Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy Zprávy

    Kšaft, neboli Staré volání v novém znění

    Autora politické závěti z půle šestnáctého století Amose Komenského otloukly dějiny srovnatelně s našimi disidenty nedávné minulosti. Po staru zvaný kšaft je volání bezmocného vlastence k českému národu, který právě pilně propadá habsbursko-katolicko-německé normalizaci. Cítím, že k němu nemám daleko.

    Karel Svolinský, 1938 (vydalo Družstvo knihtiskárny v Hranicích). Repro archiv

    Když jsem v roce 1928 přišel na planetu Země, jedinou v našem vesmíru obývanou myslícími bytostmi, bylo mé vlasti, Republice československé, a tedy i její demokracii prvních deset roků. Měl jsem v ní zažít ještě deset let, kdy jsem dospěl do onoho stupně vědomí, kde se formuje jedincův život.

    Mému dominuje vzpomínka na obrovský sletový stadion, v němž československá armáda předváděla čtvrtmiliónu diváků bitvu u Zborova, aby je povzbudila k obraně proti chystanému přepadu země vojsky Adolfa Hitlera. A k ní se pojící obraz narvaných tramvají, z nichž viseli, kdo se nevešli, aby včas obsadili pohraniční pevnosti a předvedli skopčákům, jak bojují potomci husitů

    Vojenská nepřipravenost Anglie a Francie znamenala Mnichov a ten přivodil konec mé republiky. Až téměř po sedmi letech světová válka zdechla tam, kde začala. Jen včasná německá kapitulace zachránila povstalou Prahu před zničením. Dodnes o tom svědčí torzo staroměstské radnice, zmrzačené tankovými granáty.

    Píšu to v srpnu 2024 v bytě na Masarykově nábřeží s vyhlídkou na „Račana“. Protože jsem se za život naučil psát tak, že děj neurčuje autor, ale logika příběhu i jednání postav, skončil jsem psaní dobře se vyvíjejícího románu Dejbúk ve chvili, kdy v orwellovském roce 2084 mladý hrdina z venkova poprvé poznává Prahu, kde je na pozemku, vyčištěném od trosek rozbombardovaných Hradčan, slavnostně otvírán Park kultury a oddechu Karla Gotta. I když jsem psal zjevnou satiru, přišlo mi, že na zázračnou siluetu, kterou vidím z okna, tu hrůzu přivolávám. Dejbúk vyšel v knize Přítoky románů jako torzo…

    Krátce nato začal válku opravdu prožívat národ, oddělený od nás jen úzkou bariérou Slovenska. Uklidnilo mě, že tolik Čechů pocítilo, co já, jak o tom svědčila nebývalá solidarita. Ten úžasný jev, mírnící utrpení všeho druhu, bohužel patří k těm, které rychle odeznívají. Strach z války ustoupil mírnému mrazení, jako když v televizi běží válečný film. Jakmile skončí, naskočí reklamy.

    A přitom v této „bitce za rohem“ nejde jen o území. Stejně jako v roce 1939 jde i o svobodu. A že dějiny potvrdily Churchillovu definici – Ze všech špatných politických systémů je zdaleka nejlepší demokracie, jde také o ni.

    Se mnou právě odcházejí poslední Češi, kteří zažili na vlastní kůži, co válka obnáší. Po nás začnou mizet ti, kdo prožili totalitu spojenou s okupací. A množí se úkazy, věštící, že i nová nesvoboda je na spadnutí.

    Na Slovensku už klesla klec hodně nízko, když se podařilo získat méně myslivou většinu lidu pro ideu Nic-Než-Národa; stejně snadno jako už v roce 1939, kdy nadšeně zaživa pohřbila demokratické Československo. Slovenští vojáci se pak prošli bok po boku wehrmachtu až ke Stalingradu a zpátky.

    Přitom pády klecí začínají mnohdy nevinně. Třeba tím, že veřejnou televizi zbaví její ředitel jedním škrtem dvou ze tří nejzásadnějších pořadů. Nebo že z důvodů komerčních dojde papír pro deník s nejdelší demokratickou tradicí, který zakázali už komunisti.

    Nikdy jsem nechápal, jak může třicet tisíc profesionálů ubránit deset milionů lidí, kteří nikdy neměli jinou zbraň než kapesní nožík. Potěšila mě proto zpráva, že Chorvatsko jako první zavádí znovu obecně prospěšnou službu dorostu. Má trvat sice zlomek bývalé vojenské, jen dva měsíce, ale platit má i pro dívky a nebude v ní scházet branná výchova.

    Končím spolu s Lidovkami. Toto je předposlední tištěné číslo v jejich druhém životě. Doufaje v další zmrtvýchvstání listu, loučím se i já replikou starého kšaftu:

    Synáčkové milí a všickni, kterýchž snad dojde hlas tento můj, poslechněte mne: chcete-li ochránit, co milujete, naučte se střílet!

    Pavel Kohout (2019). Foto Jan Zátorský

    Pro předposlední tištěné číslo Lidových novin 30. 8. 2023 napsal Pavel Kohout, spisovatel, 1928 (neboli 96), spoluautor Prohlášení Charty 77 z 1. 1. 1977. Cenzurováno šéfredakcí Lidových novin 29. 8. 2024 jakožto „nihilistické, vyvolávající dojem konce světa“. Publikováno 29. 8. 2024 na webu týdeníku Respekt /zde/. Publikováno se svolením autora.


    Komentáře k článku: Kšaft, neboli Staré volání v novém znění

    1. Bohumil Ondřich

      Avatar

      Koukám
      že Lid. noviny stále dodržují estébácké přísloví „piš co chceš, ale vopatrně“. Ale třeba vstanou noví bojovníci, vyženou chátru lotrovskou a LN obnoví i list tištěný.

      13.09.2024 (16.26), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,