Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    Miroslav Srnka: South Pole

    Spíš událost desetiletí. Světovou premiéru opery South Pole (Jižní pól) českého skladatele Miroslava Srnky (1975) v Bavorské státní opeře 31. ledna režíroval Hans Neuenfels, dirigoval Kirill Petrenko, zpívali Rolando Villazón a Thomas Hampson. Operní hvězdy se běžně nezabývají novinkami. Jsou součástí způsobu, jak z uvedení pozoruhodného díla udělat evropskou záležitost, což popisuje Ondřej Černý v sousední rubrice K věci. Na straně 13 přinášíme reflexi inscenace. Pomineme-li klasiky moderní opery Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů, je Srnka prvním z českých autorů, které v Mnichově opakovaně uvedli. Podobně jako jeho předchůdci i on tvoří své originální hudební vyjadřování, emocionálně účinné, přitom promyšlené v kontextu evropské hudby. Taková hudba erudita vzdělaného autora – a to se právem cení! Zvuk orchestru se přelévá v jemně prokomponovaných vlnách plynulého proudu hudby. Sem tam z něho vyhřezne dramatický „výkřik“, dlouhé pasáže charakterizují bílou polární pustinu, několik citací upomene na kontexty legendárního příběhu polárníků. Pěvecké party jsou odvozeny z deklamací, jsou to tak trochu americky přímočará zvolání v záměrně strohém intonačním slovníku. Orchestr jim pomáhá především v emotivně vyhrocených pasážích. Tragický závěr si nezadá s romantickými klasiky operního žánru.

    5M1A5883_fmt

    Proč od Srnky nic neobjednají české operní domy? Inu, Srnka, a s ním třeba Ondřej Adámek a několik dalších, se prostě nebrodí českým operním rybníčkem, nepřijali dávno prošlé představy o hudební i jevištní poetice, odvážili se do světa zkusit, zda obstojí v nejsilnější konkurenci. Srnka se vypracoval v prestižním nakladatelství Bärenreiter a už skoro dvacet let komponuje pro špičková evropská tělesa a operní domy. Možná proto jsou jeho díla pro zdejší možnosti v jiné cenové kategorii, kvalita se holt platí! Jenže navíc, kdo kde a s kým by takové dílo u nás vůbec mohl adekvátně nastudovat?

    Dodejme, že novou operu Ondřeje Adámka Seven Stones from the Tower of Babel (Sedm kamenů z babylonské věže) v režii Erica Oberdorffa a v hudebním nastudování Pietera-Jelle de Boeraletos uvádí od 2. července prestižní Festival d’Aix-en-Provence opera – do koprodukce vstoupilo Národní divadlo v Brně, inscenaci uvede v rámci festivalu Janáčkovo Brno. Třeba to půjde…DN

    • Autor:
    • Publikováno: 14. února 2016

    Komentáře k článku: Miroslav Srnka: South Pole

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,