Divadelní noviny Aktuální vydání 18/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

18/2024

ročník 33
29. 10. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    Luděk Vele

    V sobotu 19. srpna vystoupil sólista pražského Národního divadla Luděk Vele na grabštejnské pódium, aby, tak jako každý rok, zanotoval Pánbůh vám zaplať z Janáčkových Ukvalských písní a symbolicky tak zahájil XXV. benefiční koncert pro Grabštejn.

    Od roku 1993 mohli diváci sledovat nejen koncertní provedení operních árií a posléze celá operní představení, ale i proces, během něhož se z ruiny znovu rodil severočeský strážní hrad, který se tyčí na výspě trojzemí mezi Českem, Polskem a Německem. Benefiční koncerty vznikly právě z iniciativy Veleho, rodáka z blízké Chotyně, který si umanul, že půvabný hrádek nenechá zchátrat a zaniknout.

    Rok co rok tak na Grabštejně byli diváci svědky operních představení provozovaných za doprovodu klavíru, leč s velkým nadšením a radostí. Během let zaznělo šest koncertů a osmnáct scénických provedení oper, devatenáctá Prodaná nevěsta letos celý cyklus uzavřela.

    Za kouzlem grabštejnských operních večerů se sjížděli diváci z celé České republiky i blízkého Německa. V průměru jich bylo každý rok kolem osmi set. Na Dona Giovanniho v roce 2007 se jich sjelo jedenáct set a zdálo se, že se jich už víc na malé nádvoří nevejde, nicméně o pět let později se jich na Libuši s Evou Urbanovou vtěsnalo ještě o padesát více.

    Ve většině inscenací účinkovali umělci z pražského Národního divadla, u klavíru se vystřídali Petr Doubravský, Jiří Pokorný, František Preisler, David Švec a další, kteří by mohli vyprávět o tom, jaké to je odehrát celou operu a případně zastoupit i dirigenta.

    Při pohledu zpět se z paměti vynořují nostalgické Příhody lišky Bystroušky s čtenými texty Rudolfa Těsnohlídka v podání herce libereckého divadla Vojtěcha Rona, deštivé, ale nadšené provedení Čerta a Káči, první Rusalka s nedávno zesnulou Evou Děpoltovou a druhá s Jitkou Svobodovou, Prodaná nevěsta s Danou Burešovou, Smetanovo Tajemství, Hubička i Dvě vdovy, loňská vroucí Janáčkova Její pastorkyňa… V každé z nich vytvořil Vele stěžejní basovou postavu: Vodníka, Kecala, Bonifáce, Mumlala, Palouckého, Chrudoše, Rychtáře, Leporella, Bartola, Pasquala… a projevil se i jako zdatný režisér grabštejnských představení.

    V letošní Prodané nevěstě Jeníka a Mařenku zpívali Aleš Briscein a Alžběta Poláčková, Vaška Josef Moravec a Kecala opět Vele. Jevišti udávala tón stylizace do nejvěrnějšího sponzora benefičních koncertů, svijanského pivovaru, a rozverným duchem připomínala Prodanka silvestrovská představení, kde je vše dovoleno. Zkrátka: Dobrá věc se podařila!

    • Autor:
    • Publikováno: 6. září 2017

    Komentáře k článku: Luděk Vele

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,