Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 189)

    Od nového vedení Divadla Polárka jsem dostal pozvání na festival zahajující divadelní sezonu 2016/ 17, nazvaný Polárkový dort. Drahná léta jsem v divadle Polárka nebyl… Neodolal jsem a do divadla na Tučkově ulici se po čase vrátil.

    tucek-polarka_plakat-festival-polarkovy-dort_web

    Je to zvláštní pocit vstupovat do známé budovy, obhlížet ji zevnitř, obcházet zvenčí a vzpomínat na doby, kdy nebylo jisté, zda divadelní prostory zůstanou divadelními…

    Posečená a učesaná zahrada rozlehlého dvora se zelenala uprostřed podkovy vysokých, okny a balkonky osázených zdí obytných domů. Stala se eldorádem skotačících dětí. Maminky s batůžky na zádech popíjely u stolků kafíčka a zachytávaly na tváře paprsky podzimního sluníčka. Tatínkové pobíhali mezi drobotinou a fotili a fotili.

    Je to zvláštní pocit, vstupovat do známé budovy, obhlížet ji zevnitř, obcházet zvenčí a vzpomínat na doby, kdy nebylo jisté, zda divadelní prostory zůstanou divadelními… FOTO archiv divadla

    Je to zvláštní pocit vstupovat do známé budovy, obhlížet ji zevnitř, obcházet zvenčí a vzpomínat na doby, kdy nebylo jisté, zda divadelní prostory zůstanou divadelními… FOTO archiv divadla

    Uprostřed dvora, na nízkém pódiu, vyhrávali hudebníci a hubená černovláska zpívala hit o zlé neděli… Dobrácky vyhlížející klaun s rozevlátými vlasy a vousisky kol plešaté hlavy, dlouhými baletními kroky ptáků plameňáků překračoval drobotinu a jemným hlasem prorážel navlhlý vzduch: Kdo máte zájem spatřit Večerníček z Polárky, pojďte za mnou, za chvilinku začínáme…

    Obdélník malé scény, zahalený do černých závěsů a obtočený kovovou konstrukcí z trubek, zářil jemností rozložených panenkovských peřinek, bohatě posetých po lesknoucích se parketách. Dětičky jako krtkové se do peřinek zavrtávaly, stavěly z nich pelíšky a poté na ně usedaly. Láďa vrzal na harmoniku a vyprávěl dětem pohádku o tom, jak potkal v divadle povídavého skřítka…

    V hlavním hracím sále, v záplavě azuru, se na scéně odehrával příběh o bájném ztroskotanci Robinsonu Crusoe… FOTO archiv divadla

    V hlavním hracím sále se odehrával příběh o bájném ztroskotanci Robinsonu Crusoe… FOTO archiv divadla

    V hlavním hracím sále, v záplavě azuru, se na scéně odehrával příběh o bájném ztroskotanci Robinsonu Crusoe… V umně postavené chatrči žil pan domácí – trosečník. U portálu pěstoval pšenici, střílel bambitkou škodnou zvěř, hovořil s papouškem a papoušek na něj krákavě pokřikoval. Také bojoval s lidojedy. Zachránil od jisté smrti člověka, kterého nazval Pátkem… Pátek byl mrštný, chytrý a učenlivý.

    Terezka Lexová, hlavní hybatel a organizátor dění, mi tiskla ruku: Jsme moc rádi, že jste s námi

    Tři dny jsem sledoval festival, tři dny jsem chválil, ale také diskutoval na téma mluvního projevu aktérů souboru a dramaturgie večerní produkce.

    Viděl jsem představení hry Astrid Lindgrenové – Bratři Lví srdce o převtělování nebožtíků do dalších a dalších životů a dramatizaci Konráda Popela – Spalovač mrtvol dle Ladislava Fukse. Kladl jsem si otázku – proč zrovna tyto tituly uhranuly mladé umělce, tvořící v divadle pro děti a mládež…?

    A také jsem se upřímně bavil a smál na výtečném kaleidoskopu Český středověk aneb Co Kosmas nevěděl a Dalimil si vymyslel. FOTO archiv divadla

    A také jsem se upřímně bavil a smál na výtečném kaleidoskopu Český středověk aneb Co Kosmas nevěděl a Dalimil si vymyslel. FOTO MICHAELA WECKER

    A také jsem se upřímně bavil a smál na výtečném kaleidoskopu z dílny autorské dvojice Terezy Lexové (dramaturgyně) a Zuzany Patrákové (režisérky) – Český středověk aneb Co Kosmas nevěděl a Dalimil si vymyslel.

    Obřad slavnostního zahájení divadelní sezony Divadla Polárka zavoněl nostalgií. V setmělém zahradním dvoře, uprostřed letitých stromů a keřů, hrála kapela Polaris. Kapelmajstr, kytarista a spíkr David Smečka, jeden ze zakladatelů divadla, zval k prostřenému stolu v historické kostýmy oblečené aktéry nastávající sezony. Zpívalo se, tančilo, kejklilo, z dortu tryskaly ohně, k temnému nebi vylétaly prskající raketky a bylo se na měkko…

    Nuže – pluj, Polárko, na mapě vesmírného Brna k dalším létům života…! Hodně zdaru, kolegové milí…

    Brno – Komín, 4. 10. 2016

    Divadlo Polárka

    Vedení: Tomáš Pavčík – ředitel KVS U Tří kohoutů. Tereza Lexová – vedoucí Divadla Polárka. Umělecké vedení: Jan Cimr – umělecký šéf Divadla Polárka. Alžběta Michalová – dramaturg Divadla Polárka. Technické zázemí: Jakub Preis – administrativa. Martina Tesařová – administrativa. Jitka Janceková – šatna, úklid. Markéta Řehánková – pokladna, úklid, kavárna. Gabriela Budíková – krejčová. Tereza Kopecká – výtvarnice. Hudebníci: David Smečka – kapelník Polarisu. Jana Matyášová – korepetitor. Herecký soubor: Kateřina Veselá, Táňa Hlostová, Alžběta Filipová, Kateřina Francová, Jiří Skovajsa, Václav Vítek, Lukáš Daňhel, Tomáš Sukup, Alfred Texel, Lubomír Stárek, Matěj Záhořík. Hrající technika: Jakub Cír, Adam Hlavatý, Jakub Špiřík, Jakub Julínek, Vojta Havelka. Hosté: Alžběta Vaculčiaková, Růžena Dvořáková, Anna Čonková, Bára Nesvatbová, Isabela Bencová, Adéla Marešová, Monika Okurková, Irena Iškievová, Filipína Cimrová, Barbora Kocmánková, Hana Jagošová, Vít Piskala, Petr Neméth, Miroslav Sýkora, Filip Teller. Světlo a zvuk: Ondřej Coufal, Lukáš Votava. Lektoři dílen: Juliána Vališková, Michaela Mikulová, Monika Okurková, Vít Piskala, Michal Mančík, Marie Bravencová, Adéla Marešová, Iveta Kocifajová, Lukáš Kavín, Radka Macková. Kavárna: Míla Skácelová, Magdaléna Mandzáková.


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 189)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,