Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Příloha

    Má Černá zrcadla ve Studiu Hrdinů

    Jan Horák a já jsme se poprvé sešli před pěti lety, během rezidence, kterou jsem absolvovala v sezoně 2007/08 v ateliéru MeetFactory, kde byl dramaturgem. Následovaly inscenace hry England Tima Crouche 2009 a on není jako on Elfriede Jelinekové v roce 2011, které jsem režírovala v MeetFactory pod jeho dramaturgickým vedením.

    Katharina Schmitt

    Naše společné inscenace se vždy mimo jiné zabývaly tématem přenosu: zajímá mě, co se odehrává mezi divákem a hercem, a mezi hercem a postavou. Do jisté míry to souviselo i s Janovou dramaturgickou snahou spojit výtvarné umění s divadlem. V MeetFactory to umožnil prostor, který dokázal propojit galerii s divadlem – pro tuto konkrétní situaci jsme vybrali text England; hru o zobrazování a o vztahu „věčného“ umění ke konečnosti lidí, kteří umění vlastní, kterou Tim Crouch napsal přímo pro galerijní prostor. V případě Studia Hrdinů v bývalém kině Národní Galerie je spojení výtvarného umění a divadla dáno samotným kontextem budovy. Nejprve zde společně uvedeme inscenaci, která bude vycházet z novely Arno Schmidta Černá zrcadla. Jedná se o pokračování formální a tematické linie, která definovala naši dosavadní práci. Na pozadí Schmidtova textu o posledním člověku na světě bych se ráda blíže podívala na téma přenosu, konkrétně na zamilovanost mezi mužem a ženou, kterou nečekaně potká, ale u které není jasné, zda je opravdová, nebo se jedná o projekci, o přání velmi osamělého člověka.

    Inscenace bude hereckým sólem pro Ivanu Uhlířovou v roli posledního muže a pro zatím tajný objekt v roli ženy. Ivana měla ústřední roli jak v Englandu, tak v on není jako on a v několika mých dalších inscenacích. Je jedním z mých kolegů, kvůli kterým se pravidelně vracím pracovat z Berlína do Prahy, jedním z lidí, kvůli kterým mi práce v Praze připadá smysluplná. Jan Horák a scénograf Pavel Svoboda, který byl výtvarníkem k Englandu a teď navrhuje scénu k Černým zrcadlům, jsou pak dalšími. Jsem rada, že se vznikem Studia Hrdinů bude v Praze existovat divadlo, ve kterém se s nimi zase sejdu.


    Komentáře k článku: Má Černá zrcadla ve Studiu Hrdinů

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,