Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    Mezilidi jsou všude a pozorují nás

    Soubor D.I.S.HARMONIE se věnuje improvizačnímu divadlu již od roku 2002. Ve svých počátcích se jeho členové snažili diváky především rozesmát. Postupem času chtěli, aby si divák z představení odnesl více než jen pošimranou bránici, a začali své improvizace zaměřovat na témata lidských vztahů a situace z nich plynoucí. Projekt Mezilidi je jejich první, který má víceméně (zatím spíše více) pevný tvar. Satiricky zobrazuje realitu a ironicky zachycuje atmosféru duchovních kurzů, které učí „lépe žít“ nebo „za pomoci andělů“ řeší zdravotní, finanční, partnerské, zažívací a jiné zásadní životní problémy.

    Nápad na celovečerní „spirituální onanii“ (jak zní podtitul inscenace) se prý zrodil během cesty vlakem. Ke třem členům souboru D.I.S.HARMONIE Josefu Rosenovi, Lukáši Bouzkovi a Martinu Sedláčkovi si přisedl neznámý pán, který je začal zasvěcovat do prostředí čajoven a nejrozličnějších esoterických kurzů. Chlapci byli naprosto fascinováni a začali rovnou při rozhovoru spřádat příběh. Později se k nim přidaly dvě dívky – Markéta Dvořáková a Marie Švestková, toho času studentky herectví na DAMU – a společně začali obcházet duchovní kurzy, aby na vlastní kůži poznali, jak to v nich chodí. S vymyšlenými problémy i identitami byli svědky mnoha neuvěřitelných situací. Často prý měli chuť zasáhnout a dění zastavit, protože se nejednalo o žádnou „pomoc“ či „duchovní osvětu“, ale pečlivě propracovanou manipulaci, a to za nemalé „kurzovné“. V rámci velmi důkladných příprav také analyzovali dokumenty týkající se této tematiky – O Vesmírných lidech, Landově řádu Ordo Lumen Templi, nejvíce je však zasáhl ten o Službě triumfální víry, pyšnící se mottem: Bůh je nejúžasnější osobou ve vesmíru! Pojď se s ním setkat! Nasbírané příběhy a situace začali improvizacemi dále rozvíjet a tematicky se přenesli až k sektám. Pár dní před premiérou jim režisér Michal Hába z těchto improvizací vybral a nechal je zafixovat několik konkrétních situací, jež se staly nosnými pro celou inscenaci.

    Hlavní postavou příběhu Mezilidí je duchovní guru a sektář Schmatraaní Shahaaní, přímý žák VI. patriarchy mistra Ač Bhaganevy. Jednoho dne se v místnosti, která svým vybavením připomíná třídu na základní škole, sejde trojice zájemců o lepší život – lesba Karolína, sportovní nadšenec Daniel a intelektuál Robert, který touží po setkání s anděly. Po zaplacení 3 700 Kč jsou zájemci o duchovno zasvěcováni do Shahaaního technik. Mistr se nevyhýbá ani znásilnění Karolíny a zabití nemanipulovatelného Daniela. Ten je následně ostatními rozřezán a uklizen. Asi jen tolik se dá říct o ději, protože mnohem důležitější jsou intimní výpovědi postav přesně v duchu toho, jak to na takových „duchovních kurzech“ chodí. Postavy jsou typově vyhraněné, ale hercům nejde o žádné zevrubné zkoumání jejich psychiky. Důležité je spíš zachycení jejich životních zvratů, které je dovedly až sem. Nejvýraznější příběh nabízí asistentka Iris, toho času zcela manipulovatelná loutka. Po – domnělém – zabití svého partnera věnovala všechny úspory svému „spasiteli“ a stala se jeho kuchařkou a služkou. Slabinou nejen této části inscenace – nutno podotknout, že snad jedinou – je přílišný důraz na slovo. Bouřlivé příběhy jsou víceméně pouze vyprávěny a pozornost diváků je pak na opravdová intimní ztišení a traumata příliš rozjařená předcházejícími scénami. Nejvděčnější postavou inscenace je právě Schmatraaní Shahaaní, ve skutečnosti však bývalý řidič kamiónu, který se už po vší té pohance těší na vepřový řízek veliký jako kolo od kamiónu. Nad jednotlivými příběhy jen rozvážně pokyvuje hlavou, s obdivuhodnou prozíravostí dokáže rozpoznat všechna trápení a zasvěceně vždy poradit: Ty asi budeš citově vyprahlý/á. To nevadí, tady jsi správně. Já ti dokážu pomoci…

    Inscenace má v současné době v podstatě pevný tvar. Jednotlivá představení, která jsem viděla, se lišila pouze volbou slov. Situace i kostra dialogů zůstávaly neměnné. Herci by však rádi při další sérii představení, která se budou konat v druhé polovině května, reagovali na atmosféru a naladění publika a jí se ve výstavbě příběhů a děje řídili.

    A jestli vám vrtá hlavou, kdože jsou to Mezilidi, tedy vám nabízím d.i.s.harmonické vysvětlení: Je to s nimi stejné, jako když se vám dostane do ponožky kamínek. Máte ho uvězněný mezi nohou a ponožkou a odírá vám kůži. Jediným řešením je ho vytřepat a nechat ležet na ulici. A věřte, že Mezilidi jsou všude a pozorují nás.

    D.I.S.HARMONIE: Mezilidi. Dramaturgická a režijní spolupráce Michal Hába, Dora Bouzková, performeři a spolutvůrci Josef Rosen, Lukáš Bouzek, Martin Sedláček, Markéta Dvořáková a Marie Švestková, hudba Kryštof Koenigsmark, scéna Martin Šárovec, kostýmy Kristýna Záveská, pohybová spolupráce Rostislav Novák jr. Premiéra 21. dubna 2010 v Divadle Alfred ve dvoře, Praha.


    Komentáře k článku: Mezilidi jsou všude a pozorují nás

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,