Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    Letní cesty na Letnou (No. 6)

    Pavla Rožníčková se vyšvihne až pod střechu šapitó a s výrazem zadostiučinění převezme sladkou odměnu.  Zavěšena do Kateřiny Klusákové pak klouže a padá se sušenkou v zubech vzduchem. S nadhledem nahlédnout do vlastní hlavy, svést boj a přijmout sebe a druhé se všemi klady i zápory – takový akt vyžaduje odhodlání, obratnost, cit a smysl pro humor. Stejné ingredience obsahuje performance Husí krky Cirkusu TeTy pro dvě ženy, dvě lana a sedm anonymních hlav.

    FOTO FRANTIŠEK ORTMANN

    S nadhledem nahlédnout do vlastní hlavy, svést boj a přijmout sebe a druhé se všemi klady i zápory – to jsou Husí krky FOTO FRANTIŠEK ORTMANN

    Přání aktérek spojit vzdušnou akrobacii s fyzickým divadlem pomohl v rámci projektu CIRQUEON dramaturgicky a režijně realizovat Radim Vizváry. Nová vyjadřovací forma dostala interní název „fyzický tetus“ a když připočteme fakt, že má jít o sebeodhalování Pavly a Katky, posunuté do obecnější roviny, zní to bezmála intelektuálně. Skutečnost je trochu jiná. Dobře čitelné situace sice zůstávají otevřeny divákově individuální interpretaci a pod rouškou nadsázky nabízejí vhledy, které vjedou pod kůži jako jehla, zrovna tak se ale můžete nechat – po vzoru dětí v hledišti – unášet čirou radostí z cirkusové nadsázky. Nebo balancovat mezi oběma možnostmi, koneckonců, jde o akrobacii na laně, navíc bílém a ohebném jak husí krk.

    Vyvážená skladba výstupů, timing a nenásilné propojení technik by mohly být vodítkem pro jiné, tápající novocirkusáky. Aby výstupy na téma strachu, sebezapření, empatie nebo ženské rivality nahradily příběh, stačilo performanci zarámovat etudkou nástupu a odchodu ze scény. V závěru máte pocit, že jste přihlíželi každodennímu tréninku dvojice (sexy černé trikoty a džínové kraťasy evokují pracovní úbor), až na to, že obsáhl podstatné momenty z historie jejího přátelství. Vzniklo na workshopu, kde na sebe obě aktérky jaksi zbyly. A další plus – při akrobatice na vertikálním laně a cloudu se vám (bez ohledu na opakování některých figur) pokaždé znovu tají dech. Než totiž vůči akrobatickým kreacím stihnete otupět, protagonistky stojí na zemi a mění se v herečky, mimy či klauny. Méně zkrátka bývá více. Převážně nevážně pracují také s mluveným slovem. Technika řeči á la horký brambor v puse doprovázená výraznou mimikou a dynamickou gestikulací vyvolává smích, ve vypjaté chvíli však zdůrazní i obtížnost cesty ke vzájemnému pochopení, zvlášť když Katka je navíc introvertka.

    Nová vyjadřovací forma Pavly Rodostala interní název „fyzický tetus“ FOTO FRANTIŠEK ORTMANN

    Nová vyjadřovací forma Pavly Rožníčkové a Kateřiny Klusákové dostala interní název „fyzický tetus“ FOTO FRANTIŠEK ORTMANN

    Přimět k intimní zpovědi extrovertní, živelnější a požitkářskou Pavlu trvá ovšem déle, a protože párová akrobatika funguje na důvěrném vztahu, utkání Pavly se strachem z výšek se odehrává hned v úvodu. Na černé scéně jí při něm asistuje dav bíle zbarvených hlav – Pavlin zhmotněný strach. Přestože jedna hlava končí na oprátce, nad dalšími šesti strašáky nakonec vítězí Katka, která Pavlu láká na sušenku jako husu na zelené. Sama se po provazech pohybuje s ležérní jistotou a provokativně si z nich staví houpačky. Nadsázkou tu končí takřka každý vážný moment.

    Zdá se, že anonymní hlavy zastupují myšlenky a pocity, s nimiž se učí obě ženy zacházet. Na čem jedna v klidu spí, z toho druhá padá, co je pro jednu mlhavým snem, ožívá v náruči druhé dětským pláčem. Porovnávání sil, nastavování pravidel a hledání ženskosti se neobešlo bez simulované módní přehlídky, při níž pochopitelně hrálo hlavní roli lano. Při správném použití z něj byla kabelka, šála či boa a došlo i na sexistické gesto. Plné hlediště stanu na Letní Letné doprovázelo svižné pohyby modelek potleskem do rytmu hlasité house music. Nápad s módní přehlídkou není originální, vynahradil to však přechod k akrobatickému číslu, tak plynulý, že Pavla s Katkou neodložily ani střevíčky na podpatku a houpaly se v lanech v tanečním rytmu s typickým pokyvováním hlavou, zatímco publikum akrobacie v lodičkách naprosto uzemnila.

    Husí krky prostě nezůstanou chvíli v klidu, a přestože se samy sobě vysmívají, přesně nastavený„fyzický tetus“ jim vychází. Možná se zrodil nový odborný termín. Typicky tetovský.

    ///

    Více na i-DN:

    Letní cesty na Letnou (No. 1)

    Letní cesty na Letnou (No. 2)

    Letní cesty na Letnou (No. 3)

    Letní cesty na Letnou (No. 4)

    Letní cesty na Letnou (No. 5)

    Letní cesty na Letnou (No. 7)

    Letní cesty na Letnou (No. 8)

     


    Komentáře k článku: Letní cesty na Letnou (No. 6)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,