Divadelní noviny > Názory – Glosy
Mají smysl ceny kritiků?
Hned na začátku říkám, že ano.
- Každá cena má smysl v tom ohledu, že upíná pozornost širší kulturní veřejnosti k určitému kulturnímu fenoménu, v tomto případě k divadlu. Veřejnost vidí, že divadelní provoz v naší zemi neprobíhá „živelně“, to znamená, že si divadla něco nehrají a kritici je ad hoc kritizují, ale že je divadelní dění v zemi nahlíženo i jaksi „globálně“.
- Psychologicky je udílení odborných cen dobré i pro samotné tvůrce, protože během této slavnostní události se sejdou dosavadní sokové (umělci versus kritika) na celkem přátelském večírku, a obec kritiků na něm dokonce některé tvůrce pochválí a vyznamená, zatímco celý rok je, pokud možno, dehonestuje.
- Pokud se jednotliví členové odborné veřejnosti vyjadřují k „nejlepší inscenaci“, je to z hlediska vnímání světa vítaný obrat – kdežto kritikům se většinou nic nelíbí, zde si můžeme přečíst sumář pozitivních zpráv, co se jim líbí.
- Při označování „nejlepších inscenací“ konečně odborná veřejnost bere osobní zodpovědnost za „globální“ hodnocení divadelní žatvy.
- Pokud často umělci sami tápou, proč se jednomu kritikovi líbí podprůměrná opereta a nelíbí s veškerou energií prezentovaná méně hraná opera, pak ve vyjadřování k „nejlepší inscenaci“ trochu nahlédnou do vkusového pole jednotlivých kritiků a pomůže jim to v orientaci ve vkusovém niveau odborné veřejnosti.
- Někdy se říká, jak mohou kritici vyhodnotit „nejlepší inscenaci“, když všichni neviděli všechno. Při počtu a kumulaci premiér v českých divadlech to ani není fyzicky možno. Představa 200 členů odborné veřejnosti, kteří jezdí autobusy v podstatě z premiéry na premiéru, a co jedna skupina nestihne, protože na paralelní premiéry se kritická smečka musí rozdělit, musí hned ráno po snídani zhlédnout z kvalitního videozáznamu… všechny honoruje ministerstvo kultury a o jejich duševní zdraví pečuje ministerstvo zdravotnictví (protože samozřejmě v této jednostranné životní orientaci musí docházet k únavě až deviacím), tato představa je z rodu Orwella.
- Že všichni nevidí vše, je pseudoproblémem, protože vnímání divadelního dění v naší zemi probíhá v Gaussově křivce. To znamená, určité divadlo, tvůrčí tým, dramaturgické směřování… na sebe nabaluje reference, co o tom říkal soused u stolu… a pak se kritik zvedne a nahlodán těmito referencemi na představení dojde. Pokud některá divadelní tlupa nebo jednotlivec dlouhodobě produkují blbosti, nic pozitivního se na něj nenabaluje a nikdo z kritiků na to ani nejde. To, že některý „produkt“ zhlédne více kritiků, je tedy výsledkem i toho, co bylo a bude.
(Naopak pro tvůrce je to jeden jediný okamžik v životě věčném, před nímž nebylo nic a po němž nebude nic.) - Výsledky anket jsou nakonec vlastně reprezentativní, protože rok od roku zachovávají stejnou metodiku, takže výsledky lze sledovat i v delších etapách a mnoho mohou říci o celkovém pohybu jak divadelní produkce, tak názorových pohybů v odborné veřejnosti.
- Další argument, který zpochybňuje kritické hodnocení inscenací, je, že v některých žánrech (činohra) je kritiků moc, tedy činoherní inscenace dostávají více hlasů, v některých žánrech (opera, taneční divadlo) je kritiků málo, to znamená, jejich hlas v kopě činoherních odborných fandů zanikne. Počet odborníků na jednotlivé žánry však vzniká zcela automaticky a přirozeně dle množství produkce v jednotlivých žánrech. Na tisíc premiér činoherních je prostě 100 kritiků a na sto operních premiér jich bude 10. Při megačíslech činoherních premiér se venkoncem pozornost odborné veřejnosti k tomuto žánru rozptyluje mnohem více než v obci operních či tanečně-divadelních kritiků.
- Závěrem tedy musím konstatovat, že cen „odborné veřejnosti“ by mělo být daleko více, v nejrůznější metodice (od udílení Ceny Milana Uhdeho, o které rozhodne on sám, až po anketu všech trochu k divadelnímu žánru přilnuvších osobností). Nejkrásnější na onom „oceňování“ je ovšem pro mne jakási rytířskost tohoto aktu. Stojí-li celý život proti sobě v brnění Vladimír Morávek a Vladimír Hulec, řežou do sebe nemilosrdně oboustranným mečem, už i ruka jednomu chybí, druhý těžký šrám na rameni bolestně přemáhá, a tu náhle Vladimír Hulec meč odhodí a s pokorou připne Vladimíru Morávkovi zlatý chocholec jako výraz uznání za dosavadní boj, nejsme všichni až dojati tímto gentlemanstvím, a to, prosím, pěkně v pravém smyslu toho slova? Něžnost!
Komentáře k článku: Mají smysl ceny kritiků?
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
irena kolmanova
I like it.
Skvěle napsanē.
14.06.2015 (22.45), Trvalý odkaz komentáře,
,