Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Lze umístit scénografii do galerie?

    Je scénografie záležitostí prostorovou, nebo časovou? A jde vůbec scénografii vyjmout z divadelního prostředí a umístit do galerie? Tyto otázky si klade výstava VZTAHY FUNDUS UTOPIE, která od 10. do 25. června v brněnském OC Dornych ukáže současnou českou scénografickou tvorbu. Svou práci představí sedm různorodých divadelních osobností a kolektivů — Pavla Beranová, Michal Cáb, Handa Gote, Matěj Sýkora, Zuzana Sceranková, Martina Zwyrtek a Spolek sedlčanských ochotníků.

    Tvorba Pavly Beranové. Foto: Joris-Jan Bos.

    Výstava VZTAHY FUNDUS UTOPIE navazuje na tradici národních přehlídek Salon české scénografie, které byly pořádány již od roku 1977. Formát, v němž v předchozích ročnících prezentovali vystavující svá díla individuálně, se letos promění v tematicky a kurátorsky zaštítěnou výstavu. Ta představí nejen scénografické osobnosti, ale především scénografii coby multimediální disciplínu zahrnující kromě statických objektů například i světelný a zvukový design.

    Na jednom místě se tak potkává sedm osobností — výtvarní umělci, scénografové a scénografky, kteří pracují jak v oblasti profesionálního institucionálního divadla, tak nezávislé autorské scény. Chtěli jsme aby byl výběr rozmanitý a autoři mohli diskutovat o postupech ve své tvorbě, svých vizích a přáních. Společně pak zjišťují, jestli je možné najít ideální systém pro scénografickou práci nebo je to jen utopická představa, říká kurátorka Anna Chrtková.

    Výstava v nejvyšším patře brněnského obchodního centra Dornych bude otevřená dva týdny. Celý prostor jsme pojali jako cestu přes tři hlavní části divadla —  návštěvníci tak projdou zákulisím, jevištěm a hledištěm. Právě zákulisí je spojeno s divadelním fundusem. Ten archivuje všechny předměty a kostýmy z představení, které jsou ale kdykoliv připravené k novému použití. A stejně vnímáme i scénografii — ta totiž často pracuje s už použitými materiály a dává tak objektům další významy a účely, doplňuje kurátor Jan Matýsek.

    Speciální místo je vyhrazeno zásadní postavě české scénografie Petru Matáskovi (1944-2017), jehož tvorba je spojena především (ale nejen) s královéhradeckým divadlem DRAK. Coby vyhledávaný výtvarník spolupracoval Petr Matásek s desítkami režisérů a vytvořil více než 160 výprav k loutkovým, činoherním i operním inscenacím. Jeho práci připomenou modely, fotografie a rozhovory s bývalými spolupracovníky a přáteli. Na instalaci spolupracuje Institut umění – Divadelní ústav a Národní divadlo.

    Součástí výstavy je odborné sympozium Poločas rozpadu 5.1, které se koná ve čtvrtek 24. června v OC Dornych. Moderované diskusní setkání se letos zaměří na téma komunikace scénografie. Své příspěvky přednesou Apolena Vanišová, Viktor Takáč, Barbora Příhodová, Lukáš Brychta nebo Kateřina Svatoňová.

    • Autor:
    • Publikováno: 21. května 2021

    Komentáře k článku: Lze umístit scénografii do galerie?

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,