Mluvící ruce v Divadle ABC
Myslíte si, že do pražského Divadla ABC nechodí ženy v indickém sárí a s barevnou tečkou bindi na čele? Že se v Čechách nemluví hindsky? Že Šiva má jen dvě ruce a že Bollywood neleží v Praze? To jste ještě neviděli Šivovo kolo života! Je-li Bollywood spojením Bombaye a Hollywoodu, pak taneční projekt Šivovo kolo života je spojením Bollywoodu a Prahy.
Divadlo ABC dalo prostor troufalému projektu. Několik Čechů a o něco méně Indů se rozhodlo vytvořit pro české diváky koncentrát pompézních bollywoodských show. Vznikla tanečně–audiovizuální inscenace, jež nabízí sršící plejádu kostýmů, šperků, vizuálních efektů, melodií a tanečních stylů, to vše v rekordních devadesáti minutách (málokterý bollywoodský film má pod tři hodiny, indická kultura ve své velkoleposti rozhodně nespěchá).
Indická kultura je v posledních letech přitažlivá pro stále více lidí i u nás… Snímek archiv souboru
Všechna ta oslnivá, až křiklavá okázalost je však vcelku běžná součást indického „performativního umění“ (hranice mezi tancem, divadlem a vyprávěním tu jsou nezřetelné). Když se však postupně vzpamatujeme z přemíry vjemů všeho druhu, začneme za vší pompézností vnímat poměrně přímočarý příběh.
Skrývá v sobě exotičnost, rozdílné kulturní pojetí, ale také hlubokou moudrost a tradici. Snímek archiv souboru
Odkojen tradiční evropskou kulturou, očekává český divák, že v divadle se – byť jakkoliv stylizovaně – napodobuje běžný život, tancem se esteticky zpřítomňuje hudba, nu, a literatura, alespoň co se prózy týče, slouží k vyprávění příběhů. Indové jsou naproti tomu zvyklí vyprávět tancem, tančit divadlem a příběhy předvádět beze slov. Evropský divák od divadla očekává především neotřelou zápletku, dramatický průběh a na konci nějaké řešení. Indický divák očekává zpěv, tanec a dodržení tradičního dějového schématu převzatého z indických mýtů.
Několik Čechů a o něco méně Indů se rozhodlo vytvořit pro české diváky koncentrát pompézních bollywoodských show. Snímek HANA MAJOR SLÁDKOVÁ
I Šivovo kolo života je postaveno na tomto „indickém“ principu. Dvě charakterově protikladné sestry Rása a Maja reprezentují symbolické obrazy Dobra a Zla. Prostřednictvím tance sledujeme koloběh jejich života, jenž zahrnuje a zachycuje zrození, lásku, tradiční způsoby rodinného soužití, modlitby, smrt. Nečekejte žádné překvapivé zvraty. Jednotlivé části jsou popsány v programu, aby se divák zorientoval a mohl si herecké a taneční výkony s pochopením jejich obsahu a smyslu vychutnat.
Jana Hemelíková Baudisová – autorka projektu a scénáře, choreografie a představitelka hlavní taneční role Maji. Snímek archiv souboru
K onomu vychutnávání a lepšímu porozumění dopomáhají především sólové pasáže, ve kterých tančí samotný Šíva. Tradičním indickým pohybovým jazykem plným znaků a symbolů sděluje, co se bude dít. Podupává chřestícími kotníky, zvedá ruce v tanečně–vypravěčských gestech. Indický divák zaujatě sleduje a ví. Český divák zaujatě sleduje a netuší. Hlavní dějová linka je dána, avšak podrobnosti můžeme jen odhadovat z tajemných gest a výrazu tváře tančící vypravěčky. Jakou máte fantazii, takový bude pro vás i příběh.
Bollywood v Praze… Snímek HANA MAJOR SLÁDKOVÁ
Inscenace je z velké většiny český projekt. Vznikl z iniciativy tanečnice a choreografky Jany Hemelíkové Baudisové, která v něm i vystupuje v roli Maji. Režie nelehkého díla se ujal převážně filmový režisér Radim Špaček. Na pódiu se vystřídalo celkem čtrnáct tanečnic a dva praví indičtí tanečníci (mysleli jste si snad, že orientální tanec náleží jen ženám?!). Celé představení se snaží ctít bollywoodská pravidla. Ač jde o vrcholně milostný příběh, na pódiu se (stejně jako ve správném romantickém bollywoodském filmu) neobjeví jediný polibek. Znalce indické kultury potěší zařazení rozmanitých tanečních forem – nechybí nezbytný saidi, původně egyptský, téměř bojový tanec s bambusovými hůlkami.
Felicius o.p.s. / Festival Pražské Brány 2012 – Jana Hemelíková Baudysová: Šivovo kolo života. Režie Radim Špaček, hudební režie Petr Piňos, Pavel Linhart, choreografie Jana Hemelíková Baudysová, Sangita Shresthová, Ivana Hessová, Anežka Hessová, Óm-Sajwel Sasidharan, dramaturgie Sangita Shrestová, produkce Ctirad Hemelík. Premiéra 29. ledna v Divadle ABC v Praze.
Komentáře k článku: Mluvící ruce v Divadle ABC
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)