Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    Máme cenu!

    Významná část divadelních tvůrců má sklon stavět publikum a kritiky do opozice se slovy: Na kritiky kašlu, hlavně že lidem se to líbí. O to zajímavější je srovnat výsledky dvou zavedených a divadelníky sledovaných výročních anket, v nichž se hlasuje napříč divadelními žánry. Pro udělení Cen české divadelní kritiky, tedy v anketě časopisu Svět a divadlo, hlasuje odborná veřejnost: recenzenti, kritici, kulturní publicisté, teatrologové. Letos jich bylo 82. Anketa na portálu i-divadlo je určena primárně divákům, ale lze předpokládat, že se jedná o ty zasvěcenější – tentokrát jich poslalo své hlasy 876.

    Podívejme se, kde se preference hlasujících v obou anketách liší a v čem se naopak shodují, a to ve čtyřech kategoriích, které mají obě ankety společné: inscenace, ženský a mužský herecký výkon a divadlo roku.

    Inscenace

    Na výsledcích ankety i-divadla je nepřehlédnutelná preference muzikálových produkcí. Propisuje se do všech kategorií, ale v hlasování o inscenaci roku je to nejvýraznější: v první desítce se umístilo hned šest muzikálů a pouze čtyři činoherní inscenace! Na druhém místě skončil muzikál Elisabeth, příběh císařovny Sisi, na třetím Billy Eliot s hudbou Eltona Johna. Obě produkce z repertoáru DJKT Plzeň. Naproti tomu v anketě SAD se muzikálová inscenace objevila poprvé na 15.–23. příčce, a sice Thrill me! (Vzruš mě!) z Národního divadla moravskoslezského (v hlasování na i-divadle sedmé místo). Proč odborná veřejnost divácky oblíbený muzikálový žánr prakticky „vytěsňuje“, je minimálně k zamyšlení.

    Ovšem dáme-li muzikály stranou, zjistíme, že divácký a odborný vkus se liší méně, než bychom čekali. Na i-divadle totiž zvítězila Erbenova Kytice, kterou v Národním divadle režíroval SKUTR – ta v „sadistické“ anketě skončila druhá. A Dianiškovy Transky, body, vteřiny z ostravského Divadla Petra Bezruče, vítěz ankety SAD, se na i-divadle umístily čtvrté, hned za zmíněnými muzikály.

    Machiavelliho Vladař uvedený v divadle Komedie v režii Anny Klimešové, dle mínění odborné veřejnosti třetí nejlepší česká inscenace, se ale v diváckém hlasování na i-divadle objevil na 110. příčce. Typově je to příklad zhruba poloviny činoherních produkcí, u nichž se preference diváků a odborné veřejnosti výrazně liší, velmi zjednodušeně by se dalo říct, že to jsou většinou ty alternativnější, jimž chybí výrazný, emocionální příběh a postavy, s nimiž je možné se ztotožnit.

    Ženský herecký výkon

    K nečekané shodě došlo rovněž v kategorii ženský herecký výkon – prvenství v obou anketách patří Erice Stárkové za roli Dívky v muzikálu Davida Bowieho Lazarus. Paradoxní je, že inscenace tohoto díla v režii Mariána Amslera nedostala v anketě SAD ani jediný hlas, zatímco na i-divadle skončila šestá.

    Druhé místo Terezy Dočkalové v roli Mefista (Klatův Faust v Divadle pod Palmovkou) v „sadistické“ anketě a deváté na i-divadle lze ještě vnímat jako jistou shodu. Tím spíš, že pořadím v divácké anketě opět výrazně zamíchal muzikál, když se v první desítce objevily obě představitelky Elisabeth – Soňa Hanzlíčková Borková i Michaela Gemrotová a představitelka Elphaby Eliška Ochmanová (Čarodějka, Goja Music Hall). Divácký a kritický vkus se potkaly rovněž v ocenění výkonu Evy Novotné, představitelky Hany ze stejnojmenného románu Aleny Mornštajnové v Národním divadle Brno, která se v obou anketách umístila v polovině první desítky.

    Mužský herecký výkon

    Jakub Albrecht jako Bezruký Frantík ve stejnojmenné hře v Divadla pod Palmovkou si odnesl prvenství v anketě SADu, diváci mu přiřkli příčku devátou. Prvním místem ocenili opět interpreta muzikálu Elisabeth Pavla Režného. Jakub Burýšek, protagonista inscenace Transky, body, vteřiny, byl shodně v obou anketách druhý.

    Do výsledků té divácké se opět promítla oblíbenost muzikálových produkcí a citově naléhavých příběhů uvedených na soukromých scénách, kam recenzenti zavítají zřídka. Dokladem je umístění Jana Ciny (Malý princ, Studio DVA) nebo Daniela Krejčíka (Dánská dívka, Divadlo Na Fidlovačce) na druhé a třetí příčce.

    Divadlo

    Možná vůbec nejzajímavější je, že diváci a kritika shodně nejvýše ocenili práci Městských divadel pražských, což je po dvou sezonách v čele této scény obrovská satisfakce pro Michala Dočekala a Daniela Přibyla i jejich tým.

    Na i-divadle se sice před MDP umístilo DJKT Plzeň, ale zjevně za práci muzikálového souboru vedeného Lumírem Olšovským, neboť tamní produkce sbíraly ve všech kategoriích významný počet hlasů.

    Zaznamenání hodná jsou kritická hodnocení práce činoherních scén oceňovaných v minulých letech. Například Divadlo v Dlouhé kleslo v anketním žebříčku SADu na 12.–14. místo, vloni vítězné Divadlo pod Palmovkou skončilo na 9.–11. příčce, pouhý jeden hlas získalo od odborné veřejnosti Dejvické divadlo a Divadlo Na zábradlí dokonce žádný. Divácká oblíbenost těchto scén sice padá méně výrazně, ale rovněž klesla. Třeba v případě Dejvického divadla, které se léta hřálo na samém vrcholu, je 8. místo trochu varující.

    Naopak ostravské Divadlo Petra Bezruče, kterému hlasy diváků stačily před dvěma lety jen na 40. místo, se letos ocitlo v první desítce. Kritika je vynesla dokonce na druhou příčku.


    Komentáře k článku: Máme cenu!

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,