Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    Ostravské dny s Mortonem Feldmanem

    Bienále nové hudby v Ostravě, jež se střídá s přehlídkou nové opery, uvedlo letos také spektakulární Dlouhou noc (trvala 18 hodin), zahrnující prvky teatralizace hudby i site-specific. Zahájila ji skladba Dietera Schnebela pro devět motocyklistů na strojích Harley-Davidson, trubku a syntezátor, provedená na náměstí před katedrálou Božského Spasitele a Divadlem Jiřího Myrona; jedna z produkcí se hrála v parku na břehu Ostravice.

    Uprostřed scény, obehnána orchestrem a dřevěným molem, stála sopranistka Claudia Barainsky, posléze stylizovaná do holohlavé mužské postavy FOTO MARTIN POPELÁŘ

    Bienále zakončil Večer v opeře, konaný v Trojhalí Karolina. V české premiéře tu bylo uvedeno dílo Neither Mortona Feldmana, jež vzniklo v roce 1976 na objednávku římského divadla. Americký skladatel znal tvorbu irského dramatika Samuela Becketta, „otce absurdního dramatu“, a některé jeho postupy ho silně ovlivnily, proto spisovatele požádal o libreto. Beckett mu nakonec poslal pohlednici s krátkým textem, kterým se Feldman inspiroval, zpívá se ale na neutrální vokál.

    V ostravském provedení byl celý text (anglicky i česky) promítnut na zadní horizont, před nímž hrál velký symfonický orchestr. Uprostřed, na železné konstrukci v moři potenciální hudby, byla umístěna fialová dřevěná lodička se zelenými vesly, v ní stála zpěvačka v černém plášti, s bílou vlnitou parukou. V ruce držela listy partitury, z nichž zpívala a postupně je odhazovala na dno loďky. Později svlékla plášť, sejmula paruku a změnila se ve skoro mužskou holohlavou postavu. Orchestr byl obehnán jakousi rampou, chodníkem z praktikáblů, na němž byly náhodně položeny zelené, fialové a červené dřevěné latě. Zprava a zleva se vynořili Vladimir a Estragon, postavy z Beckettova slavného Čekání na Godota. Metaforickým dopovězením smyslu díla byla i jejich šmajdavá pouť po praktikáblech, sestavování kříže či velkého písmene X.

    Feldmanova hudba není statickým minimalismem, ale prostřednictvím specifické motivické práce (využívající jak melodické modely, tak instrumentační prostředky) navozuje plynutí času. Režisér Jiří Nekvasil jej nenásilně podtrhl a rozvedl v sugestivní scénický tvar, který využil význam hudební vrstvy.

    Symfonický orchestr Českého rozhlasu vedl Peter Rundel k barevně i dynamicky diferencovanému projevu, sopranistka Claudia Barainsky s čistými, spolehlivě nasazovanými vysokými tóny jako by byla pro roli stvořena. Večer plný vnitřního napětí doplnila poprvé provedená orchestrální skladba Petra Bakly s poetickým názvem Nad městem je ostrov, která doplatila jednak na sousedství s Feldmanem, jednak na úroveň interpretace (pouhé informativní přehrání).

    Ostravské dny – Morton Feldman: Neither (1977). Dirigent Peter Rundel, režie Jiří Nekvasil, scéna David Bazika, Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Uvedeno 31. srpna 2019 v Trojhalí Karolina, Ostrava.

    • Autor:
    • Publikováno: 28. září 2019

    Komentáře k článku: Ostravské dny s Mortonem Feldmanem

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,