Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy Festivaly

    Mudrování nad DSB 2019 (No. 2)

    Na Hudební scéně Městského divadla začíná představení souboru z Ljubljany. Hrají drama německého autora E. G. Lessinga z roku 1771 Emilia Galotti.

    Na jevišti září svislý panel s deseti svítícími body světel. Růžová zeď, nastavená z profilu, vypadá jako vykřičník. Postavy hry tančí v pomalém tempu dobový tanec. Jejich oděvy odpovídají dnešním dnům.

    Hettore Gonzanga, znuděný princ Guastalský (Aljaž Jovanovič), vleže koná mocenská rozhodnutí. Foto Peter Uhan

    Setmí se. Zeď se pootočí. Hettore Gonzanga, znuděný princ Guastalský, vleže koná mocenská rozhodnutí. Prsty svého chodidla přehrabává papíry s žádostmi poddaných… Je to vztekloun. Řve, uzurpuje, chrlí příkazy. V bělostné košili a černých džínách pobíhá před zdí. Princ, fešák. Má se ženit. Hraběnka Orsina se mu však znelíbí, protože se zahleděl do krásné Emilie Galotti, která také má mít svatbu. Na druhý den si má vzít hraběte Appianiho. Princ je rozmařilý záletník. Vysloví přání, komorník vykoná. Najme vrahy, kteří hraběte zavraždí a Emilii přinesou princi na jeho sídlo. Hrdý otec Odoardo Galotti nepřipustí ponížení rodu ani dcery a Emilii zastřelí…

    Zleva Aljaž Jovanović, Benjamin Krnetić, Petra Govc, Nik Škrlec, Matjaž Tribušon, Janez Škof, Maša Derganc, Tadej Toš a Maruša Majer (Emilia Galotti). Foto Peter Uhan

    Režisér Igor Vuk Torbica pro romantizující příběh o vášni, intrikách, nesvobodě a utlačování zvolil svižné konverzační tempo a jednoduché scénografické řešení umožňující rychlé jevištní proměny i možnosti pro výrazné herecké akce. Dominantním prvkem je růžově masivní stěna, kterou dle potřeby nechává natáčet a aktéry osahávat, takže mnohdy připomíná rituální zeď nářků.

    Představitelka hraběnky Orsiny Maša Derganc byla znamenitá (vlevo Janez Škof v roli komorníka Marinelliho). Foto Peter Uhan

    Jadrné herecké výkony představitelů hlavních rolí a lahodná slovinština byly přednostmi v mnohém pozoruhodného představení.

    Múza Mab poznamenala: Představitelka hraběnky Orsiny Maša Derganc byla znamenitá. Zastřelení Emilie Galotti otcem nečekané a kruté. Ovšem jevištně efektní. Ale představení mohlo být kratší…

    Značně unavený jsem nasedl do tramvaje a jel se prospat…

    Brno – Komín, 27. 5. 2019

    Slovinské národní činoherní divadlo, Lublaň, Slovinsko – Ephraim Gotthold Lessing: Emilia Galotti. Překlad Mojca Kranjc. Režie Igor Vuk Torbica, dramaturgie Katarina Pejović, scéna Branko Hojnik, kostýmy Bjanka Adžić Ursulov, hudba Alen Sinkauz, Nenad Sinkauz, světla Pascal Mérat, choreografie Žigan Krajnčan. Účinkují: Maruša Majer, Aljaž Jovanović, Janez Škof, Matjaž Tribušon, Petra Govc, Maša Derganc, Nik Škrlec, Tadej Toš, Benjamin Krnetić. Premiéra 6. října 2018. Psáno z festivalového představení 23. 5. 2019 na Hudební scéně MdB.

    ///

    Více na i-DN:

    Divadelní svět Brno


    Komentáře k článku: Mudrování nad DSB 2019 (No. 2)

    1. Zdeněk Pololáník

      Avatar

      Přes jazykovou bariéru
      vytvořil autor textu jistou představu o obsahu a provedení hry a doplnil snímky a stručným videem.
      Díky.

      03.06.2019 (13.46), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,