Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy Festivaly

    Mudrování nad DSB 2019 (No. 11)

    Je pondělí, ve sklepení paní Husy chladno. Recenzent J. P. Kříž běduje: Nějak jsem to neodhadl, venku pálí sluníčko, tak jsem si na sebe vzal jenom košili.

    Je pondělí, ve sklepení paní Husy chladno… Foto Architekt 1994

    Povídám: Mně to tak nepřijde, mám teplotu. Včera jsem v těch hicech nastydl. Jiří, koukni, v žebru klenby, nad tvou hlavou, byla kdysi obrovitá pavučina se dvěma velikými pavouky. Pamatuješ? Je to strašně dávno. Všude bláto, na kamenech rosa, na hoře ve zdi díra. Od Petrova zasvítilo sluníčko, ozářilo pavučinu. Eva Tálská vydechla: „To je krása.“

    Jiří se usmál: To bylo ještě předtím, než se tu stavělo… Evu jsem dlouho neviděl, jak je s ní? – Nevím, také jsem ji dlouho neviděl…

    Bergmanovské variace na téma manželství a ztráty víryFoto Viktor Kronbauer

    Múza Mab pravila: Soukromé rozhovory, pánové… Polkla a pokračovala: Bergmanovské variace na téma manželství a ztráty víry. Víry v sebe, víry v druhého člověka, víry v Boha. Autorka dramatizace Lucie Trmíková zpracovala stejnojmenný beletristický text Ingmara Bergmana. V něm se světoznámý filmař a divadelník vyrovnává s nevěrou vlastní matky.

    Na podlaze koberec, na koberci dvě židle. Přichází dáma. Štíhlá. Starší. Blondýna. Lila šaty jí sluší. Bílé kozačky též. V ruce drží matovou tašku s nápisem REVOLUTION. Jmenuje se Anna. Stane před diváky, otevře ústa a chrlí věty. Zlý život. Manžela nemiluji. Mám s ním děti. Děti dospělé. Miluji studenta teologie. Několik let. Manžel je teolog. Se studentem se zná. O nevěře neví.

    Manžel Henrik milující, na Anně závislý muž. Foto Viktor Kronbauer

    Na židli usedá kněz, důstojnost sama. Velebná tvář, hlas hladící. Annin strýc. Strýčku, už nemohu dál, co mám dělat? Kněz mlčí. Umí naslouchat…

    Manžel Henrik je urostlý, domácím pracím uvyklý. Kazatel. Milující, na Anně závislý muž. Na kobercích sbírá smítka. Odnáší, přenáší a přináší židličky. Roluje koberce. Slouha pořádku. Myslí na sebevraždu. Chybí mu však vůle…

    Je to očistec, takový život. Foto Viktor Kronbauer

    Je to očistec, takový život.

    Lucie Trmíková, Zdeněk Maryška a Martin Pechlát koncertují. Tváří v tvář divákům hrají bolesti osudem i volbou spojených duší. Troubí trubka. Jako o soudném dnu. Herectví spolu s dokonalou výslovností a znalostí významů jimi vyřčených slov dělá z inscenace divácký zážitek.

    Výtečně režírované drama stoletého příběhu končí.

    Bůh míní, satan měníFoto Viktor Kronbauer

    V zamyšlení opouštím kamenné stěny. Míjím kamenný masiv Parnasu. Řeknu: Aplaus dlouhý. Život smutný. Žádná doba manželskému soužití nesvědčí.

    Co Bůh spojil, člověk nerozlučuj, řekne Mab.

    Ano, ano, múzo moje, Bůh míní, satan mění. Nebo je člověk sám sobě satanem…?

    Mab se mračí. Divný svět. Depresivní festival. Převažují představení o rozpadu mravních hodnot…

    No jo, něco zlého je v povětří. A umělci to cítí…

    Brno – Komín, 1. 6. 2019

    Divadelní spolek Jedl, Praha – Ingmar Bergman, Lucie Trmíková, Jan Nebeský: Soukromé rozhovory. Scéna a režie Jan Nebeský, kostýmy Petra Vlachynská, hudba Ladislav Kozderka, choreografie Václav Kuneš. Hrají Lucie Trmíková, Martin Pechlát, Zdeněk Maryška. Premiéra 28. 11. 2018 v Divadle X10, Praha. Psáno z festivalového uvedení  27. 5. v Divadle Husa na provázku.

    ///

    Více o inscenaci na i-DN:

    Ingmar Bergman je hodně tvrdý partner

    Divadelní fotoblog Josefa Chuchmy (No. 5)

    Více o DSB na i-DN:

    Divadelní svět Brno


    Komentáře k článku: Mudrování nad DSB 2019 (No. 11)

    1. Zdeněk Pololáník

      Avatar

      Nastavením zvětšovacího zrcadla
      otázkám a situacím v současných mezilidských vztazích se v rozumném uměleckém podání zvláště silně vnímá a může být i užitečné při rozhodování o vlastní situaci, pro kterou člověk hledá řešení.. Pokud je najde vlivem zhlédnuté hry, byla pro něho návštěva představení navíc cenným inspiračním přínosem.

      03.06.2019 (0.57), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,