Divadelní noviny > Blogy Festivaly
Mudrování nad 29. ročníkem festivalu Setkání/Encounter (No. 4)
Zájem o festivalová představení je veliký. Divadlo na Orlí je přeplněno mladými tvářemi. Mab čte z bulletinu: De la Salle – vysoká škola svaté Belindy je soukromá katolická škola v Manile a je členskou institucí De La Salle Philippines, sítě 16 škol… Nabízí výukové programy v oblasti umění, designu, managementu, a počítačových aplikací…
Filipínská republika je souostrovní stát v jihovýchodní Asii, jehož hlavním městem je Manila. Filipíny se rozkládají na 7641 ostrovech v západním Tichém oceánu. S žádným státem nesdílejí pozemní hranici. Mořské úžiny je dělí od Tchaj-wanu na severu, od Malajsie na jihozápadě a Indonésie na jihu. Mají 102 milionů obyvatel. Úředními jazyky jsou angličtina a tagalština, tedy filipínština. Bojové umění, zvané skrima, je státním sportem….
Prodíráme se mezi usmívajícími studenty, sedáme do první řady. Teatrolog Vít Závodský si dělá poznámky. Mab šeptá: Sofokles, Jean Anouilh – Oedipus.
Na jevištním koberci je tmavý kruh, snad obětiště, středobod uctívání božstev. Nad ním v pozadí, ve výklenku, připomínajícím bránu samurajů, se chvějí cáry organtýny.
Skřeky, výkřiky, třesky suchých dřev. Tlupa bosých zběsilců v obřadních hábitech z hedvábí a se zlatavými maskami na tvářích vbíhá na jeviště. Dupou, poskakují, skáčou, metají kozelce, rvou se, shlukují se v divá sousoší, mávají hůlkami a mlátí jimi nepřátele.
Věru, v chaotické vřavě, v chrastění chřestítek, cinkání zvonkoher, v ševelu nástrojů z mušlí a v šílení nelidských výkřiků jsem nerozeznal, o co vlastně Sofoklovi, či Anouilhovi šlo, a nebýt překladového zařízení s chytře psanými titulky (Kreón:…, Antigona:…, Oeidipus:…) bych vůbec nerozeznal, kdo je kdo.
Kreón, s rozčepýřenými havraními vlasy, zahalený v dlouhý splývavý chalát, opřený o vladařskou hůl se belhá, krouží stezkami nenávisti kol kruhu. Antigona, malá, podsaditá, bosá bojovnice s prudkými gesty antických křováků, řve jako na lesy. Jde z ní hrůza. Jediná z aktérů nemá na obličeji masku. Oedipus je mrštný, bojová umění ovládající rváč. Ve víru neustálých soubojů vede prim. Při jekotu slov mu z hloubi zlaté masky svítí dvě řady bílých zubů, sevřených konstrukcí zlatých rovnátek.
Zcela jednoznačně chápu, že filipínskými studenty předváděná antika má podobu zlé améby. Je neustálou bitvou mocných o vládu nad životy těch jiných, nepřátelských…
Vřelý potlesk publika filipínské studenty zaskakuje. Sundávají si z tváří masky a udiveně se rozhlížejí. Jako by se probudili ze snu. Pak se usmívají…
Unavený se ploužím Josefskou ulicí. Říkám tiše: Zvláštní představení. Řvavé, patetické, na všechny strany sálající energii mládí. Pohybem podobné produkcím Cirgue du Soleil a filmům o bojovém umění.
Divadlo má mnoho podob a je vždy zrcadlem své doby. Pravda? praví Mab a mizí. Tak zase zítra, zní z povětří…
Byl to nádherný festivalový den. V pořadí druhý… Než usnu, budu o něm psát.
Brno – Komín, 6. 4. 2019
///
Více na i-DN: Setkání/Encounter
Komentáře k článku: Mudrování nad 29. ročníkem festivalu Setkání/Encounter (No. 4)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)