10. – 22. března
10. března
V pražském Národním divadle hostovala primabalerína a fotografka Daria Klimentová. Sólistka Anglického národního baletu, která v Praze oslavila své 1000. představení, zavítala na naši první scénu s projektem Balet Gala, v němž se představily i další taneční hvězdy z celého světa, namátkou např. Friedemann Vogel ze Stuttgart Ballet, Joan Boada ze San Francisco Ballet, Daniil Simkin z American Ballet Theatre či maďarský tanečník Tamás Solymasi z National Ballet Budapest.
Love Never Dies, dlouho očekávané pokračování muzikálu Andrewa Lloyda Webera Fantom opery, se setkal s velmi kritickým přijetím tisku. Stalo se tak poté, co byl muzikál 9. března v Londýně představen novinářům. Recenze, které na něj následující den vyšly, nebyly příliš lichotivé. Muzikál je prý velmi nepřesvědčivý, schází mu dramatická zápletka a nevyvolává v divákovi napětí.
Všichni na lavičce
Český rozhlas / Radioservis vydal na CD novou rozhlasovou nahrávku populární divadelní hry Aldo Nicolaje Tři na lavičce. Mladý režisér Petr Mančal do ústředních rolí dvou důchodců, kteří se sejdou na lavičce v parku a postupně mezi nimi vznikne přátelství, obsadil Petra Kostku a Josefa Somra. Důchodkyni Ambru interpretuje Zdenka Hadrbolcová. Přes všechno jejich mistrovství mám pocit, že jde sice o sympatický, ale tak trochu nadbytečný počin: dávnou a divácky známou televizní inscenaci Pavla Háši z roku 1978 s Martinem Růžkem, Ladislavem Peškem a Jiřinou Štěpničkovou překonat snad nelze. Vyšla vůbec na CD či DVD?! Navíc je hra (právě v režii Háši) v současné době na repertoáru agentury Harlekýn v podání Petra Nárožného, Ladislava Trojana a Květy Fialové. Proč tedy tento triple? Je myslím dostatek her i pro tyto tři herce, které nebyly u nás uvedeny vůbec.
hul
11. března
Dvouletý projekt Operní kruh / Der Opernring, podpořený z Evropského fondu pro regionální rozvoj, umožňuje spolupráci operních souborů Jihočeského divadla v Českých Budějovicích a Landestheateru Niederbayern Passau. Pasovští vloni uvedli v Českých Budějovicích Normu, recipročně Jihočeši v Pasově Čarostřelce. Nyní v budějovické inscenaci Verdiho Otella hostovali passovští sólisté tenorista Oscar Imhoff (Otello) a sopranistka Frédérique Friessová (Desdemona) a dirigent Basil H. E. Coleman. Operní kruh tak symbolicky obkroužil společný příhraniční region a naznačil možnosti evropské kulturní kooperace.
her
12. března
Král nebo královna
Firma Indies MG vydala CD dua Montage, které existuje již tři roky, ale poprvé veřejně vystoupilo loni v červnu v pražském Paláci Akropolis jako předkapela skupiny Belleruche. Tvoří je herečka a současně zpěvačka skupiny Toxique Klára Vytisková a drum’n’bassový producent, bubeník a především multižánrový hudební experimentátor Thom Herian, známý též jako Drama Jacqua. Jejich debutové album se jmenuje King or Queen a duo s ním od dubna podniká turné po republice, které vyústí křtem CD 11. května v brněnské Staré Pekárně 25. května v pražském klubu Cross za účasti formace Midi Lidi. Album obsahuje 12 skladeb chytlavého elektropopu s prvky drum’n’base a junglu. Ke všem napsala Vytisková anglické texty, jež interpretuje až s björkovskou éteričností. Na nahrávce hostují i vynikající jazzoví muzikanti – kontrabasisté Jaromír Honzák a Ulf Gjerningen ze Švédska.
hul
13. března
Recesista Petr Čtvrtníček se rozhodl reagovat na výroky odborového předáka Jaromíra Duška týkající se údajné homosexuality členů vedení Ministerstva dopravy a Českých drah Koncertem pro žaluda s podtitulem trefa do hnědého. Záštitu nad ním převzal primář urologie z uherskohradišťské nemocnice David Ondra, který večer uvede přednáškou. Hudbu obstarala homemetalová kapela Buzerant. Pozvánku obdržel i Dušek. Bude tu mít vyhrazený svůj buzerplac i psací potřeby, uvedl Čtvrtníček.
