Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Kritický žebříček 17/2018 činohra

    Zuzana Augustová Pavla Bergmannová Veronika Boušová Radmila Hrdinová Vladimír Hulec Vladimír Just Jan Kerbr Jiří P. Kříž Luboš Mareček Josef Mlejnek Jana Paterová Jana Soprová Martin Švejda Petra Zachatá Ivan Žáček
    Horácké divadlo Jihlava – P. Jaroš, M. T. Růžička, S. Petrů: Tisícročná včela 4 3,5
    Meet Factory Praha – M. Samec: Psí dny 4 4 3
    Divadlo v Dlouhé Praha – Skutr a kol.: Sen v červeném domě 3 2,5 3 3 4 3,5 3 3
    Divadlo v Dlouhé Praha – R. Schimmelpfennig: Čtyři světové strany 2 3 2,5
    La Fabrika Praha – D. Jařab, E. Naušová: Amerikánka 4 4
    Divadlo Pod Palmovkou – K. Tučková: Žítkovské bohyně 3 3 5 3 3,5 3
    Divadlo X10 – DUP 39 – O. Novotný: Teritorium 4,5 3,5 3,5 3 3 3,5
    Městské divadlo Brno – S. Slovák, J. Šotkovský, P. Štěpán, K. Cón: Osmyčky 0,5 4 3
    Slovácké divadlo Uherské Hradiště – J. K. Tyl: Fidlovačka 3
    Divadlo P. Bezruče Ostrava – Zapomenuté světlo 4,5
    Kolonie Praha – E. Jelinek: Vztek 4 4 3
    Studio Rote, Praha – O. Škrabal: Zjevení pudla 3 3 3
    Divadlo Na zábradlí Praha – A. C. Doyle, D. Jařab: Podivuhodný případ pana Holmese 3,5 4,5 3,5 3 3
    • Autor:
    • Publikováno: 15. října 2018

    Komentáře k článku: Kritický žebříček 17/2018 činohra

    1. A-B

      Avatar

      Otázka na Vladimíra Hulce.
      Vážený Vladimíre, jak můžete hodnotit inscenaci Vztek, když jste stál za elevací, odkud nebylo téměř nic vidět a v polovině inscenace jste odešel? Předpokládám, že nejste jasnovidec. Předpokládám také, že pokud se rozhodnu z něčeho odejít, logicky se tak vzdávám i jakéhokoliv soudu. Váš postoj a vaše hodnocení zcela postrádá význam. Proč to tedy děláte? Opravdu vás ještě zajímá divadlo? Nerad bych vám cokoliv vytýkal, jde čistě o principiální věc, jejíž součástí jste především vy sám a vaše rozhodování.

      16.10.2018 (19.56), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Minna H.

      Avatar

      Dobrý den,
      to je zajímavé, taky jsem měla ten pocit, že jsem v hledišti pana Hulce neviděla, a přesto uvádí hodnocení v kritickém žebříčku. Při vší úctě není to férové jednání.
      Při soumraku Evropy, toto představení rozhodně stojí za to vidět.

      16.10.2018 (20.22), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    3. Minna H.

      Avatar

      Samozřejmě komentuji komentář
      – tedy měla jsem na mysli Jelinekové Vztek, uváděný pod Kolonií v divadle Komedie, které je nyní pod Městskými divadly pražskými.

      16.10.2018 (20.25), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    4. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Vážení A-B a Minno H.,
      zvláštní je, že mne mustrujete z férovosti a sami neuvádíte svá jména.
      Nicméně co se Vašich výtek týká, máte pravdu. Představení jsem neviděl celé, neb jsem musel odejít před koncem jinam. Proto jsem také stál vzadu (viděl jsem tam velmi dobře), abych při odchodu nikoho nerušil a – myslím, že ne příliš dlouho před koncem – jsem sál opustil.
      Velmi jsem váhal, zda se mám „hvězdiček“ účastnit. Rozhodl jsem se proto, že je beru jako určité vodítko – doporučení či varování – pro diváky. A tři puntíky, které jsem dal, znamenají „je dobré vidět“, tedy tím inscenaci případným divákům doporučuju, nijak ji nedehonestuju, a přitom jim sděluju, že není dle mne výlučná, výjimečná. Není to žádné extrémní hodnocení, které bych si samozřejmě nedovolil.
      Ale i tak se – pokud to někomu vadí – omlouvám. Na inscenaci si zajdu znovu a aktérkám přinesu květiny a nějakou dobrou lahev.
      A teď se, milí A-B a M.H., odkryjte Vy. 🙂

      17.10.2018 (0.00), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    5. Jan Šotkovský

      Avatar

      Ale i tak se – pokud to někomu vadí – omlouvám.
      Ale i tak se – pokud to někomu vadí – omlouvám.
      Ale i tak se – pokud to někomu vadí – omlouvám.

      Pardon, já opravdu nevěřím svým očím. To se už opravdu nebere (viz nedávná polemika o „recenzi“ Martina C. Putny na Konec Faidry) zhlédnutí celého představení jako určitý minimální, „nepodkročitelný“ požadavek k tomu, aby se o něm člověk jakkoli veřejně vyjadřoval? A když už to „praskne“ a kritik překvapeně zjistí, že to možná „někomu vadí“, tak se to ještě změkčuje alibistickými formulacemi typu „myslím ne dlouho před koncem“?

