Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy Festivaly

    Mudrování nad DSB (No. 2)

    Na jevišti Divadla Reduta na dřevěných lavicích za dlouhatánským stolem sedělo v přítmí čtyřicet diváků. Herci z libereckého Naivního divadla jako kelneři dlouhými bidélky opatřenými žárovičkami nasvěcovali sáně tažené psím spřežením, jedoucí po dlouhém pruhu ledového koberce.

    Loutkaři z Liberce si hráli na stínové obrazy drobných pevnin světa. FOTO DSB

    Loutkaři z Liberce si hráli na stínové obrazy drobných pevnin světa, nebo lépe na vizuální podobu knížky německé autorky Judith Schalanské Atlas odlehlých ostrovů. Svou produkci pojmenovali dlouhým názvem Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy a nic na ostrovech se skrývá odlehlých.

    Tiše pobíhali kolem stolu, pokládali na něj drobné předměty, třebas ptačí peříčka, a vyprávěli příběhy. O rybářích lovících velryby a vyrábějících z nich na ostrově Deception olej na svícení. O dětech ostrova Svatá Kilda, které umíraly po narození, protože maminky je kojily hořkým mlékem. O vědecké expedici, která na Medvědích ostrovech vyvraždila populace opeřenců, aby uchovala pro muzea jejich preparovanou podobu. O Amelii Earhartové, která nedokázala se svým letadlem přistát na mrňavém Howlandově ostrůvku a utopila se i se svým strojem ve vodách Pacifiku.

    Stůl světélkoval, jako by byl poset svatojánskými muškami. FOTO DSB

    Stůl světélkoval, jako by byl poset svatojánskými muškami. Dopadaly na něj placaté ryby, vydával zvuky a vlály nad ním zavěšené plachty se stíny podmořské fauny i flóry… Doprovodné hlasy nebyly vyvážené, ale diváci byli spokojení.

    Dáma za mými zády pravila: Bylo to, jako když si sousedův Toníček hraje s vláčky. Samé blikání a hrčení…

    Bylo tři čtvrti na šest. Vyšli jsme na Zelný rynek. Mab řekla: Ono to vlastně ani nebylo představení. Spíš takové hledání možnosti, jak zaujmout…

    To je na tom sympatické, dodal jsem.

    Před budovou Divadla Husy na provázku zpíval svatý muž v kaftanu žalmy. V ruce držel ceduli s nápisem NE znásilňování na jevišti

    Naivní divadlo Liberec – Judith Schalansky, Filip Homola: Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy a nic na ostrovech se skrývá odlehlých. Námět Judith Schalansky, překlad: Martina Loskotová, režie: Filip Homola, dramaturgie: Vít Peřina, výprava: Kamil Bělohlávek, hudba: Kora et le Mechanix. Hrají: Miroslava Bělohlávková, Diana Čičmanová, Barbora Kubátová, Dan Kranich, Adam Kubišta. Premiéra: 18. 2. 2017.

    ///

    Umělci z Bratislavy přivezli na festival inscenaci hry českého režiséra Jiřího Havelky Elity – minulosť je pred nami. FOTO DSB

    Mahenovo divadlo bylo vyzdobeno svátečním oděním ctitelů Slovenského národného divadla. Umělci z Bratislavy přivezli na festival inscenaci hry českého režiséra Jiřího Havelky Elity – minulosť je pred nami.

    Za průsvitnou zdí z medově matového plexiskla, v neútulném prostoru s univerzální pokojovou stěnou, se zabudovaným televizorem, křesílky a k divákovi zády postaveném gauči, s kuchyňskou linkou, s ledničkou, jídelním stolem i nezbytnými židlemi, se metodou prolínání filmového dokumentu odvíjel děj zapomínaných příběhů.

    Režisér Jiří Havelka vtipně zvýraznil epochu audio odposlechů. FOTO DSB

    Hra seskládaná z dialogů těch špičkových funkcionářů StB či ministerstva vnitra, kteří si dokázali připravit elegantní „prekabátění“ a po sametovém převratu ovládli významné řídící nebo podnikatelské posty, našla mezi diváky kladnou odezvu.

    Režisér Jiří Havelka vtipně zvýraznil epochu audio odposlechů. Prošpikoval hrací prostor mikrofony všech druhů, ale i živými slídiči, zjevujícími se na způsob deus ex machina. Bravurně dodržoval nápad míjejících se dějových epizod v jediném prostředí. Herci dohrávali akce za scénické přítomnosti vstupujících aktérů další epizody… Působivá byla scénická přestavba starých dekorací v moderní zcela průhledný prostor, prováděná před zraky diváků, za dohledu důstojníka sovětské armády, hrajícího na foukací harmoniku starý song…

    Výtečné herecké výkony přední garnitury Slovenského národného divadla byly oceněny dlouhým potleskem. FOTO DSB

    Výtečné herecké výkony přední garnitury Slovenského národného divadla byly oceněny dlouhým potleskem.

    Krásná a lahodná řeč, tahle slovenština, i když hovořila o skutečnostech nelahodných, řekl jsem. Mab se usmála. Ale bylo jí trochu moc. Dvě hodiny bez přestávky je příliš dlouhá doba.

    Přijdou doby, které budou i delší… Třeba. Co můžeme vědět.

    Mab pohodila vzpurně hlavou a nastoupila do tramvaje.

    Slovenské národné divadlo, Bratislava (Slovenso) – Jiří Havelka: Elity – minulosť je pred nami. Režie: Jiří Havelka, dramaturgie: Daniel Majling, scéna: Lucia Škandíková, kostýmy: Tereza Kopecká. Hrají: Richard Stanke, Dano Heriban, Alexander Bárta, Emil Horváth, Ľubomír Paulovič, Táňa Pauhofová, Emília Vášáryová, Richard Autner, Dávid Uzsák, Ivan Černý.


    Brno – Komín, 26. 5. 2018

    ///

    Více na i-DN:

    Brněnská Svoboda?! (No. 1)

    Brněnská Svoboda?! (No. 2)

    Brněnská Svoboda?! (No. 3)

    Brněnská Svoboda?! (No. 4)

    Mudrování nad DSB (No. 1)


    Komentáře k článku: Mudrování nad DSB (No. 2)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,