Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Kronika 16/2014

    Bylo

    Stipendijní cenu pro mladé talenty divadelní kritiky předali zástupci Sdružení českých divadelních kritiků ve foyer Nového divadla v Plzni (11. září). O historicky první ceně za kritickou reflexi divadla mladým autorům do 30 let rozhodla pětičlenná odborná porota (Nina Vangeli, Lenka Šaldová, Petr Christov, Jan Šotkovský a Martin Bernátek), která posoudila práce devatenácti přihlášených autorů. Zvítězil Michal Zahálka, student divadelní vědy na FF UK, který pravidelně přispívá do odborných periodik, deníků i společenských časopisů. Porota se rozhodla udělit také dvě čestná uznání – Veronice Štefanové, která se zabývá oblastí nového cirkusu, a Tatianě Brederové, jež se zaměřuje na současné ruské, zejména dokumentární divadlo. Večer probíhal v komorní atmosféře až do příchodu vrchního mistra Jaroslava Kasla, který svou performancí Spílání kritikům nevybíravě vyhostil všechny přihlížející.LDS

    img_0565.cut_zahaülka_fmt

    Výroční ceny Opery Plus za nejlepší výkony v sezoně 2013/2014 získali na Benefičním galakoncertu (14. září) Dana Burešová a Aleš Briscein. Za klavírního doprovodu Davida Švece ve vyprodané Pražské křižovatce s oceněnými vystoupili další významní pěvci: Eva Urbanová, Kateřina Jalovcová, Jaroslav Březina, Jiří Hájek, Jiří Přibyl a začínající sopranistka Adéla Škopková. Nominace podávají vybraní operní publicisté, o vítězi rozhoduje internetové hlasování. Název koncertu Češi zpívají Čechy neoslavuje nacionalismus, ale byl součástí letošního Roku české hudby – mimo jiné tu zaznělo kompletní druhé jednání Její pastorkyně Leoše Janáčka a takřka celé první jednání Rusalky Antonína Dvořáka.HER

    ales briscein

    Tanečně-spiritistická seance Kytice se odehrála na pražském Malostranském hřbitově (15.–17. září). V režii zakladatelky pražského Duncan Centra, pedagožky a choreografky Evy Blažíčkové projekt nastudovali studenti školy s profesionálními i neprofesionálními tanečníky několika generací, od asi desetileté holčičky po performery ve středním věku. Sólovým i skupinovým výrazovým tancem v prostorech mezi hroby, v hlavní uličce i přímo u náhrobků rozpohybovali spodní proudy stejnojmenné rozhlasové kantáty Bohuslava Martinů z roku 1937 na texty K. J. Erbena a lidové texty ze sbírek Františka Sušila. Osm vokálních a instrumentálních skladeb (Předehra – Sestra travička, Selanka – Kravarky, Intráda – Milá nad rodinu, Koleda – Člověk a smrt) spojují příběhy tragických lásek, života a smrti. Silnými reflektory i svíčkami pečlivě nasvícené prostory hřbitova tvořily scénickou kulisu pro víceméně tradiční duncanovské choreografie, tanečníci i diváci se pohybovali vedle zašlých náhrobků a letitých stromů i mezi rozestavenými sochami Olbrama Zoubka (vzhledem k ponurosti hřbitova nadbytečný efekt). Někdy vyvstalo tanečně vyzrálé sólo (Dora Sulženko Hoštová), jindy působivě nasvícené sborové akce nebo prosté – vesměs bílé – kostýmy tanečnic. Celek působil přízračně, přes všechnu snahu však spojení temného prostoru, prostého pohybu a hudby očekávanou magičnost nevyvolalo. Snad pro přílišný patos tancování a výkladovou popisnost zpívaných textů, možná vyzněla jen reprodukovaná hudba v „reálném“ prostoru neadekvátně. Autoři také nevzali do hry civilizační zvuky okolních rušných ulic a tvářili se, jako bychom byli na venkovském hřbitově. A pak vadilo uzavření diváků do „tupého“ houfu, který mlčky následoval tanečníky a z něhož nebylo možné se vymanit a vnímat prostor i dění individuálně, což je pro takové akce téměř nezbytné. Site-specific projekt vznikl v rámci letošního Roku české hudby.Vladimír Hulec

    kytice-poster_fmt

    Nová sezóna ve Strašnickém divadle začala velkolepě. Divadlo X10 přizvalo ke spolupráci dramatika Egona L. Tobiáše a režiséra Jana Friče a uvedlo (16. září) putovní inscenaci Strašnice, mordů plný ulice. Text napsaný přímo pro Strašnické divadlo je inspirován povídkami Jiřího Marka Hříšní lidé města pražského a Panoptikum města pražského, nechybí také pověsti a báje strašnické. A jak je u Tobiáše i Friče obvyklé, na každém rohu pak potkáte nonsens, hravost i neskonalé šílenství. Diváci se snad dočkají i repríz, zrodil se totiž projekt, na který je dobré si dojet i do odlehlejších koutů Prahy.LDS

