Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zahraničí

    Kritikenrundschau

    V německém Bayerischer Rundfunk BR 2 (20. srpna 2013) komentuje Sven Rickelfs Mikuláškovu svéhlavou jevištní adaptaci Buñuelova filmu, která letos poprvé na Young Directors Project ukázala něco jako politickou relevanci, a byla tak velmi zajímavou tečkou. Režisér Jan Mikulášek dovedně vystavěl svoji inscenaci na hrubém slapstiku, vulgaritě a násilí. Není přitom pravděpodobné, že by Mikulášek skrýval ke svým hrdinům osobní sympatie.

    Mikulášek si bere na mušku špatné chování (jak sám říká: dnešní české) buržoazie, píše Margarete Affenzellerová v rakouském deníku Standard (20. srpna 2013). Z konkrétního děje filmu toho mnoho neponechává a místo toho kompiluje nápady a sny z jiných textů, například textů českého sur­rea­listy Jindřicha Štyrského. Mikulášek staví na odiv ono absurdní a podtrhuje je ansámblem slapstickově utrženým z řetězu. I to má něco do sebe, ale jen podmíněně. Mnohé působí patinovaně.

    Na závěr jsme vybrali závěr recenze Hanny Pfaffenwimmerové ze salcburského večeníku Salzburger Nachrichten (20. srpna 2013): Zatímco Buñuel ve své filmové předloze přináší obraz společnosti, která veškeré své neúspěchy a zoufalství ještě s jistou rozvahou zvládá, Mikuláškovy postavy nejsou vázány už vůbec žádnou morálkou a pravidla zde představují jen jakési z kontextu vytržené citáty, které by bylo možné zakomponovat do nejrůznějších her. Tyto hry pak gradují, mění se v provokace a vždy končí středně závažnou společenskou katastrofou. Režisér ji noblesně nazývá faux pas. Večer probíhá ve znamení na sebe navazujících scén, přičemž každá další přináší novou trapnou situaci nebo stupňuje tu předchozí. Tak trochu to připomíná „Dinner for one“, chybí už jenom předložka z tygří kožešiny. Gagy jsou příšerné, nechutné, a přesto geniální. Mikulášek přehání každou scénu až na hranici grotesky, a přesto se mu daří udržet linii závažné společenské kritiky. Bizarní dostaveníčko příslušníků high society je provedeno fantastickými herci. Členové českého divadelního souboru se navzájem motivují k maximálním výkonům a všichni aktéři se naplno odevzdávají klamným představám svých postav. Hranice mezi předlohou a improvizací se přitom stírají, stejně jako hranice mezi legrací a hořkou pravdou. Představení končí nenadále zhroucením herce Jana Hájka (jedno z festivalových představení skončilo dřív z důvodů hercovy indispozice – pozn. red.).

    (pro DN vybral a upravil hul, z němčiny přeložila Zora Schmidtová, překlad textu Hanny Pfaffenwimmerové je převzat ze stránek NDB)

    • Autor:
    • Publikováno: 17. října 2013

    Komentáře k článku: Kritikenrundschau

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,