14. března
Pocty brněnským Shakespearům
Organizace, propagace i štědrého sponzorského zajištění Ceny diváka Národního divadla Brno, tradiční ankety více než čtvrtstoletí nepřetržitě pořádané Klubem přátel Mahenovy činohry, se letos již podruhé ujalo samo vedení ND Brno, což se pozitivně odrazilo ve výrazně vyšším počtu hlasujících. Při vyhlašování výsledků pod patronací primátora Romana Onderky navíc uvedli ředitel Daniel Dvořák a šéf činohry Zdenek Plachý další osobnosti do zdejší symbolické Síně slávy. Po oficiálním laudatiu a fotografické dokumentaci jejich přínosu se k předchozím laureátům – režiséru doc. Miloši Hynštovi a herci prof. Josefu Karlíkovi – připojili režisér a emeritní rektor JAMU prof. Alois Hajda a herec Jaroslav Dufek. Označení Nejlepší inscenace roku 2009 získala ze šesti nominací komedie Neila Simona Zlatí chlapci (…Vstupte!) v nastudování hostujícího Emila Horvátha, následovaná Rychlíkovou adaptací Gazdiny roby a Plachého zpracováním Antonia a Kleopatry. Herecké ceny (plastiky Tomáše Medka) převzali čtyři interpreti: za nejlepší výkon v hlavní roli Petr Halberstadt a loňská laureátka Eva Novotná, za výkony v rolích vedlejších Bedřich Výtisk a Klára Apolenářová. Vylosovaní respondenti získali atraktivní ceny včetně týdenní zahraniční či domácí dovolené nebo letu balonem. Program reprezentačního galavečera (scénář, režie a výprava Pavol Juráš) nesl název Pocta Shakespearovi a společně k němu přispěli umělci činohry, opery i baletu ND Brno.
Vít Závodský
14. března
Turba v Rusku
V Tanečním centru Dialogue Dance v ruské Tostromě začalo krátké turné Ctibora Turby nazvané Turba Tacet, jež další dny pokračovalo v moskevském Divadelním centru STD Na Strastnom, v Českém centru a ukončeno bylo 19. 3. v klubu Rekord v Nižním Novgorodě. Legenda české pantomimy a pohybového divadla na něm pro ruskou odbornou veřejnost připravila dílny pohybového divadla a pro laické zájemce představila komentovanými přednáškami a projekcemi DVD svou uměleckou tvorbu a pedagogickou metodu.
15. března
Agentura Auviex přidala pro velký zájem publika druhý koncert argentinské operní star Josého Cury, který 16. července otevírá už 19. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov. Podruhé vystoupí Cura v Pivovarské zahradě spolu s korejskou sopranistkou In-Hye Kim 18. července za doprovodu Symfonického orchestru Českého rozhlasu, řízeného dirigentem Mario de Rosem. Je velmi neobvyklé, že se podařilo tak narychlo zprodukovat opakování koncertu, zvláště tak exponovaného umělce.
her
17. března
Ze souboru Městského divadla Kladno odešlo pět členů, kterým nový umělecký šéf Tomáš Svoboda neprodloužil smlouvy. Místo Miroslava Večerky, Marcela Rošetzského, Radima Jíry, Jaroslavy Zimové a Svatavy Milkové nastoupí Alena Štréblová a Petr Pěknic. Divadlo čeká rekonstrukce, proto jsme počet lidí v souboru snížili, argumentoval Tomáš Svoboda.
Rukopisy Ludvíka Kundery, jeho osobní korespondenci i obrazy členů legendární surrealistické Skupiny Ra, v níž tento kunštátský literát působil – to vše představí nová výstava v rajhradském Památníku písemnictví na Moravě. Byla pojata v encyklopedickém duchu a jejím cílem je přiblížit Kunderovu literární, dramatickou a výtvarnou tvorbu. Mnoho z předmětů muzeu zapůjčil sám autor. Poprvé návštěvníci uvidí jeho fotografie z rodinných alb, autentické rukopisy, dopis od Hanse Arpa nebo podpis Bertolda Brechta. Vystaven bude i jeho saunový kartáč, uvedla kurátorka výstavy Romana Macháčková. Expozice, která byla zahájena v Muzeu Brněnska slavnostní vernisáží za účasti Ludvíka Kundery, potrvá až do září.
18. března
K šedesátinám Loutkového divadla Radost byla v Muzeu města Brna otevřena výstava asi tří set loutek. Výstava je členěna na dvě patra: v prvním patře jsou zastoupeny marionety, maňásci, loutky-manekýny, ve druhém patře jsou historické texty, ocenění a postupy, jak vyrábět loutky. Je zde také výběr loutek uspořádaný vždy po dvaceti letech. Tři tato období tak zachycují dosavadní činnost Divadla Radost, uvedla vedoucí výroby loutek Alena Křížová. Divadlo také od dubna mění název na Divadlo Radost.
