Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Kontext Zprávy

    Mnohohlasnost, magma a intuitivní spád

    16. ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava se uskutečnil ve dnech 23. – 28. října 2012. Pořadatelem bylo opět občanské sdružení JSAF. Následující 17. ročník se uskuteční v termínu 23. – 28. října 2013.

    Za dobu své existence se festival Ji.hlava stal neopomenutelným bodem českého i světového dokumentárního filmového dění. Aktivně se podílí na podpoře i distribuci dokumentárních filmů. Jihlavský festival je spoluzakladatelem a členem prestižního spojení šesti významných evropských dokumentárních festivalů s názvem Doc Alliance.

    Slavnostní zakončení se – jak je již dobrou tradicí – konalo v režii divadelníků Vosto5. Ti připravili zakončení v duchu myslivectví. Bouřlivého potlesku se dočkali výherci soutěže o nejlepší český dokument – Klára Tasovská a Lukáš Kokeš za film Pevnost. V rámci Slavnostního zakončení byla uvedena česká premiéra dlouho očekávaného hitu festivalu nezávislých filmů Sundance – Aj Wej-wej: Bez omluvy.

    Moc mne těší, jak kvalitní program se letos podařilo sestavit. Reakce porot i diváků byly nad očekávání dobré. Je to výzva pro příští lov, pardon, festival,“ glosoval letošní ročník Marek Hovorka, ředitel festivalu, a pokračoval tak v duchu mysliveckého zakončení.

    ///

    OCENĚNÉ FILMY

     Česká radost – Cena pro nejlepší český dokumentární film 2012

    Porota ocenila film Pevnost (Česká republika, 2012) autorské dvojice Klára Tasovská, Lukáš Kokeš, za dílo, které, ač nepochází z českého prostředí, vnímá porota jako velmi důležité poselství Čechům.

    Jako výlet do skanzenu komunistické totality dvacátého století pojímá český dokument návštěvu Podněsterské moldavské republiky. Země, jejíž nezávislost je uznávána jen několika státy, zůstává izolovanou multinárodnostní enklávou udržovanou pohromadě silou autoritářského režimu. V zemi, kde se smí většinou natáčet jen z okna vlaku, mluví obyvatelé o strachu z udávání, ale i o pohodlném azylu před rušným světem a písně v televizi nadšeně opěvují zdejšího prezidenta.

    Porota zároveň udělila Zvláštní uznání dvěma filmům, jimiž jsou snímky Dva nula (Česká republika, 2012) režiséra Pavla Abraháma a Hra o kámen (Česká republika, 2012) režiséra Jana Gebrta za důslednost a invenci při zpracování dvou pohledů na naši společnost.

    Vyjádření poroty: Hlavní cenu poroty České radosti jsme se rozhodli udělit dílu, které, ač nepochází z českého prostředí, vnímáme jako velmi důležité poselství Čechům. Zvláštní ceny poroty jsme udělili za důslednost a invenci při zpracování dvou pohledů na naši společnost, a to filmu Dva nula autorů Pavla Abraháma a Tomáše Bojara a Hře o kámen Jana Gebrta.


    V porotě zasedli:

    Ivan Havel / vědecký pracovník (Česká republika)

    Martin Mareček / režisér a hudebník, vítěz loňského ročníku (Česká republika)

    Tamara Moyzes / kurátorka a filmařka (Slovenská republika)

    Jiří Šmíd / redaktor a scenárista (Česká republika)

    Vítězslav Schrek / muzikant a divadelník (Česká republika)

    ///

    MEZI MOŘI – Cena pro nejlepší středoevropský a východoevropský dokumentární film roku 2012

    Porota  vybrala film Fata morgána (Mirage, Velká Británie, Srbsko, 2011) režiséra Srdjana Keči za odvážný a invenční přístup k filmovému umění.

