Kronika
1. ledna
K pramenům a ke kořenům
V edici Světové divadlo vydal Institut umění – Divadelní ústav obsáhlou publikaci, věnovanou tvorbě a vlivu divadelního reformátora Jerzyho Grotowského (1933–1999). Její autorka, neúnavná propagátorka géniova tvůrčího novátorství Jana Pilátová, koncipuje svou knihu Hnízdo Grotowského, čítající před 550 stran, s úctyhodným tematickým záběrem. Všímá si nejen metod a prací polského Mistra, u něhož byla také v roce 1968 na stáži v Teatru Laboratorium, ale upozorňuje i na ty, které ovlivnil. Střídá v pozoruhodném textovém celku pasáže výkladové (v nichž si mimo jiné všímá i dalších reformátorů moderního divadla) s úryvky z deníků i rozhovory s těmi, kteří byli s Grotowským zainteresováni na společném díle. Upozorňuje i na mladé dědice obdobných postupů na našem území, na něž sama působila jako pedagožka (Pavel a Helena Štouračovi, Viliam Dočolomanský, Martin Frys). Důležitá součást knihy nese podtitul Texty a kontexty. Jsou v ní otištěny u nás nedostupné texty Grotowského, ale i významných divadelních antropologů Eugenia Barby a Leszka Kolankiewicze, také tu nalezneme popisy „spřízněných“ inscenací. Setkávat se s Grotowským bylo jako čistit si zapatlané brýle, píše Pilátová hned na první stránce. Její ambiciózní publikaci lze ve světle této maximy rozhodně s prospěchem pročítat.
br
Novou ředitelkou královéhradeckého Divadla Drak se stala jeho dosavadní ekonomka Eliška Finková. Ve funkci nahradila Jana Dražďákovou, která po dvaceti letech v čele Draku odešla do penze. Drak se pro mě stává výzvou, jak co nejlépe navázat na bohatou tradici ojedinělé kulturní instituce a jak ji rozvinout a přizpůsobit dnešní době a budoucnosti, uvedla Finková.
Do funkce ředitele Národního divadla moravskoslezského v Ostravě byl jmenován operní režisér, ostravský rodák Jiří Nekvasil. Jeho jmenování je sledováno hlavně v operetním souboru s jistou nervozitou. Pan ředitel navrhuje značnou redukci souboru. Chce zachovat orchestr o počtu asi 18 členů a vytvořit dvacetičlennou company, v níž by byli nejlepší sboristé a sólisté, kteří jsou schopni tančit, zpívat a hrát, uvedl šéf operetního souboru Karol Kevický. Plánovaná reorganizace je nutná i kvůli o 20 milionů chudšímu rozpočtu. Soubor nikdo neruší. Chceme, aby divadlo zůstalo čtyřsouborové, aby každý soubor měl jednoznačný profil a aby byl soubor schopen dělat to, na co ten další umělecky nedosáhne, vysvětlil Nekvasil. Reorganizace ale podle něj ještě není dopodrobna naplánovaná.
2. ledna
TV Hotel Nespavost
Po jedenácti letech (začínal v září 1999) skončil 19. prosince velkým nočním silvestrovským pořadem (přenášeným z budovy bývalého Federálního shromáždění) pravidelný živě vysílaný sobotní program ČT 2 Noc s Andělem. Nahradily jej dva po týdnu se střídající projekty – Hotel Insomnia a Pozdní sběr. Recepčním Hotelu Insomnia je herec a režisér Jiří Havelka, jeho ztřeštěným pomocníkem – vrátným je herec a výtvarník Tomáš Bambušek. První díl věnovaný uměleckému pirátství hostil výtvarného mystifikátora ze skupiny Ztohoven Romana Týce a o několik generací staršího extravagantního umělce a kurátora Milana Kozelku. Na baru seděli a s Bambuškem rozprávěli street zahradníci ze skupiny Guerilla Gardening, která pirátsky sází květiny ve veřejném prostoru. Elektronickou hudbu obstarala skupina Midi Lidi. Navenek zatím trochu chaotický, tematicky však odvážný program s řadou divadelních vsuvek à la David Lynch (příběh mileneckého páru v pokoji č. 9) by mohl na ČT vrátit to, co tam léta chybí – alternativní humor a kulturu.
