Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    Markéta Fantová: Rozhodně chceme udržet identitu scénografie

    Rozhovor s uměleckou ředitelkou Pražského Quadriennale

    Mezinárodní scénografická výstava Pražské Quadriennale 2019 za pár dní otevře už svůj čtrnáctý ročník. Od 6. do 16. června se po dvanácti letech vrací na pražské Výstaviště, zabydlí také Divadelní fakultu AMU v Karlově ulici a některé akce se budou odehrávat i v ulicích – Kotcích či před Rudolfinem. O podrobnostech jsme si povídaly s Markétou Fantovou, uměleckou ředitelkou PQ 2019 a spolukurátorkou projektu 36Q°.

    Má letošní výstava nějaké motto?

    Letos pracujeme s několika tématy. Stěžejní jsou tři okruhy: imaginace, která je zdrojem všeho, transformace, tedy přeměna inspirace v něco hmotného, a reflexe. Toto trio vystihuje ve zkratce kroky kreativního procesu. Dále je pro nás zásadní téma bourání hranic (tedy porézní hranice), což není téma prvořadě politické. Jedná se spíše o hranice, které bouráme jako umělci, a zároveň tím můžeme chápat třeba i hranice oborové, například mezi kostýmem a scénou.

    Už dávno není PQ jen scénografická výstava, ale obsahuje živé divadlo, které probíhá bezprostředně před zraky diváků.

    Je a není. Rozhodně chceme udržet identitu scénografie, o kterou nám i ve čtrnáctém ročníku primárně šlo. To, že součástí jsou živé performance, divadelní a taneční představení, je hlavně proto, abychom ukázali scénografii v momentu, kdy je nejsilnější. Ve chvíli, kdy představení skončí, scénografie neexistuje, zůstávají jen fragmenty. A my chceme poukázat na okamžik, kdy dochází k výměně energie s diváky v prostředí performance, kde scénografie funguje naplno prostřednictvím živé akce.

    Kolik zemí se účastní?

    Celkově na všech projektech to bude kolem 79 zemí. Přesný počet vystavujících je 72 zemí, ty zbylé se podílejí na projektech, jako jsou Formace, PQ studio nebo projekt Emergence. Všechny projekty byly nabírány přes otevřené výzvy a přihlášek bylo tolik, že bylo pro kurátory velice těžké je zpracovat – téměř 17 tisíc. Nechtěli mnohé zájemce odmítnout a tím PQ narostlo do velkých rozměrů. Což svědčí o tom, že se o nás ve světě ví a zájem je velký.

    Jak bude výstavní prostor rozvržen?

    V jádru a srdci všeho jsou čtyři výstavy: Výstava zemí a regionů, Studentská výstava mladých scénografů, Výstava divadelního prostoru (dříve architektury) a Fragmenty. A kolem toho všeho budou živé akce. Formace (architektonicko-choreografické, kde se snažíme ukázat, že tanec stejně jako scénografie na rozdíl od činoherního divadla přesahuje jazyk) bude probíhat na náměstí před Průmyslovým palácem. Až do Stromovky sahá projekt Site specific festival, kde vzniknou živé projekty tvořené přímo na míru konkrétnímu místu. Dalším projektem je 36Q°, který vznikl v roce 2016 a zabere Malou sportovní halu v areálu Výstaviště. Jedná se o velkou audiovizuální instalaci Blue Hour a dvě další akce, Light spot a Sound spot, určené pro světelné a zvukové designéry. Instalace Blue Hour poukáže na to, že existuje veliká škála možností, které máme jako scénografové k dispozici, včetně nejrůznějších technologií. Mladí scénografové zde budou mít unikátní možnost si práci s novými technologiemi vyzkoušet. Zvuk, světlo a jiná média mají obrovský vliv na emotivní situaci v divadle a při performanci. Chceme divákovi odkrýt, kolik práce se za tím skrývá.

    Bude pokračovat také PQ Lab?

    Někdejší Scénofest (ten pak zůstal organizaci OISTAT) v minulém ročníku ředitelka Sodja Lotker přejmenovala na PQ Lab a letos bude mít název PQ Studio. Chceme tím poukázat na fakt, že scénografové tvoří v ateliéru. Tento projekt založený na imaginaci ovládne naprosto celou DAMU, budou tam mimo jiné probíhat workshopy, které směřují k performance či divadelnímu představení v DISKu a přilehlých ulicích.

    Jaké typy vstupenek na akce nabízíte?

    Máme celofestivalové akreditace, které návštěvníkům umožní dostat se všude, včetně PQ Talks, což je teoretická část, na nejdůležitější přednášky, výstavy a performance. Mohou si zakoupit akreditaci na tři dny, během nichž snad stihnou projít všechny prostory. A jsou i jednodenní lístky. V centrální hale v Průmyslovém paláci se bude dít spousta věcí. V jednom z Křižíkových pavilonů bude sídlit PQ dětem. Mnoho performancí a akcí v areálu Výstaviště, Stromovky i v ulicích bude volně přístupných, takže i divák, který přijde do areálu bez vstupenky, má šanci toho hodně vidět.


    Komentáře k článku: Markéta Fantová: Rozhodně chceme udržet identitu scénografie

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,