    Dubaj se stává prostorem audiovizuální meditace stavící do kontrastu majestátní a bujarý život velkoměsta s úzkostným a bezútěšným životem jeho obyvatel. Snímek zachycující Dubaj ve stavu po ekonomické krizi, která přerušila etapu horečnatého budování, vytváří delikátní impresi, v níž dlouhé jízdy městem střídají velké detaily ženy slunící se na pláži či obrazy písečných poryvů zasypávajících stavební dělníky.

    Vyjádření poroty: V sekci Mezi moři nás jako porotu obzvláště zasáhly dva snímky. Tomu prvnímu, filmu Blokáda, jsme se rozhodli udělit zvláštní uznání, a to za dosažení mimořádných kvalit v rámci klasického observačního dokumentu, v podobě kterou mu udělil již John Grierson. Hlavní cenu jsme se rozhodli udělit filmu Fata morgána za odvážný a invenční přístup k filmovému umění.

    Zvláštní uznání porota udělila snímku Blokáda (Blokada, Chorvatsko, 2012) režiséra Igora Bezinoviće za dosažení mimořádných kvalit v rámci klasického observačního dokumentu, v podobě, kterou mu udělil již John Grierson.

    V porotě zasedli:

    Jeremy Orlebar / rozhlasový a televizní producent, pedagog (Velká Británie)

    Mohammadreza Farzad / herec a dokumentarista (Írán)

    Tomáš Hrubý / producent (Česká republika)

    Ted Grouya / producent a režisér (USA)

    ///

    OPUS BONUM- Cena pro nejlepší světový dokumentární film 2012

    Belgický filmař Xavier Christiaens coby jediný porotce sekce Opus Bonum jako vítězný určil film Kuichisan (Japonsko, USA, 2011), jehož režisérem je Maiko Endo, mimo jiné za mnohohlasnost, magma a intuitivní spád, který spolu s nesmírnou citlivostí spojuje široké pojetí času a různé způsoby práce s obrazem.

    Portrét Okinawy, japonského ostrova, kde bývala americká vojenská základna, je pojatý jako roztěkaná procházka malého chlapce. Jeho pozornost je náhodně upoutávána nejrůznějšími nahodilými objekty i událostmi a představuje hrdé vítězství filmařské intuice nad systematičností. Kombinace 16mm černobílé kamery a barevných záběrů, od obrazu odpoutaná zvuková stopa i rozrývání hranic mezi dokumentem a fikcí dělá z filmu enigmatický, avšak fascinující zážitek.

    Vyjádření poroty: Mám-li to říci zjednodušeně, jihlavský festival má své nezastupitelné místo v mém srdci. Jsem tady již počtvrté. Letos to pro mě bylo nové v tom, že jsem zažil unikátní alchymii mezi náročným a skvěle sestaveným programem – na kterém tvrdě a s vášní pracuje ředitel festivalu a jeho tým – a mezi různorodým a početným publikem. Dialog mezi těmito rozdílnými způsoby zpracování mě obohatil a posílil. Mé srdce si nejvíce získal film  Kuichisan režisérky Maiko Endo. Rád bych udělením ceny tomuto filmu oslavil jeho mnohohlasnost, magma a intuitivní spád, který spolu s nesmírnou citlivostí spojuje široké pojetí času a různé způsoby práce s obrazem. Magie tohoto filmu mě okouzlila pro svoji vitalitu, svoji odvahu a lehkost své krutosti. Velmi citlivě jsem vnímal způsob, jakým režisérka film pojala. A že tento film poskládaný z různých materiálů po celou dobu svého trvání rozvíjí svoji oslnivou formu, je skvělý filmařský počin. (Xavier Christiaens)

     ///

    FASCINACE – Cena pro nejlepší experimentální dokumentární film 2012

    Porota ocenila snímek podROST (undergROWTH, USA, 2011) režiséra Roberta Todda, který porotu zaujal například tím, že nepracuje s obvyklými výtvarnými prostředky experimentálního filmu, ale naopak formu cudně podřizuje sdělení a snad právě také proto se mu daří pronikat do fascinující oblasti poezie.