hul
Herec Slováckého divadla v Uherském Hradišti Tomáš Šulaj bude průvodcem v novém cyklu České televize Vzduchoplavec Kráčmera. Cestovatel Kráčmera oblétává naši zemi v balonu s fotografiemi českých měst, aby porovnal, jak vypadala před sto lety, a jak vypadají dnes, vysvětluje Šulaj. Seriál se bude vysílat každé úterý po 15. hodině.
V kostele sv. Petra a Pavla v Praze na Vyšehradě. jsme se rozloučili se zesnulou herečkou Milenou Dvorskou. Pohřbu se zúčastnilo asi padesát hostů, většinou z rodinného kruhu. Rozloučit s bývalou kolegyní se byli herci Dana Syslová, Jana Štěpánková, Eliška Balzerová, Liliana Malkinová, Jana Šulcová, Tomáš Hanák a další.
4. ledna
O divadle trochu jinak
Ještě před koncem roku se do redakce dostaly dva útlé sborníky, jež by v loňské divadelní produkci rozhodně neměly zapadnout. Jako 1. svazek edice Úvahy a názory vydala brněnská JAMU hravé postřehy o divadle a divadelnících z pera režiséra a pedagoga doc. Miloše Hynšta O divadle trochu jinak. Jemné, úsměvné, poučené glosy otevírají novou edici, jež by měla – jak v doslovu píše Miroslav Plešák – přinášet studie věnované živé problematice současného divadla. Takových není nikdy dost. Kdo nepřemýšlí, ten není, i když existuje, píše ve své knize Hynšt. Do této edice by se zcela jistě hodil sborník z kolokvia Osobnostní herectví a cesta k němu, který vydala DAMU. Kolokvium se konalo v rámci festivalu Zlomvaz 6. 6. 2008. Sborník obsahuje příspěvky Jana Hančila, Karla Makonje, Jaroslava Vostrého, Martina Porubjaka, Jana Hyvnara, Ivana Vyskočila, Oxany Smilkové, Josefa Kovalčuka, Miroslava Plešáka a Aleše Bergmana.
hul
5. ledna
Nejen nového ředitele, ale i šéfy všech tří souborů má od počátku ledna Moravské divadlo v Olomouci. Ředitel Josef Podstata, který zvítězil ve výběrovém řízení, představil novinářům nového šéfa souboru baletu a zároveň uměleckého náměstka Roberta Balogha. V čele souboru činohry je režisér Michael Tarant a vedení souboru opery se ujal dosavadní dirigent Miloslav Oswald. Část změn si vynutila generační obměna a část souvisí se snahou o posun v uměleckém směřování divadla, uvedl Podstata, který nahradil Václava Kožušníka, jenž odešel do důchodu.
Účelné chyby Agilní nakladatelství Guerilla Records a především jeho spiritus agens Vladimír Lábus Drápal vydali na přelomu roku sadu exotických – kultovních CD exotických – kultovních kapel českého, respektive moravského undergroundu. Asi nejztřeštěnější z nich je již druhé pokračování historických nahrávek bláznivé teatrálně-hudební skupiny zaměřené na industrial, improvising a šílenství Žabí hlen II. Obsahuje nahrávky z let 1979 z pražského Divadla Ateliér (dnes Studio Ypsilon), z Folimanky na Pražských jazzových dnech pořádaných Jazzovou sekcí z května 1979 a soukromé nahrávky z let 1980, 1981 a 1987. Z úvodního zpomalujícího se zvuku magnetofonového pásku náhle zazní věta vyřčená filosofem Ladislavem Hejdánkem na jakémsi bytovém semináři: Je nějaká chyba, je tam omyl a je účelnej. Přesně tak tvořil Žabí hlen, resp. Žába. Šlo o společnost lidí, která se na přelomu 70. a 80. let XX. století setkávala, případně pracovala v antikvariátu v Dlážděné ulici v Praze 1.
hul
Spisovatel Ivan Klíma převzal na pražské Staroměstské radnici Cenu Karla Čapka. Cenu uděluje každé dva roky České centrum PEN klubu a slavnostního předání se mj. zúčastnili dřívější držitelé ocenění exprezident Václav Havel nebo spisovatel Ludvík Vaculík.
