá. Lze mluvit o ztrátě soudnosti jak pěvce, tak a především vedení SO.

     

    Dana Burešová (Alžběta), John Treleaven (Tannhäuser). FOTO Ilona Sochorová.

    Dana Burešová (Alžběta), John Treleaven (Tannhäuser). FOTO Ilona Sochorová.

    Adriana Kohútková na Alžbětu stačí, jenže její také rozvibrovaný a poněkud rozměklý hlas roli nesvědčí, pěvkyně hlasovou kreaci podstatně vylepšuje prožitkem a výrazem. V herectví jí stejná, režisérem zřejmě nekontrolovaná snaha dovádí k přehrávání, ladnému gestikulování až operetnímu mrckování na hraně bezděčné komiky. Doklad, že se o konkrétní herecké prostředky režisér Andrejs Žagars asi moc nezajímal.

    Miguelangelo Cavalcanti decentně zahrál a hlavně spolehlivě zazpíval Wolframa, znělým, pěkně zabarveným barytonem, s dobrou výslovností. Klobouk dolů!

    Veronika Hajnová byla rozhodně lepší Venuší než Jolana Fogašová, její hlas však nepříjemně kolísá v intenzitě.

    Oleg Korotkov (Hermann). FOTO Ilona Sochorová.

    Oleg Korotkov (Hermann). FOTO Ilona Sochorová.

    Oleg Korotkov má pro Hermanna temnější zvučnější hlas než Jiří Sulženko, na rozdíl od něj však roli zpívá mechanicky a jeho postavě chybí osobitost a moudrost. Víceméně mechanicky plní své role i všichni další z kruhu pěvců a rytířů: Zdeněk Plech, Václav Lemberk, Miloš Horák, a nakonec i Richard Samek, který alespoň využil příležitost v písni Walthera. Vtírá se podezření, že se s nimi nepracovalo tak důsledně jako s prvním obsazením, podezření posiluje hlavně jejich nejistý pohyb po scéně – slavnostní nástup k pěvecké soutěži byl směšný! Chatrné secvičení, které jsem už odmítl nazvat režií, prozradilo další manka.

    Orchestr a sbor zůstaly jistotou nastudování – s již při první premiéře zmíněnou výhradou, že k dokonalé interpretaci Wagnerovy hudby stále mnohé chybí.

    Druhá premiéra potvrdila, že inscenace je relativně kvalitním krokem správným směrem, že v ní však mnohé špatné přežívá.


    Komentáře k článku: Kritické teze – Richard Wagner: Tannhäuser, ND Praha – Státní opera, 2. premiéra

    1. eva benešová

      Avatar

      Považuji se za amatérskou a konzumní milovnici opery,
      rozhodně tedy nerozeznám nějaký ten občas falešný tón, ale to, co včera při druhé premiéře předvedl hlavní představitel pan John Treleaven, mně úplně rvalo uši a říkala jsem si, to snad nemůže být pravda? Vždyť on zpívá zcela mimo rytmus a falešně! Něco podobného jsem v ND nezažila, přestože úroveň zpěváků někdy, mírně řečeno, není ideální. Zcela mi to zkazilo dojem z představení a je pravda, že na konci, kdy již pan Treleaven svůj part uzpíval, oddechla jsem si i za něj. Je to ostuda a hrozná škoda pro tak jinak krásné a povedené představení.

      15.01.2014 (13.04), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,