    Pohyb hlavy sovy se stal návodem pro pohyb kamery v přírodě, ukazující prostředí puštíka pruhovaného – nočního ptáka s typickým zbarvením, které zkoumáme ve velkých detailech a mnoha přiblíženích. Provždy platná pravidla přežití, navázaná na úbytek slepoty za tmy, se promítají do precizního pozorování sovího chování a pohybů v okolí, vždy potenciálně nepřátelském.

    Vyjádření poroty: Do svého experimentálního filmu vnáší minimalistický příběh, ve kterém není upřednostňovaný autorův pohled na skutečnost. Neokázale se snaží zviditelnit něco, co není našim smyslům běžně přístupné – totiž vizuální a sluchové vjemy jiného tvora, který i člověka vnímá jen jako pouhou součást svého prostředí. Porotu film zaujal také tím, že na rozdíl od většiny snímků tohoto žánru se vyznačuje určitou formální zdrženlivostí. Nepracuje s obvyklými výtvarnými prostředky experimentálního filmu, naopak formu cudně podřizuje sdělení a snad právě také proto se mu daří pronikat do fascinující oblast poezie.

    V porotě zasedli:

    Petr Skala / experimentální filmař a dokumentarista (Česká republika)

    Hana Skalová / produkční a rozhlasová scenáristka (Česká republika)

    Bohdana Kerbachová / filmová historička a pedagožka (Česká republika)

     ///

    Cena diváků

    Cenu diváků získal snímek Nový život (Česká republika, Slovensko, 2012) režiséra Adama Ol’hy.

    V roce 2005 se otec dokumentaristy Adama Oľhy rozhodl opustit svou ženu a šest dětí a začít nový život. Adam jako nejstarší ze sourozenců a jediný zbývající muž v rodině zkoumá otcovy staré obrazové záznamy, srovnává je se současností a pokouší se zjistit, co vedlo k tak radikální změně. Mapuje vztah rodičů od jeho počátku, odhaluje problémy v komunikaci mezi mužem a ženou a pozoruje, jak se problémy rodičů odrazily v životě jeho sester.

    ///

    ZVLÁŠTNÍ OCENĚNÍ ZA CELOŽIVOTNÍ DÍLO

    Zvláštním oceněním za své celoživotní kinematografické dílo bylo předáno na Slavnostním zakončení festivalu českému režisérovi Vojtěchu Jasnému s odůvodněním: Nikdy se nebál a ve svých filmech, ať už hraných nebo dokumentárních, dokázal zachytit autentičnost světa.

    ///

    CENA SILVER EYE

    Institut dokumentárního filmu udělil ceny Silver Eye pro tři výjimečné dokumenty z trhu East Silver vybírané ve třech samostatných kategoriích. Letos si ceny Silver Eye odvážejí nejlepší krátký dokument Cut-Paste (r. Rafal Samusik, Polsko, 2012), nejlepší středometrážní dokument We Will Be Happy One Day (r. Pawel Wysoczański, Polsko, 2012) a nejlepší celovečerní dokument Sofia’s Last Ambulance (r. Ilian Metev, Bulharsko, Chorvatsko, 2012), který mimo jiné vyniká nápaditým a barvitým zpracováním a unikátním způsobem reflektuje společnost očima konkrétní profese.

    Zvláštního uznání se dostalo energickému dokumentu Cikáni jdou do voleb (Česká republika, Slovensko, 2012) režiséra Jaro Vojtka. Porotci vyzdvihli především mimořádně kvalitní střihovou složku, vrchovatou dávku humoru a nesporně kladné poselství filmu.