6. ledna
Orchestr Berg opět vyhlásil soutěž NUBERG 09 o nejlepší původní skladbu premiérovanou na jeho koncertech v roce 2009. Do soutěže bylo vybráno šest kompozic mladých autorů (Jan Trojan, Tomáš Hanzlík, Jana Vöröšová, Martin Hybler, Jan Dušek a Michal Nejtek), o nichž může veřejnost hlasovat od 6. ledna do 22. února na stránkách www.nuberg.cz, kde lze také skladby poslouchat, případně je stáhnout, získat je lze také na kompaktu. Hlasující budou zařazeni do slosování o ceny, které věnuje orchestr Berg, losovat se bude na zahajovacím koncertu cyklu Nuberg 8. března 2010. Předtím zasedne také odborná porota.
her
9. ledna
TV Noví dyk-tátoři Hosty prvního dílu nového čtrnáctideníku ČT 2 Pozdní sběr nahrazujícího Noc s Andělem byli divadelníci a hudebníci sdružení kolem muzikálu Pornohvězdy a projektu La Putyka – Vojtěch Dyk, Jakub Prachař, skupina Nightwork a Rosťa Novák jr. Pořad – oproti Hotelu Insomnia – se formálně i způsobem moderování blížil Noci s Andělem, jen s tím rozdílem, že průvodkyně večera Hana Šimková je zatím nezkušená, bez osobního espritu i empatie k umělcům. A tak se divák mnoho o generaci budoucích zlatých slavíků a estrádních umělců, anebo možná silné generaci nastupujících performerů s jasným životním názorem a uměleckým postojem nedozvěděl. Naštěstí Dyk parádně zpíval a jeho závěrečná píseň Dost bylo Bémů, dost bylo Richterů, přichází nový superhrdina: dyk-tátor Underground byla lahůdkou, která předchozí rozpaky (mírně) odvála. Snad v příštích dílech najde svou tvář i Hana Šimková.
hul
Stodvacáté výročí narození Karla Čapka připomnělo pražské Divadlo na Vinohradech uvedením všech titulů spjatých s jeho dramatickou tvorbou, které má na repertoáru: Věc Makropulos, Ukradený spis 139/7 Odd. C, pásmo z Čapkových fejetonů a Lásky hry osudné. Součástí oslav byla i výstava mapující Čapkovo autorské, režijní a dramaturgické působení na vinohradské scéně. Čapek byl s tímto divadlem úzce spjatý profesně i osobně. V letech 1921–23 zde působil jako dramaturg i režisér osmi her, z nichž jednu tvořila světová premiéra jeho Věci Makropulos. V roli Kristinky se tehdy představila Čapkova budoucí žena, herečka a spisovatelka Olga Scheinpflugová.
10. ledna
Nesmrdět a držet si váhu
Před reprízou úspěšné České pornografie v pražském Divadle Na zábradlí pokřtilo nakladatelství Tympanum podobu této dramatizace novely Petry Hůlové Umělohmotný třípokoj (Cena Jiřího Ortena 2007) jako audioknihu na CD. Rozhlasová verze ve čtyřčlenném obsazení (proti jevištnímu šestičlennému), rovněž v režii Viktorie Čermákové, je patrně ještě dráždivější a svým způsobem i provokativnější než sama inscenace. Text patří k nemnoha současným prózám, které zvládají spojit otevřenost a drsnou ironii s vážným pohledem na svět: umělá hmota zdomácňuje v postelích a je asi jen otázkou času, kdy budou z plastu i lidé a jejich mozky. Už dnes jsou často schopni jen agresivní vizuální zábavy a bizarního sexu. Naivisticky působivou zpověď luxusní kurvy hrají Zdena Hadrbolcová, Eva Salzmannová, Lucie Roznětínská a Anna Hrnečková s gustem jízlivých posměváčků a refrén (hudba Ivan Acher) je popěvkem, který válcuje všechny hvězdy pop-music: Nesmrdět. A držet si váhu.
