Divadelní noviny > Názory – Glosy
Matyáš Dlab: Nad volbou prostoru uvažujeme jako nad dramaturgickým gestem
První říjnový den zahájí činnost nová česká platforma pro performativní umění s názvem Terén, sídlící v Brně. Vzniká vedle renomovaných repertoárových scén Divadlo Husa na provázku a HaDivadlo jako třetí scéna brněnské městské organizace Centrum experimentálního divadla. Na podrobnosti jsme se zeptali uměleckého šéfa Matyáše Dlaba.
Proč jste se rozhodli novou platformu pojmenovat právě Terén?
Odkazujeme tím k výseči umělecké tvorby, kterou sledujeme – rozmanité, proměnlivé, náročné. Pohybujeme se realizací programu po nerovném, nestabilním, strukturovaném povrchu. Zároveň názvem odkazujeme k vykročení z divadelní budovy – „jdeme do terénu“.
Jak Terén pracuje s městským prostředím v Brně?
Jako s komplexním tvůrčím prostorem. Tím nemám na mysli žánry pouličního divadla jako spíš jeden z nástrojů, jak osvobodit tvůrčí praxi performativního umění od limitujících okolností. Divadelní budovy nebo jeviště jsou samozřejmě stavěny s větší či menší schopností proměny prostorové organizace, to je jejich identita. Ale vždy jako autor budete v běžném divadelním provozu uvažovat v kontextu toho konkrétního prostoru, konfrontovat se s jeho fyzikálními, materiálovými, estetickými, provozními, kontextovými a dalšími aspekty. Jejich vypořádávání samozřejmě může hrát pozitivní roli; naším záměrem je ale ustoupit o krok dozadu před obecnou praxi, reflektovat ji a vytvořit si možnost volby, jak a či vůbec se v ní pohybovat. Nad volbou prostoru uvažujeme jako nad dramaturgickým gestem.
Proč je Terén platforma bez vlastního souboru?
Prezentujeme se jako platforma, protože naši pozici formulujeme především jako iniciační. Jsme dramaturgická a produkční skupina, vytváříme prostor pro vznik děl performativního umění, která pod značkou Terénu či v koprodukcích zajišťují externí individuální tvůrci, divadelní skupiny či umělecké kolektivy. Pokud bychom budovali soubor, označil bych Terén za divadlo nebo kolektiv autorů. Rozhodli jsme se pro otevřený a pružný model spolupráce, který umožňuje navazovat tvůrčí kontakty s celými kolektivy či skládat nové původní týmy pro jedinečné projekty.
Jaký je hlavní úkol nové platformy?
Terén vytváří prostor pro vznik inscenačních a jednorázových projektů s přesahy do hudebně dramatických forem, performativních koncertů, performancí, happeningů, akcí, intervencí do veřejného prostoru a dalších formátů umělecké komunikace, ve které se lidé setkávají v živém dialogu. Zkoumá současné podoby performativního umění, je prostorem pro experiment, výzkum a vzdělávání. Hledá novou životnost vztahů mezi autory a publikem, jeho misí je trvalá redefinice smyslu a pozice divadla a performativního umění ve společnosti. Program Terénu hledá odezvu u různých diváckých okruhů a komunit i mimo divadelní oblast. Terén zajišťuje podmínky pro vznik odvážných uměleckých projektů, které v tržním kulturním prostředí nemají příležitost se prosadit.
Co je Terénní úprava?
Jedná se o náročný šestidenní program, jímž oficiálně zahájíme činnost. Proběhne od 1. do 6. října na několika místech v Brně. Připravili jsme jej jako koncentrovanou přehlídku budoucího dramaturgického směřování. Uvedeme pod ním jedinečnou produkci celosvětově etablované skupiny performerů Gob Squad, premiéru hudebně dramatického díla autorů Andrého Gida a Bohuslava Martinů exkluzivně v rámci festivalu Filharmonie Brno Moravský podzim, koncert legendy avantgardní hudby, japonského umělce Otoma Yoshihideho, a řadu dalších událostí.
Komentáře k článku: Matyáš Dlab: Nad volbou prostoru uvažujeme jako nad dramaturgickým gestem
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)