19. března
Od pohádek k vraždám
Společnost Supraphon slavnostně pokřtila své dvě nové audioknihy, které načetli Bolek Polívka a Jiří Langmajer. Polívka se „královsky“ začetl do Pohádek z Valašského království od Jana Skácela a Langmajer suše a tajemně do hororu Edgara Allana Poea Vraždy v ulici Morgue. Na akci však dorazil pouze Polívka, který zavzpomínal na svá setkávání s Janem Skácelem. Křest uvedla producentka nahrávek Naďa Dvorská. Vedle básníka Pavla Šruta promluvil režisér Jaroslav Gillar a ředitelka Supraphonu Iva Milerová. Vínem poté připil hudební skladatel podílející se na obou nahrávkách Daniel Fikejz. Pohádky z Valašského království jsou autorovou úpravou lidových pohádek sebraných Benešem Metodem Kuldou. Na CD jich je – v režii Jaroslava Gillara – osm. Pozoruhodností druhé nahrávky je bonus – Poeův text Analytická metoda Augusta Dupina.
hul
Čestný doktorát
Akademie múzických umění si převzal král Kambodže Norodom Sihamoni. V Praze v sedmdesátých letech na hudební fakultě AMU vystudoval obor taneční pedagogika, po svém pobytu v Praze strávil nějaký čas v Paříži, kde se stal profesorem tance. Králem byl zvolen v roce 2004.
20. března
Divadlo Husa na provázku uvedlo finální kostýmovanou zkoušku dosud nikde neuvedené divadelní hry Václava Havla Prase. Raritní groteska, jejíž děj inspirovaly Havlovy disidentské prožitky na venkově, bude mít oficiální premiéru 12. června.
Městské divadlo v Mostě udělilo herečce Lubě Skořepové cenu Forever Young (Věčně mladá). Cenu převzala na novém divadelním festivalu Young for Young, který se konal v Mostě. Podle pořadatelů festivalu jí cena patří především za duševní svěžest a otevřenost všemu novému. Současně s převzetím ceny představila herečka svou novou knihu Tajnosti herecké.
21. března
Princ z Walesu a vévodkyně z Cornwallu se na oficiální cestě po střední Evropě zastavili v Praze a mimo jiné zhlédli představení opery W. A. Mozarta Don Giovanni ve Stavovském divadle. Představili se jim pod taktovkou Roberta Jindry mj. Roman Janál, Peter Mikuláš, Marie Fajtová a Alžběta Poláčková. Hosté se poté krátce setkali s ředitelem Národního divadla Ondřejem Černým, šéfem opery Jiřím Heřmanem a dalšími zástupci divadla.
her
22. března
Upečme si lepší svět
V rámci projektu 8@8 byla v Divadle Letí uvedena jednoaktová komedie České kuchty super buchty s prvky hororu i absurdní grotesky. Hra Radmily Adamové svým odlehčeným vtipem, nadsázkou a stupňujícím se napětím stylově zapadá do komorního prostoru Studia Švandova divadla. Jevištní tvar stojící na pomezí regulérní inscenace a scénického čtení představil vtipně a poutavě napsaný krátký příběh, kde ženy chtějí být někým jiným, muži se trápí a analyzují ženy a v troubě se pečou kynuté buchty. Když troubu otevřeme, vůně, jež se line místností, probouzí k životu tajemství, které mělo zůstat ukryté hluboko pod podlahou kuchyně. Kde je Blanche a čí je ta čtvrtá sklenice, zjistí v děsivém závěru tři třicátnice, které spolu pečou buchty, aby udělaly svět lepším. Charitativní kuchtění, které má být pro tři kamarádky – Lindu, Dominiku a Marii – zábavou a uvolněním, se promění v alkoholicky opojné orgie, při nichž se ženy začnou navzájem svěřovat se svými traumaty a touhami. Rozhovor žen, typicky zasazený do kuchyně, odhaluje skutečnost, že pro dnešní ženy je toto prostředí netypicky cizí a prázdné.
Recenzi čtěte na blogu Divadelních novin (http://www.divadelni-noviny.cz/upecme-si-lepsi-svet/)
Veronika Štefanová
V rámci přehlídky Dítě v Dlouhé hostovalo v Praze brněnské Loutkové divadlo Radost s muzikálem Jak to dělají andělé. Na blogu se k představení vrací Josef Herman.
Komentáře k článku: 10. – 22. března
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)