Mlčení na sedmičce (No. 1)
Už podruhé včera vystartoval v Praze festival beze slov, čili Prague Nonverbal, který bude pokračovat až do 28. května. V centru pozornosti těch, které zajímá nonverbální umění, se ocitla La Fabrika. A nejen ta. Ambicí radnice Prahy 7 je kulturní zviditelnění zdejšího prostoru prostřednictvím projektu Art District, takže festival má i podporu „shora“. Divadelníci tak mohou přijít také do Cross Clubu, Centra současného umění DOX, na Jatka78, do Studia Hrdinů či do Alfreda ve dvoře. Tam všude s nimi budou herci, performeři, tanečníci a jiná havěť komunikovat beze slov.
Při zahajovacím večeru se to osobnostmi z různých oblastí divadla docela hemžilo, ať už šlo o moderátorky Martu Issovou a Annu Polívkovou, tak i o osobnosti z oblasti verbálního i nonverbálního umění, z nichž někteří jsou přímo zaangažováni v programu svým díl(k)em, anebo se jen tak přišli podívat. Není tedy jisté, zda se Bolek Polívka přišel podívat na dceru, nebo proto, že tu budou v premiéře uvádět jeho film o přemnožených klaunech HON? Přišla snad Soňa Červená jen proto, aby zatočila kličkou a symbolicky rozsvítila novou světelnou instalaci, která bude nad La Fabrikou ve večerních hodinách zářit permanentně? Zahájení ovšem dodávaly na důležitosti i lidé jako Jiří Kylián, David Radok, Vlastimil Harapes a mnozí další.
Samotný program – pod názvem TU NIGHT SHOW – se dokázal vyhnout trapnostem, která bývají často kamenem úrazu takových setkání. Byl přiměřeně krátký a nabídl rozmanité pohledy na nonverbální umění. Hravost tu rozhodně nechyběla. Ostatně to je značka ředitele festivalu Adama Halaše, na jehož Festiválky se někteří z nás rozpomněli. Od roku 1998 se na nich vystřídaly mnohé z dnešních hereckých hvězd – včetně Issové a Polívkové. Obě dámy, ač „činoherky“, dokázaly, že jim různé verze pantomimy nejsou cizí. A pokud si nedovedete představit moderování beze slov, tady se dosti dlouho dařilo díky různým trikům: využití kreslenýchtitulků, projekcí, komiksové stylizace. Společně s účinkujícími jsme tu během hodinky prolistovali nejrůznější typy nonverbálu – od stepu (Tap Academy Prague), přes parodii na show business a staré zlaté socialistické časy (Bambule bijou bác s Janem Cinou či klaunské sólo Martina Zbrožka s interakcí diváků, nechyběla ale třeba také oblíbená pantomima na téma absolutní striptease, provedená Trygve Wakeshawem.
Po nezbytných děkovačkách sponzorům a promluvě starosty Prahy 7 přišla chvíle serioznější, tedy udělení ceny SILENCE SPEAKS LOUDER. Obdržela ji profesorka brněnské JAMU, Zoja Mikotová, za mnohaletou práci s pantomimou Neslyšících. Na závěr, a pak ještě jednou pro pozdní příchozí, byl promítnut film Jiřího Kyliána SCALAMARE. Vypráví o nostalgickém a zároveň groteskním odcházení jedné klaunské dvojice. Legendární tanečník a choreograf Jiří Kylián se v posledních letech vrhl novým uměleckým směrem a výsledkem jsou půvabné surrealistické filmy. Připomeňme, že jeden z nich je k vidění (společně s interpretací Kyliánových povídek) v pražské Viole pod názvem Kylián: Narozen v cizině. Ten nejnovější byl natočen v italské Asconě s Kyliánovou ženou Sabien Kupferbergovou a Peterem Joleschem. Diváci ho mohli vidět poprvé právě v La Fabrice. Magrittovská inspirace filmu dala večeru zvláštní ambivalentní nádech, který je právě nonverbálnímu umění vlastní. Všichni jsme tak trochu smutní klauni, kteří balancují na hraně vážnosti a směšnosti. A tak má logiku, že toto slavnostnosti zahájení končilo na dvorku La Fabriky, kde si vážení hosté opékali buřty…
///
Více na i-DN:
Tip: Prague Nonverbal 17 /21. 5. – 28. 5./
Komentáře k článku: Mlčení na sedmičce (No. 1)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)