    Písňový Recitál Richarda Nováka uspořádal Ensemble Opera Diversa (18. září). Vystoupení proslulého brněnského basisty bylo připomínkou jeho šedesátileté pěvecké kariéry. V Mozartově sále Reduty za klavírního doprovodu Alice Rajnohové jubilant zazpíval písňový cyklus Jaroslava Křičky O lásce a smrti, Erotikon Vítězslava Nováka, Dubnová preludia Vítězslavy Kaprálové, Horatii carmina svého bratrance Jana Nováka a Písně nového Werthera svého přítele Josefa Berga – obě poslední skladby Novák začátkem šedesátých let v Brně premiéroval. Vysloužil si nejen za svůj výkon na tomto večeru, ale za celoživotní umělecké i lidské postoje a mistrovství zasloužené ovace – rád se k nim na dálku přidávám.HER

    120. výročí otevření Národního domu v Ostravě, dnešního Divadla Jiřího Myrona (21. září), oslavila jízda historickou divadelní tramvají. Vypravily ji Národní divadlo moravskoslezské a Dopravní podnik města Ostravy, který tím zároveň připomněl 120. výročí první ostravské parní tramvaje. Vyjelo se ze zastávky Telekomunikační škola a pak křížem krážem Ostravou, přistupovali běžní cestující i herci, kteří zazpívali a předvedli ukázky z inscenací. Při delší zastávce u Divadla A. Dvořáka zazněly písně z muzikálů. Plně obsazená tramvaj skončila svou pouť v zastávce Hlavní nádraží.HER

    Martin Středa, pravdivé operní monodrama z jáchymovského pekla. Provedením původní opery zahájilo v Komorním sále Hudební fakulty JAMU v Brně činnost nové seskupení Opera Povera (21. září). Monolog vězně umírajícího v kobce zimou a hladem složil Andrew Yin Svoboda (1977–2004) z česko-čínské rodiny žijící v kanadském Butlingtonu. Jeho poslední dílo v Brně nastudovala dirigentka Gabriela Tardonová s režisérem Roccem, v jediné roli exceloval Tomáš Krejčí.HER

    Bude

    Mezinárodní festival současného umění 4+4 dny v pohybu nabídne v Praze (10.–18. října) rozsáhlý program: výstavu současného výtvarného umění v paláci U Stýblů na Václavském náměstí, taneční a divadelní soubory z Rakouska, Belgie, Izraele, Norska i USA v Divadle Archa, belgické a nizozemské projekty, které se budou odehrávat v nedivadelních prostorách. Festival uvede premiéry nových projektů českých souborů DOT504, VOSTO5, Ryba Řvoucí, SPAM 6 nebo Light Studio. Specialitou letošního ročníku bude mezinárodní sympozium Czech Crash 2014 (16.–17. října), na němž se sejde třicet zahraničních dramaturgů a kurátorů mezioborových festivalů a institucí, kteří ovlivnili současný stav performing arts ve světě.LDS

    21. ročník festivalu divadelního okraje …příští vlna/next wave… (v Praze 27. září−9. října, v Brně 10.–14. října) se představí s novým autorským týmem. Nová hlavní kurátorka Lenka Dombrovská se zaměřila především na uskupení, která se rozpadla, rozštěpila či inovovala, aby mohla po metamorfóze ve své práci pokračovat – na projekty Divadla D’EPOG a nového Masakru Elsinor, skupiny Depresivní děti touží po penězích či Sektoru pro hosty. Vstupuje s nimi nejen do nových divadelních prostor, ale i na internet, do soukromých bytů a malých kaváren. Na kabaretním večeru mladého režiséra Michala Háby a jeho Lachende Bestien (3. října) budou předány festivalové Pocty. Festival zahájí pražsko-nitranský projekt souboru Depresivní děti Rádio Bolehlav – Na čo umenie?, který bude možné v přímém přenosu sledovat na vlnách internetového rádia. Vrcholem festivalu by měla být premiéra inscenace Miroslava Bambuška Pustina ve Studiu Hrdinů, jež vychází ze tří básnických sbírek Pavla Zajíčka z počátku osmdesátých let minulého století – Roztrhanej film, Šedej sen a Kniha moří. Pražskou část festivalu ukončí v novém prostoru Venuše ve Švehlovce premiéra Kabaretu Chemická Venuše Vol. I. – Zrození Venuše, vůbec první akce nově vzniklého Chemického divadla.HUL

    Divadelním festivalem „velkých malých“ divadel Čekání na Václava (28. září−28. října) již podeváté startuje nová divadelní sezona Klicperova divadla v Hradci Králové. Měsíční akce je orámována Dnem české státnosti (sv. Václav) a Dnem vzniku samostatného čs. státu. Vedle domácích produkcí se představí patnáct představení a koncertů hostujících souborů a jedinců, festival otevře představení Žítkovských bohyní Městského divadla Zlín a uzavře Velvet Havel Divadla Na zábradlí. HUL

    • Autor:
    • Publikováno: 5. října 2014

    Komentáře k článku: Kronika 16/2014

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,