Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Mluvit spolu, žít spolu

    Projekt BOOM vol. 2 je v rámci novocirkusové party Cirk La Putyka výjimečný. Navazuje na první díl, ve kterém se v březnu tohoto roku původně měli představit nově angažovaní akrobaté a akrobatky (tzv. Young Blood). Avšak po 24. únoru, kdy začala válka na Ukrajině, bylo do projektu „vtaženo“ dalších dvacet studentů Kyjevské akademie divadelního a cirkusového umění, kteří do Česka nuceně emigrovali.

    Dění vévodí humanismus, křehkost prvotních dotyků, prvních setkání FOTO LUKÁŠ BÍBA

    První verze byla prezentována 22. března na Jatkách78 a současně v živém online přenosu (záznam je stále možné zhlédnout). Projekt pak Rostislav Novák ml. s oběma skupinami na jaře dokončil. BOOM vol. 2 poprvé prezentovali v pracovní verzi těsně před odjezdem na festival do Edinburghu, kde měla inscenace 4. srpna premiéru a poté byla až do konce festivalu (29. srpna) uváděna v divadle Underbelly. Na konci září se pak konala v Jatkách78 česká premiéra. A byl to triumf. Rosťa Novák ml. spolu s celým týmem pracovní verzi pročistil a myšlenkově i režijně dotáhl.

    V úvodu sledujeme jednotlivé „domácí“ aktéry, kterak si sundávají průhledné hlavové masky, symbolizující až autistickou uzavřenost jedinců ve světě sociálních sítí, a vstupují na scénu, kde se bez znesvobodňujících internetových vzorců pohybově prezentují.

    Už tato sekvence má rozměr kvalitního tanečního divadla. Nenápadné choreografie Thomase Steyaerta dávají dění na scéně řád a přehlednost, světelný (Karlos Šimek) a zvukový design (Jan Mikšátko, hudba Igor Ochepovsky, elektronické fragmenty Kryštof Záveský) vytvářejí magické prostorové, zvukové i světelné prostředí pro bohaté scénické obrazy, v nichž má každý z aktérů možnost se předvést. Tu je zdůrazněn detail akrobatického či pohybového čísla, tu se rozzáří v různých nasvíceních celá scéna a vznikne působivý obraz. Režisér se zčásti inspiroval zimními koulovačkami, jak je zachytili rozliční světoví malíři (především nizozemská škola 15. století). Detaily z jejich děl jsou zobrazeny na zemi a na zadní ploše scény.

    Asi v třetině představení přichází na scénu ukrajinští artisté. Představitelé obou skupin si v kratičkém detailním obraze podávají ruce – jejich setkání evokuje dotek dvou rukou ze slavné Michelangelovy fresky Stvoření Adama v Sixtinské kapli. Dění na jevišti se obohacuje o nové impulzy, o další „young blood“. Mladí Ukrajinci a Ukrajinky vnášejí do projektu ještě vyšší pohybovou kvalitu. Je patrné, že jde o studenty či absolventy náročných uměleckých, snad i baletních konzervatoří, včetně moderních gymnastek, ale též ryzích, divokých klaunů (Boris Kriachek). Režisér Novák jejich čísla sofistikovaně propojuje. Dění vévodí humanismus, křehkost prvotních dotyků, prvních setkání. Citlivost a vstřícnost. Porozumění. Z jeviště prýští až pohádková krása závěsné akrobacie, akrobacie na tyči, roztáčejících se obručí, žonglérství, gymnastických čísel, sól i duet.

    Scénu zdobí malby zimních koulovaček (v popředí Martin Kadrnožka) FOTO LUKÁŠ BÍBA

    Cirk La Putyka nahrazuje své typické novocirkusově-kabaretní výrazivo tanečním jazykem. Není třeba slov, dramatických situací ani exhibicionismu. Stačí jen poezie obrazu, křehkost pohybu. Přitom si aktéři stále udržují svůj akrobatický rejstřík, vysoce kvalitní – a fyzicky náročné – (novo)cirkusové řemeslo. Navíc mezi nimi občas vzniká i slovní dialog, performeři/performerky zpívají a vzájemně se provokují, seznamují, zpovídají. Režisér nás zavádí i do zákulisí, kdy je třeba si zapnout mobily a na nich online sledovat dění. Odkazuje tak na původní koncept, který měl sledovat výhody i nebezpečí sociálních sítí.

    A v posledních deseti minutách Novák posouvá svůj projekt ještě do dalšího levelu. Jeden z mladých aktérů oznámí divákům, že inscenace vznikala neustálou diskusí celého týmu o tom, co je pro ně svoboda, a tak nyní každý promluví za sebe a nabídne vlastní pohybové číslo (Novákem údajně již neupravované). Z nahrávky slyšíme zpovědi všech dvaceti performerů a performerek (v češtině, angličtině i ukrajinštině) a před námi se odehrává přísnou choreografií „nesešněrovaná“ pohybová freska, z níž prýští radost a svoboda. Je to nádherný, noblesní konec, manifest kreativity a sounáležitosti, vize svobody bez bariér putinovské nenávisti a agrese.

    BOOM vol. 2 je křehkostí a mladistvou energií naplněným dílem, kterým se Cirk La Putyka vymaňuje z okovů kabaretního nového cirkusu, jímž proslul, směrem k tanečnímu divadlu. Oprávněně o něm v britském deníku The Guardian taneční kritička Róisín O’Brien napsala: Inspiring in its youthful energy, talent and honesty.

    Cirk La Putyka, Praha – BOOM vol. 2 / Cirkus, který spojuje. Koncept a režie Rostislav Novák ml., scénografie Pavla Kamanová, choreografie Thomas Steyaert, kostýmy Kristina Záveská. Světová premiéra 4. srpna 2022 v divadle Underbelly v Edinburghu, UK (psáno z české premiéry 30. září 2022, Jatka78, Praha).


    Komentáře k článku: Mluvit spolu, žít spolu

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,