Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Názory – Glosy Reportáž

    Mime Fest: Česko-slovenská Edice (No. 4)

    Nastal poslední den festivalu a ani ten se neobešel beze změn. Jako každý konec, i závěr Mime Festu byl plný dojetí, ale především pocitů naplnění a štěstí, jelikož jsme v těchto nelehkých dobách mohli být součástí něčeho tak báječného, takže děkujeme, že můžeme!

    Filip Hajduk. Foto: archiv redakce.

    Trúbo!

    Filipa Hajduka není nikdy dost, a proto nejlepší možnou variantou, jak rychle nahradit inscenaci Divočiny souboru Odivo (jehož je on sám také součástí), bylo nechat mu volný prostor, který vyplní sám sebou v inscenaci Šaško Fjodor.

    Jak už se mnozí diváci mohli přesvědčit na včerejší Drsnoshow, Filip Hajduk je komediant a klaun každým coulem. Stačí, aby například přecházel s prknem na hlavě a několikrát se uchichtl či zděšeně vyjekl. Právě obyčejný a nenucený způsob, kterým tyto jednoduché činnosti provádí, je jedním z elementů jeho komičnosti. Hajdukovi se některé scény (ne)záměrně nedařily a stejně jako včera se nepovedené akce staly diváckou senzací.

    Jelikož se jednalo o představení pro děti, využíval Hajduk hojně i aktivní interakci s nimi. Nejvýraznější se ale stala malá Vilemínka, která společně s Hajdukem chtě-nechtě vytvořila roztomile komické duo, přičemž jejím jediným úkolem bylo zatroubit pokaždé, když Hajduk zařval Trubko! nebo Trúbo! Jejich improvizovaná souhra dodala inscenaci dynamiku, která Hajdukovu obhroublost v jednání roztomile zjemnila, a tak se publikum mimo salvy smíchu mohlo i chvílemi dojmout.

    Hlavním zdrojem humoru byl charakter Šaško Fjodora; jeho občasná neotesanost střídaná s nervózním pochechtáváním, či nemotornost dorovnávána něžností vůči dětem, a především jeho schopnost na vše briskně a vtipně reagovat.

    La Putyka. Foto: archiv redakce.

    Hrátky s la Putykou

    Kdyby existoval kaleidoskop, do kterého by se mohli vtěsnat lidé a hrála by v něm hudba – vypadal by přesně jako závěrečná inscenace Mime Festu od novo-cirkusové skupiny Cirk la Putyka s názvem Kaleidoscope.

    Kaleidoscope přehlídkou toho, co členové la Putyky dovedou – jejich pohybová zdatnost v jednotlivých akrobatických kouscích je ukázkou fyzických schopností lidských těl, a ne jednou nad tím zůstává rozum stát.

    Díky intenzivním barevným světlům a hudbě, která decentně podkreslovala jednotlivá čísla, vznikal skutečný dojem kaleidoskopu, který narušoval akorát „moderátor“ Adam Joura, který představoval jednotlivé umělce. Ačkoliv jeho vtipný charakter představení zpestřoval, je otázkou, zdali těchto komentářů pro vyplnění přeměny scén bylo třeba.

    Podobně jako u Teatra Continua z druhého dne festivalu, ani zde není třeba hledat žádné dějové spojitosti – jedná se čistě o velkolepou show vyplněnou akrobatickými a místy až kaskadérskými čísly, které ukazují ohromující zdatnost členů la Putyky.

    Radim Vizváry. FOTO archiv

    PO-LI-ČKA!

    Nejedná se pouze o pokřik, který byste zaslechli téměř každý večer v Divadelním klubu, když se popíjí a diskutuje o divadle. Je to především město, kde se s radostí, a možná i notnou dávkou dojetí, podařilo úspěšně zakončit devátý ročník mezinárodního festivalu pantomimy Mime Fest.

    I přesto, že organizačnímu týmu šlapala krize na paty, a stálo je to mnoho sil, telefonátů a dlouhých nocí, tak lze festival považovat za obrovský úspěch, který v letošním roce ukázal, že i česká a slovenská scéna má v rámci pantomimy a nového cirkusu co nabídnout – a není toho zrovna málo!

    Velké díky za to patří Radimovi Vizvárymu, který se do této akce odvážně pustil a nenechal ji padnout až do samotného konce. Společně s ním nelze vynechat ani Petru Jílkovou, která se po celou dobu festivalu pečlivě starala o pohodlí všech účastníků, a umožnila jim tak prožít ten nejnormálnější a nejpoklidnější týden, jaký lze v tomto komplikovaném období zažít.

    Každý účastník festivalového týmu Mime Festu má lví podíl na tom, co se tento týden odehrálo a jsou živoucím důkazem toho, že divadlo ještě nemá namále, a že nejen stále žije, ale žít bude! Devátý ročník je za námi, a teď už nezbývá než doufat, že se blýská na lepší časy, a také, že desátý, jubilejní ročník Mime Festu se už příští rok bude moci konat v celé své kráse.

    Divadelní klub, Polička: Filip Hajduk – Šašo Fjodor. Autor koncepce: Filip Hajduk. Hrají: Filip Hajduk. Hráno v rámci festivalu Mime Fest 19. 9. 2020.

    Tylův dům, Polička: Cirk la Putyka – Kaleidoscope. Režie: Maksim Komaro, asistent režie: Daniel Komarov, scénografie: Pavla Kamanová, hudba: Jan Balcar, kostýmy: Kristina Záveská, technická spolupráce: Oldřich Procházka, Daniel Hajtl, Prokop Štěpánek, světelný design: Jan Mlčoch, zvukový design: Maksim Komaro, produkce: David Ostružár, producent: Cirk La Putyka, choreografie závěsného kruhu: Ilona Jäntti. Hrají: Naim Ashhab, Michal Boltnar, Nikol Fryšová, Adam Joura, Daniel Komarov, Adéla Mišková, Helena Nováčková, Jiří Weissmann. Premiéra 9. 6. 2020. Hráno v rámci festivalu Mime Fest 19. 9. 2020.


    Komentáře k článku: Mime Fest: Česko-slovenská Edice (No. 4)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,