Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Rozhovor

    Markéta Fantová: V centru dění bude scénografie

    Markéta Fantová

    Stala jste se minulý měsíc novou uměleckou ředitelkou Pražského Quadriennale. Předkládala jste při té příležitosti nějakou koncepci? Jste dohodnuta na tom, kam se bude pod vaším vedením PQ ubírat?

    Předkládala jsem návrh, který byl zamyšlením nad minulými PQ a prvním krokem k vytvoření nové koncepce. Vizi budu zpracovávat s novým PQ týmem poté, co získám informace o veškerých počátečních možnostech a pozitivních i negativních zkušenostech minulého týmu. Rozhodně by v centru dění měla být scénografie, zmapován scénografický tvůrčí proces, a to jak formou artefaktů, tak formou festivalu, který se bude zabývat vytvářením aktivních a interaktivních scénografických prostředí.

    O dalším směřování PQ se hodně diskutovalo po letošním ročníku, kde mnohým paradoxně chyběla scénografie. Jaký je váš pohled na budoucnost a smysl této jedinečné výstavy?

    Přiznám se, že mi v některých případech chyběla scénografie také, zejména pak světelný design. Některé země přivezly na PQ práce čistě koncepční, bez plně rozvinutého scénografického záměru. Koncept nového ročníku bude napsán tak, aby bylo zcela jasné, že v centru dění je scénografie. Na druhé straně: minulý ročník dokázal propojit každodenní život města s uměle vytvořeným emotivním prostředím scénografie. Hranice těch dvou světů byla často velice nejasná a fantazie pak pracovala i po přechodu do reálného prostředí města. Tím se podařilo přiblížit moment hledání inspirace, kterým většina scénografů na počátku projektu prochází, a to je něco, co bych chtěla i nadále zachovat.

    Absolvovala jste DAMU, ale dlouhodobě působíte na univerzitách v USA i v tamních divadlech… Jaká je vaše pracovní zkušenost s českým prostředím?

    Odstup a cizí prostředí mě donutily neustále porovnávat a zamýšlet se nad tím, co je v české divadelní tvorbě a scénografii unikátní. Do Prahy jsem jezdila často, psala jsem granty a zvala jsem české scénografy na univerzity, na kterých jsem působila. Vždycky jsem se snažila vnést jak do výuky, tak do vlastní praxe, metody, které jsem získala v Čechách. Kolegům v Čechách jsem vždycky tiše záviděla volnost práce s textem příliš neomezovanou autorskými právy. Z té volnosti, nápadité režijní a dramaturgické práce pak plyne i nespoutanost a fantazie české scénografie, na kterou bychom měli být skutečně hrdí. České scénografy, kterým na PQ záleží a mají čas, který by mohli PQ věnovat, bych moc ráda přizvala ke spolupráci na dalším ročníku.

    Podle tiskové zprávy, kterou vydalo PQ, se budete podílet i na projektech v mezidobí do PQ 2019 – jaké to budou?

    Část budou přípravné a podpůrné projekty PQ, část veliký studentský projekt. S vedením Institutu umění – Divadelního ústavu jsme mluvili o projektu, který by dokázal propojit generace scénografů a umělců jak v Evropě (s využitím evropského grantu), tak ve světě. Záleží nám na předávání zkušeností, oživení a oproštění se od učení rutinních postupů. Vše je ovšem závislé na naší schopnosti získat granty.

    V březnu se má konat na téma dalšího vývoje PQ odborná konference. Necháte se jejími závěry ovlivnit?

    Reflexe a zamyšlení se nad minulými ročníky a pohled do budoucna by měly být součástí každého ročníku. Rozhodně se nechám ovlivnit pozitivním způsobem, nikoli zpomalit nebo paralyzovat.

    Máte už představu, koho pozvete do svého týmu?

    Konkrétní jména zatím nemám, stavba týmu by měla proběhnout zcela otevřeným způsobem.

    Někde své jméno Fantová uvádíte s dalším příjmením Trösterová. Je to náhoda, nebo jste se slavným českým scénografem, který stál u zrodu PQ, spřízněná?

    Byl to můj děda, ale, bohužel, jsem se s ním nikdy nesetkala, zemřel, než jsem se narodila. Vybrat si stejnou profesi byl trochu šílený nápad a měl zpočátku i své stinné stránky. Teď jsem ale vděčná za možnost nahlédnout zblízka jeho tvorbu a zároveň se poučit z práce někoho tak nesmírně kreativního. Díky tomu si uvědomuji, kolik dokážou zanechané kresby, modely a poznámky předat informací o jednotlivých představeních. Veškeré tyto artefakty sice podněcují fantazii a slouží jako důležitá dokumentace, nedokážou ale předat sílu prožitku.


    Komentáře k článku: Markéta Fantová: V centru dění bude scénografie

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,