Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 146)
Studující letošního absolventského ročníku činoherního herectví JAMU jsou pracovitou, houževnatou, elánem protknutou partou přemýšlivých, zapamatovatelných aktérů. Za jejich, v pořadí čtvrtou premiérou, inscenací hry Ödöna von Horvátha Kazimír a Karolína jsem putoval do múzami posvěceného Divadla na Orlí.
Říjnová pouť na malém městečku kdesi tam, kde to dobře znal mladý, vnímavý Ödön von Horváth. Dramatikovo sváteční náměstíčko zabydleli studenti pouťovými atrakcemi. Podlouhlými stoly, sklapovacími lavicemi, prodejním pultem s občerstvením, pódiem pro kapelu, monstrózním nafukovacím hradem a rázovitými figurami, návštěvníky každoroční lidové slavnosti. Jedl se popcorn, pilo se pivo, a čekalo se na přílet vzducholodi Zepelin. Náměstím zněla kolotočová muzika. Muzikanti hráli na klávesové i dechové nástroje a měli na hlavách papírové masky barevných králíčků. Prostě „oktoberfest“ třicátých let minulého století se vším všudy.
Šofér Kazimír přišel o práci, na úřadu si vyzvedl peněžní podporu v nezaměstnanosti a se svou milou, blondýnkou Karolínou vyrazili za rozptýlením. Rvavý zlodějíček, řvavý Franc přivedl svou roztouženou ženu Ernu, sestry Ela a Marie v zelenkavých šatičkách prodávaly pivo, boháči Rauch a Speer si přišli vyrazit z kopýtka, a krejčí z oddělení dětského konfekce Evžen Schürzinger, vzdával hold zmrzlině v kornoutcích. Taková německá podzimně hezká selanka…
Kazimír se zle pohádal s Karolínou a ta oslovila krejčího z oddělení dětské konfekce. Kouzlo nechtěného zafungovalo a náhodné setkání skončilo skákáním Karoliny a krejčího mezi sloupy nafouklého hradu. Žárlící Kazimír se opil a v opilosti si o hlavu roztříštil pivní láhev. Karolina s krejčím do sebe soukali zmrzlinové kornouty. Dramatikova zápletka začala košatět.
Despotický chmaták, kriminálník Franc také hodně pil pivo, uzurpoval svou obrýlenou manželku Ernu a krkavčím hlasem vybízel Kazimíra ke vzpouře proti mocným. Při krádeži byl zatčen a odveden do vězení. Zoufalý Kazimír křičel do pouťové vřavy, že přišel o práci i o Karolínu. Přítulná Erna ho utišovala. Karolína se holedbala, že krejčí je její snoubenec.
Boháči krejčího Schürzingera opili, zaplatili mu za zapůjčení „snoubenky“ Karolíny jako „pasákovi“ a pak se také zpili. Vypukly přesmutné skákací orgie nešťastných lidských jedinců. Kazimír s rozbitou hlavou se zamiloval do obrýlené Erny, na opilou, Speerem znásilněnou Karolínu, vybyl podplacený krejčí z oddělení dětské konfekce, zmrzlinový Schürzinger Evžen. Hrad splasknul, zelené sestry Ela a Marie uklízely špinavé náměstíčko. Maloměstský „oktoberfest“ skončil. Skončila strhující, syrová podívaná, vzpomínka na dobu, ve které se rodil německý národní socialismus…
Režisér Michal Skočovský vedl aktéry k výbušnému herectví, ale dbal na srozumitelnost mluvního projevu. Vyhrocoval konfliktnost situací do krajností, nebál se jejich až naturalistické drastičnosti. Představení mělo hbité tempo, občas přerušované krátkými prodlevami, jakýmisi oddechnutími před další koncentrací… Někdy to vyznělo jako okamžik, kdy pohonnému stroji spadne řemen.
Herecké výkony studentů byly adekvátní absolventskému ročníku. Kazimír Viktora Zavadila by byl ozdobou i profesionální scény. Výbušný, odbojný rebel, nešťastně žárlivý zoufalec, rétor i zpěvák. Agáta Kryštůfková vykreslila lehkomyslnou, neodpovědnou, naivní Karolínu s humorným nadhledem. Jako dítě, bez zábran a studu se chytala příležitostí života. Neodolatelně a vtipně ztvárnil Dominick Benedikt postavu úslužného, poněkud omezeného krejčího z oddělení dětské konfekce, Evžena Schürzingera. Ekvilibristé, vytáhlý Petr Neméth a žoviální Martin Hudec, dobře vystihli boháče zlotřilých mravů. Despotického zloděje France Merkla stiženého krční chorobou uřval Jakub Urbánek. Hvězdou večera se stala kapelnice, zpěvačka a představitelka Erny, vychytralá manželka France, obrýlená Kristýna Hulcová. Promenovala se scénou s lehkostí baziliška. Kazimíra klofla jako myška slaninu. Šárka Býčková s Terezou Slámovou dokázaly vyjádřit jemný vztah sester Ely a Marie. Uměly se otáčet za pultem a současně být dětsky nestoudnými v kurážných tancích.
Pochvalu si zaslouží i pouťová kapela, scéna a vkusné kostýmy. Inscenace činoherních čtvrťáků Divadlu na Orlí slušela…!
Brno – Komín, 16. 2. 2016
Divadlo na Orlí, hudebně-dramatická laboratoř DiFa JAMU, Brno – Ödön von Horváth: Kazimír a Karolína. Překlad: Josef Balvín. Režie: Michal Skočovský. Kostýmy a scénografie: Jitka Fleislebr. Hudba: Mc Erna a kol. Produkce: Daniela Zarodňanská. Grafika: Lucie Harapátová. Fotografie: Klára Kvardová. Hráli: Viktor Zavadil, Agáta Kryštůfková, Dominick Benedikt, Petr Neméth, Martin Hudec, Jakub Urbánek, Kristýna Hulcová, Šárka Býčková, Tereza Slámová. Pedagogické vedení: doc. Mgr. Aleš Bergman, Ph.D. – prof. PhDr. Josef Kovalčuk – doc. Břetislav Rychlík. Premiéra 14. 2. 2016.
Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 146)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Josef Kovalčuk
Jsem potěšený,
že o divadle píše někdo, kdo ho má rád, kdo není znuděným posuzovatelem hrajícím si na kritika a kdo divadlu rozumí, protože v něm taky hodně zažil.
28.02.2016 (12.20), Trvalý odkaz komentáře,
,