Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza Kritika

    Krvavý příběh ze života

    Nedostatek finančních prostředků vedl ústecké divadlo k provedení Leoncavallových Komediantů bez obvykle hrávané druhé opery.

    Diváci se zprvu baví a pak jim tuhne úsměv na rtech, když zjistí, že vidí smutný život herců... FOTO PETR BEROUNSKÝ

    Krvavý příběh ze života (jak tvrdil skladatel, ve skutečnosti ho při psaní libreta inspirovalo úspěšné dobové francouzské a španělské drama) vyžaduje expresivní vokální projev, jehož nutným základem je belcantový zpěv. Nejvíce se ideálu blíží Nikolaj Někrasov (Tonio) hned v prologu, stejně intenzivně i s péčí o kvalitu zpěvu si vede v průběhu celého díla. Bohužel WeiLong Tao (Canio) je zřejmě opotřebován provozem na zdejších i zahraničních oblastních scénách, jeho hlas ztrácí jednoznačné znělé jádro, přesto (nebo proto) se do role vkládá s velkou expresí. Jarmila Baxová dostála požadavkům partu Neddy, i když je obsazena mimo svůj hlasový obor.
    Orchestr na technicky i zvukově velmi slušné úrovni podporuje vyznění díla a v ošidné akustice ústeckého divadla nechává pěvcům dostatečný prostor. Velmi dobře připravený sbor se může soustředit na herecké vyjádření drobných událostí i na tanec, jimiž režisér Zbyněk Brabec dokresluje prostředí i atmosféru příběhu. Pěvce vede k vyjádření charakterů postav scénickou akcí – v závislosti na dispozicích sólistů je výsledek různý, nicméně vcelku přesvědčivý. Příchod vesničanů (sboru) na představení vede režisér ve stylu commedie dell´arte, vhodně doplněné dvěma žongléry (pomáhají i jako jevištní technici) a podpořené kostýmy. Tragický závěr má potřebnou sílu bez zbytečných drastických efektů.

    (Celý text recenze vyjde 2 května v Divadelních novinách 9/2012)

    Severočeské divadlo opery a baletu Ústí nad Labem – Ruggero Leoncavallo: Komedianti. Dirigent Norbert Baxa, sbormistr Milan Kaňák, režie Zbyněk Brabec, scéna Pavel Krejčí, kostýmy Tomáš Kypta, choreografie Vladimír Gončarov. Premiéra 30. března 2012.

    ///

    Další na internetu dostupné informace:

    Radka Fialová, Divadlo.cz, 28. 3. 2012 – Severočeské divadlo chce přitáhnout mládež na Komedianty

    Slávka Brádlová, ČRo Sever, 29. 3. 2012 – V nové opeře ústeckého divadla vystupují i artisti

    Radek Strnad (rozhovor se Zdeňkem Brabcem), Deník.cz, 30. 3. 2012 Od smíchu paňáci bude v Ústí kousek k vraždě


    Komentáře k článku: Krvavý příběh ze života

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,