zp
11. ledna
Východočeské divadlo v Pardubicích uzavřelo cyklus Večerní šumlování, který připravilo v rámci oslav stého výročí otevření divadla. Posledními hosty diskusního večera moderovaného dramaturgyní Janou Uherovou byli Ludmila Mecerodová, Martina Sikorová, Jan Musil a Radek Žák.
Zachraňte gorily Před rokem vydali Miroslav Bobek a Tereza Šefrnová dětsky napínavé a vtipné příběhy gorilky Moji a jejího mladšího brášky Tatua – Moja, Tatu a tiplíci. Texty volně navazují na jejich předchozí knížku Moja a páv. Ve studiu ČRo Leonardo je loni v interpretaci Lucie Bílé a s hudbou Dominika Renče natočil režisér (a herec Studia Ypsilon) Jan Jiráň. ČRo nahrávku premiérově uvedl na Štědrý den a Radioservis ji promptně vydal na CD. V karlínském divadelním klubu ji slavnostně pokřtila sama Lucie Bílá. Kmotry byli Jiří Lábus a synovec Bílé Vojtíšek. Výtěžek z prodeje knihy i CD je určen na podporu ochrany goril nížinných ve střední Africe.
hul
12. ledna
pif haf mňau
V pražském Divadle Na Prádle křtili „osamělí písničkáři“ debutové hudební CD herečky, zpěvačky, klavíristky a zdravotní klaunky Terezie Palkové. Absolventka činoherního herectví JAMU (2003) se představila jako osobitá zpěvačka, klavíristka a akordeonistka. Coby herečka prošla divadly AHA!, Polárka, V 7 a půl, Husa na provázku a Západočeským divadlem v Chebu, kde nyní hostuje ve dvou inscenacích (Kráska na scéně a Večer tříkrálový). V pražském divadle Archa se v roce 1994 podílela na představení Grimm Grimm v režii Mina Tanaky. Za kmotry svého alba, jež nazvala pif haf mňau a vydala ve vlastním nákladu, si přizvala známé písničkáře a hudebníky Jana Buriana, Václava Koubka, Janu Šteflíčkovou a Gabrielu Vermelho. Svým projevem se pohybovala na pomezí kabaretu, šansonu a folku, zpívala především o svém, tedy ženském vidění světa.
osk
Za nejzajímavější kulturní zážitek minulého roku označili publicisté Přemysl Hnilička a Milan Štefl v Týdeníku Rozhlas rozhlasový seriál Jana Vedrala Xaver o temné postavě normalizační garnitury herci Miroslavu Mrázovi.
Nezajímá nás magie
V pražském klubu Underground uvedlo mystifikační Patetické divadlo drastickou úpravu Ibsenovy Heddy Gablerové. Tři protagonisté střídavě interpretovali tři postavy hry – Jorgana Tesmana, Eilerta Lovborga a Bracka. Na scéně byla pouze pohovka a hrací stolek. Víceméně studentská uměnovědná hříčka zkoumala podstatu textu, jeho divadelnost a možné postmoderně bizarní interpretace zmíněných postav. Hráli Vojtěch Varyš, Pavel Bakič a Vít Kořínek. Výsledek do značné míry odpovídal manifestu Patetického divadla: Nezajímá nás humor ani poselství. Tradice a experiment jsou zakázané pojmy. Ironie a herectví jsou nám cizí. Nevěnujeme se zkoušení ani hledání, natožpak tvorbě. Nezajímá nás magie divadla ani realita.
čej
Komentáře k článku: Kronika
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)