Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    Kultura už zase volí

    První debata s názvem Kultura volí se odehrála před parlamentními volbami v minulém roce. Předcházelo jí vydání plakátu, který srovnával názory politických stran na různé otázky podpory a řízení resortu kultury a stála za ní Platforma uměleckých profesních organizací sdružující hned několik profesních sdružení (Asociace nezávislých divadel, Vize tance, Herecká asociace a Taneční sdružení ČR). Stejně jako letos ji podpořilo české středisko ITI a Divadelní ústav.

    V kladení otázek kandidujícím politikům ovšem vytrvala jen Asociace nezávislých divadel, zato se akce Kultura volí rozšířila i do regionů, kde se na ní podílely místní kulturní iniciativy – Brno kulturní nebo olomoucké Divadlo na cucky.

    Pražské diskuse v DUP 39 se zúčastnila odhadem třicítka lidí a mluvilo se nejvíce o grantové a jiné podpoře nezávislé kultury, ale také o transformaci divadel – příspěvkových organizací, o „obydlování“ zchátralých budov kulturními iniciativami, o spolupráci magistrátu s městskými částmi či o komunitní kultuře. Malý zájem o setkání s politiky ostře kontrastoval s přeplněným sálem divadla v Celetné před rokem. Přestali jsme tak rychle věřit, že má vůbec smysl se jich na něco ptát? Na konci více než dvouhodinové debaty, v níž žádná zásadní vize pro pražskou kulturu nezazněla, to skoro tak vypadalo.

    Petr Stuchlík (kandidát na primátora za ANO) se omluvil těsně před debatou z rodinných důvodů (!). Škoda, vzhledem k jeho podnikatelskému profesnímu zaměření jsme možná přišli o řadu originálních pohledů na řešení problematiky kultury v hlavním městě.

    Milan Balahura (ČSSD) byl podle moderátorky debaty Pavlíny Kvapilové pouhým náhradníkem. Každopádně platnou Koncepci kulturní politiky hlavního města Prahy si přečíst nestihl, z kulturních zážitků v poslední době jmenoval účast na evangelické bohoslužbě (!) a na činnost profesionálních divadel vytrvale pohlížel prizmatem své zkušenosti z amatérského studentského divadla. Také prozradil, že ČSSD v programu pro Prahu nemá samostatnou kapitolu věnovanou kultuře.

    Současný radní pro kulturu Jan Wolf (KDU-ČSL) zastupoval Spojené síly pro Prahu. Opakovaně se vracel k trumfu své volební kampaně: nové koncertní síni, kterou hodlá postavit poblíž metra Vltavská, a k výstavbě nové budovy pražské konzervatoře, obojí považuje pro pražskou kulturu za prioritní. Vyslovil se zásadně proti transformaci městských divadel – příspěvkových organizací, neboť podle něho jde o pilíře pražského divadelnictví. S výjimkou kandidáta za SPD byl také s ostatními zajedno, že politik má při rozhodování o podpoře respektovat názor odborníků. Slíbil další navýšení financí na granty o 90 až 100 milionů.

    Helena Briardová (KSČM) a Jaroslava Janderová (ODS) byly v uplynulém období členkami magistrátního výboru pro kulturu. V problematice se bezpečně orientovaly, ale výrazným názorem nepřispěly. Na to, že obě kandidují za diametrálně odlišné politické strany, si byly jejich pohledy na pražskou kulturu až překvapivě podobné (pojetí kultury jako součásti vzdělávání apod.).

    Sympaticky málomluvný Jaroslav Němec (Pirátská strana) byl lapidární: pro kulturu žádal otevřenost, uměleckou svobodu a nezávislost kulturních institucí na politické moci. A informoval, že Piráti ve sněmovně pracují na návrhu zákona o veřejnoprávní instituci v kultuře.

    Radní pro kulturu na Praze 7 Hana Třeštíková (Praha Sobě) a Zuzana Drhová (Strana zelených) se výrazně stavěly za komunitní kulturu, koordinovanou spolupráci magistrátu s městskými částmi, nabídku nevyužívaných budov kulturním aktivitám, případně větší zpřístupnění kultury (více dní, kdy je vstupné zdarma, apod.).

    Kandidát na primátora Hynek Beran (SPD), který podle vlastních slov provozuje kulturní klub s Jaroslavem Svěceným, přispěl myšlenkou, že pražský primátor je největším mecenášem kultury. Žádal více originálních českých projektů. Nechce baťůžkáře v kostelích a turistický lumpenproletariát.

    Všichni považují grantový systém, který vznikl za primátora Béma v roce 2010, za v podstatě vyhovující. Shodli se i na ideální výši prostředků, které má Praha každoročně investovat do kultury: 5 % ze svého rozpočtu. Nyní je to podle radního Wolfa 3‚6 %.


    Komentáře k článku: Kultura už zase volí

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,