      17.10.2018 (16.42), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Vladimír Hulec

        Vladimír Hulec

        O žádné „prasknutí“ nešlo.
        O svém odchodu jsem včas informoval jak přítomné tvůrce a organizátory tak techniku a právě oni mi nabídli místo a ukázali cestu, kde během produkce být a kudy odejít, abychom (byli jsme dva) nerušili. I proto jsem své puntíky dal – s plným vědomím, že tvůrci o mé (ne)přítomnosti vědí a s mým puntíkatým hodnocením přes předčasný odchod vážný problém nemají. Znají mě i mé názory a vzájemně se respektujeme. Proto jsem použil sousloví „pokud to někomu vadí“.
        Srovnání s nedávným textem Martina Putny v DN beru v tom ohledu, že v obou případech jde o nabídku či vstup do diskuse nad dílem. Otevřeně, s různou zkušeností, z různého pohledu. Putnův názor je velmi fundovaný a podnětný a věřím, že byl i pro samotné tvůrce přínosný. (To samozřejmě neznamená, že s ním souhlasí.)
        Chcete-li se tedy bavit o Ferenzové inscenaci, máte možnost. Klidně zde, ale nejlépe pod její recenzí od Zuzany Augustové, která vyšla v aktuálních DN: http://www.divadelni-noviny.cz/kolonie-z-s-elfriede-jelinek-vztek-recenze

        17.10.2018 (18.59), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    6. Jan Šotkovský

      Avatar

      Vladimíre,
      nedočetl jsem váš komentář, protože jsem musel číst něco jiného. I tak si ale myslím, že je docela hloupý – není to žádné extrémní hodnocení, to bych si samozřejmě nedovolil. Můj názor berte jako nabídku nebo vstup do diskuse a věřím, že pro vás bude přínosný. Pokud vám náhodou vadí, že se o něm vyjadřuju, i když jsem ho nedočetl, tak se omlouvám.

      17.10.2018 (19.52), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    7. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Jane,
      zcela respektuju Váš názor, máte na něj plné právo. I na to můj komentář nedočíst. Jsem rád, že se o mé názory zajímáte a že na ně reagujete. Každý ohlas je pro mne přínosný a zajímá mne, zvláště od člověka, kterého práci a psaní dlouhodobě sleduju, a mohu tak odhadovat, odkud jeho postoje a názory vycházejí. O své práci a jejích kvalitách – jako asi každý poctivý tvůrce – vždy pochybuju, s jejími výsledky jsem často nespokojený, a reakce okolí je tak pro mne důležitá. Jen prosím osvětlete mi, z čeho konkrétně a proč usuzujete, že je můj komentář „docela hloupý“? Mně se zdá, že to trochu extrémní hodnocení je.

      17.10.2018 (20.23), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Jan Šotkovský

        Avatar

        Vladimíre,
        ve svém komentáři jsem použil stylistický prostředek zvaný ironie, který vás viditelně zmátl, za což se omlouvám.
        Tak vážně – opravdu mě zaráží ta vaše laskavá, všeomlouvající relativizace, to smiřující „každý ohlas je přínosný“. Představení jsem sice celé neviděl, ale tvůrci to věděli, nevyjádřil jsem žádný extrémní názor, znají mě i mé názory atp. Co všechno si ještě navzájem odpustíme? A je třeba do divadla vůbec ještě chodit? Koneckonců i na základě anotace či tiskové zprávy lze sepisovat „podnětné vstupy do diskusí“.
        Abych parafrázval Jiřího Černého – kritik narozdíl od umělce nemá možnost vytvářet geniální jednotlivosti, jeho síla je v důvěryhodnosti, kterou si buduje kontinuálně. Až když ho čtu pravidelně, začínám věřit tomu, že je věrný sám sobě, neuhýbá, nekličkuje, píše neodvozeně, poučeně, osobitě. V čem by mělo ostatně bodování v kritickém žebříčku smysl, kdybych nevěděl, kdo jej uděluje a nedokázal si za strohým číslem představit konkrétní postoj, názor, vkus?
        Vím ještě o jednom hodnocení v tomhle žebříčku, jehož „udělovatel“ neviděl hodnocenou inscenaci celou. Jmenovat nebudu, podobná diskuse je vždycky nakonec trapná a každý ať si sáhne do svědomí sám, chce-li. Pro mě se tím ovšem dotyčný profesionálně odepisuje. Narozdíl od divadelníka, kterému se nepovede inscenace, v podstatě nadobro.
        Takže si prostě myslím, Vladimíre, že si tímhle relativizováním úspěšně podřezáváte větev jakési elementární kritické důvěryhodnosti. A to mi opravdu přijde docela hloupé.

        18.10.2018 (13.18), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Vladimír Hulec

        Vladimír Hulec

        Jane,
        je to tak, jak píše Jiří Černý. Síla člověka (a jeho názorů) je v důvěryhodnosti, kterou si buduje kontinuálně. Platí to pro mne i pro Vás.
        Dobrou noc.
        🙂

        19.10.2018 (1.07), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    8. Minna H.

      Avatar

      Pane Šotkovský palec nahoru!
      Minna H. Liebhart

      17.10.2018 (20.30), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,