    Filmoví profesionálové v porotě:

    Kategorie krátkých dokumentů:

    Thierry Detaille – Ventes – CBA/ Wip (Belgie)

    Jukka-Pekka Laakso – Tampere Film Festival (Finsko)

    Georgy Molodtsov – Studio Ostrov, TV-Kultura (Rusko)

    Kategorie středometrážních dokumentů:

    Terry Stevens – Dogwoof (Spojené království)

    Laurien ten Houten – IDFA (Holandsko)

    Anna-Lena Byström – SVT (Švédsko)

    Kategorie celovečerních dokumentů:

    Ina Rossow – Deckert Distribution (Německo)

    Rada Sesić – Sarajevo FF, IFF Rotterdam (Holandsko)

    Francis Kandel – CANALPLUS (Francie)

    ///

    CENA RESPEKTU

    Na Slavnostním zahájení festivalu byla předána Cena Respektu pro nejlepší domácí televizní, video či online reportáž uplynulého roku. Šéfredaktor týdeníku Respekt Erik Tabery vyhlásil a předal Cenu Respektu 2012 Anetě Snopové a Markétě Dobiášové z České televize za jejich investigativní reportáž z cyklu Reportéři ČT Kauza Casa.

    ///

    CENA PRO NEJKRÁSNĚJŠÍ FESTIVALOVÝ PLAKÁT 2012 A CENA DIVÁKŮ

    Z rozhodnutí zástupců filmových festivalů, kteří se účastnili workshopu Festival Identity, se Nejkrásnějším plakátem festivalu za roky 2011 až 2012 stal plakát litevského festivalu Kino pavasaris z roku 2012. Tento festival tím získal možnost vystavit retrospektivu svých plakátů na jihlavském festivale pořádaném v roce 2013. Plakát tohoto festivalu se stal také vítězem diváckého hlasování.

    ///

    Kniha Chris Marker

    Ředitelka Nakladatelství AMU Andrea Slováková společně s Davidem Čeňkem představili novou knihu s názvem Chris Marker. V monografii Chrise Markera David Čeněk kombinuje vlastní autorské texty se zahraničními analýzami filmů a kontextů, v nichž Markerovy filmy vznikaly. Tento přístup přináší inovativní a ojedinělý pohled na Markerovu rozsáhlou tvorbu. Publikace obsahuje také dva Markerovy dosud nepublikované scénáře imaginárních filmů Soy Mexico a Amerika v říši snu. Na knize se podílel svými radami sám Chris Marker. Pomohl sestavit dosud nejúplnější filmografii, která obsahuje také jeho unikátní multimediální a internetové projekty. Zároveň se několika postřehy podílel na koncepci knihy a na objasnění některých drobností ohledně vlastní tvorby, uvedl autor knihy David Čeněk. Monografie Davida Čeňka je výjimečná i ve světovém kontextu jednak svojí obsáhlostí – věnuje se celé Markerově tvorbě, jednak přesností uváděných faktů a pečlivostí výzkumu, z něhož vychází, uvedla Andrea Slováková.

    Na závěrečném večeru byla také slavnostně pokřtěna kniha Jeremy Orleabara Kniha o televizi.

    ///

    Spot TV Botswana

    Spot TV Botswana, který byl odvysílán na zakončovacím ceremoniálu jihlavského festivalu, vznikl v rámci kampaně Česko proti chudobě. „Tento spot pro nás natočili přední čeští dokumentaristé Filip Remunda a Adam Ol’ha a podařilo se jim vyjádřit přesně to, co jsme již dlouho v rámci kampaně chtěli říct, a to, že chudoba je relativní pojem,“ řekla Dagmar Trkalová, koordinátorka kampaně Česko proti chudobě. V tomto klipu se na exkurzi do České republiky vydávají reportéři fiktivní TV Botswana, aby zpět do Afriky poslali zprávu o tom, jak vypadá chudoba v evropském slova smyslu. Spot je k vidění na adrese: http://www.youtube.com/watch?v=36zuj2WTIyg&feature=player_embedded.

    • Autor:
    • Publikováno: 29. října 2012

    Komentáře k článku: Mnohohlasnost, magma a intuitivní spád

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,