Divadelní noviny Aktuální vydání 20/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

20/2024

ročník 33
26. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Rozhovor

    Michal Hába: Schwabův bujivý jazyk potřebuje na jevišti zchladit

    Rozhovor s režisérem inscenace Pornogeografie, která obdržela Cenu Josefa Balvína

    Michal Hába

    Proč jste se rozhodl poprvé v Čechách uvést Schwabův text Pornogeografie? V čem je pro vás přitažlivý?

    Kromě toho, že mě nebaví realismus a Schwab realistický rozhodně není, šlo především o to, že jsem pro styl, který s Lachende Bestien rozvíjíme, hledal nějaký adekvátní pevný text. Přišlo mi, že Schwabův jazyk sedí k onomu intenzivnímu, nepsychologizujícímu hráčskému nadhledu, který se snažíme naplňovat. Během zkoušení se ale ukázalo, že Schwabův bujivý jazyk potřebuje v jevištní interpretaci spíš zchladit, že spíš než intenzivní potřebuje minimalistický projev – a tou cestou jsme se, snad k dobru věci, vydali.

    Hru jste společně s Barborou Schnelle přeložili. Co bylo na této práci nejsložitější?

    V první fázi především dopátrat se, o co se vlastně jedná – Schwab vytváří mnohovrstevnaté výpovědi, kde se prolínají kontexty, idiomy a kulturní odkazy. Po takovém smyslu musí pátrat i rodilý mluvčí. A v druhé fázi najít adekvátní českou verzi Schwaba – v podstatě ho adaptovat na češtinu, vytvořit nově celý vykroucený jazyk. Protože Schwabovy texty jsou na hře s jazykem založené – nicméně na hře s německým jazykem. Čili je to takový rébus, jak zachovat Schwaba, i když kompletně proměňujete Schwaba.

    Pro inscenaci jste vytvořili originální scénografii. Jak vznikl nápad použít rozměrná plátna, jež ilustrují jednotlivé situace?

    Nápad pochází od Antonína Šilara a kostýmní výtvarnice inscenace Adriany Černé – byl to jeden z jejich prvních návrhů, jak inscenaci po vizuální stránce řešit. Mně se zalíbil a v podstatě okamžitě jsem ho přijal. Oba byli překvapení, protože čekali, že tak výrazný výtvarný prvek spíš odmítnu ve jménu „režijní čistoty“. Každopádně, myslím, že jsem udělal dobře. A ještě podotknu, že nejde jen o ilustraci – v některých případech ano, v některých jde ale právě o posun do jiného kontextu, někdy plátno posiluje významy, které asociuje text.

    Výběr některých herců i výběr Schwabova textu naznačují, že touto inscenací navazujete na Pařízkovo Pražské komorní divadlo. Proč?

    Jedná se tak trochu o náhodu, nebo spíš – nejednalo se o záměr. Začalo to v podstatě Martinem Pechlátem, kterého jsem znal z doby svého asistentování v Komedii – oslovil jsem ho a Martin, myslím, přijal hlavně proto, že Schwaba znal z Komedie a prostě ho považuje za dobrého autora, jehož texty chce dělat. A pak už to šlo ráz na ráz – přišlo by mi hloupé neobsazovat dobré herce jen proto, abych se vyhnul podezření z epigonství, nebo naopak abych obsazoval dobré herce k získání pozornosti. Chci prostě obsadit dobré herce. Ale je pravda, že by mi neměla vadit formulace navazování na Pařízkovu Komedii, naopak, to je vlastně lichotka, že? Jestli něčím navazujeme na Pražské komorní divadlo, tak především představou, že divadlo má být kritickým médiem, které provokuje k přemýšlení a novým pohledům na věc.

    Váš soubor Lachende Bestien právě slaví pět let existence. Jaké máte další plány?

    Teď má spatřit světlo světa inscenace Ferdinande!, je to takový „monolog Ferdinanda Vaňka dnes“, protože současný Ferdinand Vaněk by se zřejmě se svým sládkem nepotkal. V dalším roce se chystáme věnovat „druhému pohlaví“. Ženy si to určitě zaslouží, když už je nějak tak veřejně uznané, že byly po tisíciletí tou utlačovanou půlkou lidstva, a přitom třeba (nebo především) v Čechách je feminismus pořád tak nějak sprosté slovo. Ale uvidíme, kromě idejí je tu samozřejmě ta praktická stránka finanční – zatím jsme rádi, že jsme rádi. Tvoříme v podmínkách „nezávislého divadla“, a jestli budeme mít sílu pokračovat i příští rok, nikdo neví. I když právě v tom je Cena Josefa Balvína za Pornogeografii pro nás důležitá. Ví se o nás zas o trochu víc.


    Komentáře k článku: Michal Hába: Schwabův bujivý jazyk potřebuje na jevišti zchladit

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,