Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    Letní Letná Light No. 5

    LLL čili Letní Letná Light skončila, a když se ohlédnu, jsem si jistá, že i letos splnila jeden z důležitých cílů, které už léta zastává. Nejde tady jen o to, aby diváci zhlédli špičkové zahraniční soubory nového cirkusu, ale aby měli z festivalové atmosféry zážitek – nejlépe rodinný. I když hygienická kritéria byla přísná, přece jen se podařilo realizovat to nejdůležitější: potěšit na sklonku léta děti.

    Děti měly přiležitost pohrát si na festivlau s nejrůznějšími atrakcemi
    Foto Jana Soprová

    Dětské eldorádo Letní Letná 2020 Foto Jana Soprová

    Bylo jich i letos na Letní Letné hodně, a organizátoři pro ně přichystali spoustu jednoduchých i složitějších atrakcí (nebo možná spíše „vehiklů“), tedy nejrůznějších internativních vychytávek, s kterými si mohly děti po libosti hrát, točit kolečky, zkoušet sílu i důmysl.

    Setkání se zdravotními klauny Foto Jana Soprová

    To, jak je důležité, aby děti dostaly možnost se vyřádit, jsem si uvědomila nejen na jednotlivých stanovištích s nabídkou pohyblivých strojů a konstrukcí, ale hlavně při klaunském představení Stoppers skupiny Studia Underground. Skupina performerů se už letos představila v létě několikrát – mj. na festivalu Za dveřmi, a podle jejich vlastních slov po pražské Letné zamířili do Mikulova.

    Klauni oblečení v černém s červenými kšandami o sobě dávají vědět ještě dříve, než je mohou diváci vidět. Přijíždějí velmi hlučně namačkáni v černém mini cooperu (jak se ukáže, tohle autíčko berou jako člena své klaunské rodiny). Každý z nich má přezdívku, i nějakou specifickou úlohu, ale tyto informace v permanentním zmatku tak trochu zaniknou. Slova nejsou tak důležitá jako AKCE. Pokud se hovoří, tak jakýmsi evropským esperantem, klauni zjevně spoléhají především na nonverbální komunikaci a na blikající plácačku STOP. A děti včetně těch nejmenších kupodivu rozumějí velmi dobře. Jediným pravidlem je (aspoň myslím), že při zaznění slova STOP se mění situace na place a začíná něco nového. A tak se tu postupně odehrává bitva se stříkacími pistolkami, vypouštění a chytání stovek barevných balonků, vystřelování barevných konfet, vypouštění a chytání mýdlových bublin. Zapojování dětí i dospělých do veškerých akcí je permanentní, a na něm vlastně celá show stojí. Se samozřejmostí se využívá všech oblíbených klišé, včetně výzev ke skandování slov, vybízení k skupinovému potlesku, společnému láskyplnému tanci s vystřelováním konfet v podobě srdíček až k závěrečnému odjezdu, kdy děti pomáhají plně naložené autíčko vytlačit z areálu open stage. Děti, které chodí na Letní Letnou, není třeba k akci příliš vyzývat, jsou velice aktivní a ochotné (někdy až příliš) účastnit se a předvádět se. A tak je pro pozorovatele chvílemi zajímavější než klaunská produkce sledovat reakce a chování jednotlivých dětí v akci. A škála od stydlínů po exhibicionisty je opravdu široká, včetně shánčlivých dětí, které se s nasazením života vrhají do boje o balonky a konfety). Pro mnohé děti jsou bezpochyby tyto chvíle aktivní radosti, v jejímž zárodku se může rodit i inspirac ebudoucího performera, nezapomenutelnými.


    Komentáře k článku: Letní Letná Light No. 5

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,