Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    Loutky od roku nula

    Slavnostní vernisáží byla v pátek 16. září zahájena na radnici ve francouzské „loutkářské metropoli“ Charleville-Mézières výstava s názvem Loutky od roku nula (Marionnettes An Zero), kterou uspořádal Institut umění – Divadelní ústav v rámci bienále Světového festivalu loutkových divadel (16. 9. – 25. 9. 2011). Festival, který slaví 50 let své existence, letos hostí 132 divadelních skupin z 28 zemí v hlavním programu, 120 skupin v doprovodném programu v ulicích města a celkem 14 výstav, které připomínají jak historii loutkového divadla v hostitelských Ardenách, tak i v dalších významných centrech loutkářského umění, ke kterým se bezesporu řadí i Česká republika.

    Gilgameš (Buchty a loutky) – z výstavy Marionnettes An Zero. Snímek archiv IDU

    Dopolední vernisáž české výstavy byla prologem k celému festivalu, který byl v nočních hodinách velkolepě zahájen galaprogramem mapujícím 50 let existence festivalu na náměstí Ducal . Českou výstavu otevřel v prostorách radnice zástupce městské rady Charleville-Mézières Phillipe Paillat, ředitelka festivalu Anne-Françoise Cabanis a prezident festivalu Jean-Luc Felix. Expozice je zaměřená na tvorbu loutkových divadel po roce 1989. Čítá přes 150 loutek ze současné tvorby profesionálních loutkových divadel a nezávislých skupin. Pohled na současné české loutkářství dokresluje v předsálí 40 fotografií zpracovaných pro expozici Kateřinou Leškovou-Dolenskou. Celá výstava se setkala s velmi dobrým ohlasem i návštěvností. České loutky kromě společenského sálu na radnici zaplavily v Charleville-Mézières také výlohy obchodů a kaváren, kde byly marionety nainstalovány již týden před oficiálním zahájením výstavy.

    James Blond (Divadlo Alfa Plzeň). Foto archiv Divadla Alfa

    Výstava nebyla jedinou akcí, která představila současné české loutkářství. V hlavním programu vystoupilo plzeňské Divadlo Alfa s inscenací James Blond, Teátr Víti Marčíka se Sněhurkou a Naivní divadlo Liberec s Labutím jezírkem. Velké pozornosti se těšilo také Obludárium Divadla bratří Formanů, jehož  stan stojí v blízkosti výstavy a statečně po dobu festivalu čelí náporu domácích i zahraničních festivalových diváků.

    Z programového bulletinu, který obsahuje i přehled účinkujících souborů za celou padesátiletou existenci festivalu, byla Česká republika vedle hostitelské Francie, sousední Belgie a Německa zemí s nejpočetnějším zastoupením. Letošní reprezentace byla dokonce největší od roku 1972, kdy se české loutkové divadlo objevilo na festivalu  poprvé. Kroměsamotného festivalu slavil kulaté 30. výročí i Mezinárodní loutkářský institut v Charleville-Mézières, u jehož založení stáli i významní čeští loutkáři – především Jan V. Dvořák a Josef Krofta a později jako vedoucí „master class“ i  Ctibor Turba, Josef Svoboda a Jan Švankmajer.

    Dívčí válka v Čechách (Divadlo Radost) – z výstavy Marionnettes An Zero. Snímek archiv DÚ

    Výstavu Loutky od roku nula připravilo Oddělení mezinárodní spolupráce a vnějších vztahů Institutu umění – Divadelního ústavu, kurátorkou byla Nina Malíková, technicky výstavu připravil a zpracoval Antonín Maloň. Exponáty na výstavu byly zapůjčeny z archivů českých divadel (divadlo Minor / Praha, divadlo Lampion / Kladno, Naivní divadlo Liberec, divadlo Alfa / Plzeň, divadlo Radost / Brno a divadlo DRAK / Hradec Králové) a ze soukromé sbírky Renaty Pavlíčkové.

    Eva Papánková (Vlachová), Institut umění – Divadelní ústav (pro i-DN zpracoval hul)

    • Autor:
    • Publikováno: 22. září 2011

    Komentáře k článku: Loutky od roku nula

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,